dc.contributor.advisor | วิษณุ เครืองาม | |
dc.contributor.advisor | ดำริห์ บูรณะนนท์ | |
dc.contributor.author | ปัญญา สุชีวะ | |
dc.date.accessioned | 2021-02-25T04:32:06Z | |
dc.date.available | 2021-02-25T04:32:06Z | |
dc.date.issued | 2530 | |
dc.identifier.isbn | 9745681628 | |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/72412 | |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (น.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2530 | |
dc.description.abstract | เมื่อการควบคุมการบริหารราชการแผ่นดินเป็นสิ่งจำเป็นยิ่งในระบอบประชาธิปไตยแบบรัฐสภา และเมื่อนับตั้งแต่ประเทศไทยมีการเปลี่ยนแปลงการปกครองจากระบอบสมบูรณาญาสิทธิราช เป็นระบอบประชาธิปไตยแบบรัฐสภา เมื่อวันที่ ๒๔ มิถุนายน ๒๔๗๕ จนถึงปัจจุบันนับเวลาได้ ๕๔ ปี ประเทศไทยมีรัฐธรรมนูญมากที่สุดในโลกประเทศหนึ่ง รัฐูธรรมนูญแต่ละฉบับกำหนดโครงสร้างไว้แตกต่างกันตามสถานการณ์และสิ่งแวดล้อม สำหรับการวิจัยเรื่องการควบคุมการบริหารราชการแผ่นดิน : ศึกษาเฉพาะกรณี พ.ศ.๒๕๒๖ – ๒๕๒๙ ผู้เขียนมีวัตถุประสงค์จะศึกษาระบบรัฐสภาไทยด้านอำนาจหน้าที่ของรัฐสภาเพื่อให้ทราบถึงความสำเร็จในบทบัญญัติรัฐธรรมนูญกรณีการแถลงนโยบาย การตั้งกระทู้ถาม การเปิดอภิปรายทั่วไป เพื่อนำมาปฏิบัติจริง ๆ จะตรงเจตนารมณ์ของผู้ร่างรัฐธรรมนูญเหรือไม่ โดยผู้เขียนศึกษาสมัยรัฐบาลชุดที่ ๔๖ ช่วงเวลา ๒๕๒๖ – ๒๕๒๙ ซึ่งเป็นช่วงเวลาในโอกาสแรกที่บทเฉพาะกาลตามรัฐธรรมนูญฉบับนี้สิ้นสุด เป็นเหตุให้สมาชิกสภาผู้แทนราษฎรมีอำนาจควบคุมการบริหารราชการแผ่นดินมากขึ้น ดังนั้น การศึกษาถึงสมัยรัฐบาลชุดที่ ๔๖ จึงมีความสำคัญยิ่งประกอบกับเหตุผลที่ว่า เป็นโอกาสแรกที่สมาชิกสภาผู้แทนราษฎรได้สัมผัสกับบทบัญญัติในรัฐธรรมนูญ ที่ให้อำนาจสมาขิกสภาผู้แทนราษฎรปฏิบัติได้เต็มอำนาจ ที่บทบัญญัติในรัฐธรรมนูญกำหนดไว้ แต่ถึงอย่างไรก็ตามการที่สมาชิกสภาผู้แทนราษฎรมีอำนาจมากขึ้นนี้ ในทางปฏิบัติมีปัญหาต่าง ๆ จากสมาชิกรัฐสภา ฝ่ายรัฐบาลพรรคการเมืองและจากบทบัญญัติรัฐธรรมนูญฉบับปัจจุบันโดยเฉพาะมาตรา ๑๓๗ เรื่อง การเปิดอภิปรายทั่วไป และมาตรา ๑๓๖ เรื่องการตั้งกระทู้ถาม สำหรับการตั้งกระทู้ถามมีปัญหาทางปฏิบัติมากในเรื่องจำนวนกระทู้ที่ยังไม่ได้ตอบ สมาชิกสภาผู้แทนราษฎรนิยมการตั้งกระทู้ให้ตอบในสภามากกว่าจะให้ตอบในราชกิจจานุเบกษา หรือแม้กระทั่งสมาธิกสภาผู้แทนราษฎร หลีกเลี่ยงการตั้งกระทู้ โดยเสนอในรูปญัตติด่วน และสำหรับกรณีการเปิดอภิปรายทั่วไปโดยไม่มีการลงมติ รัฐธรรมนูญฉบับปัจจุบันไม่ให้สิทธิแก่สมาชิกสภาผู้แทนราษฎร เสนอขอเปิดอภิปรายทั่วไปโดยไม่มีการลงมติได้ แต่เป็นสิทธิเฉพาะคณะรัฐมนตรีทำให้เกิดความตรึงเครียดทางการเมือง รวมทั้งกรณีการเปิดอภิปรายทั่วไปเพื่อลงมติไม่ไว้วางใจรัฐมนตรีเป็นรายบุคคลหรือทั้งคณะ มีปัญหากรณีฝ่ายรัฐบาลพยายามให้มีมติผ่านระเบียบวาระไป รวมทั้งปัญหากรณีมีมติไม่ไว้วางใจไม่มากกว่ากึ่งหนึ่งของจำนวนสมาชิกสภาผู้แทนราษฎร ที่เคยเข้าชื่อแล้ว จะขอลงชื่อร่วมในญัตติขอเปิดอภิปรายทั่วไปเพื่อลงมติไม่ไว้วางใจรัฐมนตรีคนอื่นอีกได้หรือไม่ หรือในกรณีเปลี่ยนรัฐบาลไม่ว่าโดยการปรับปรุงคณะรัฐมนตรีบางคนหรือตั้งรัฐบาลขึ้นใหม่ทั้งคณะในระหว่างสมัยประชุม ถ้าเคยมีการเข้าชื่อเปิดอภิปรายตามมาตรา ๑๓๗ มาแล้ว และในการลงคะแนนเสียงก็แพ้ไป จะขอเข้าชื่อเปิดอภิปรายทั่วไปเพื่อลงมติไม่ไว้วางใจรัฐมนตรีชุดใหม่ หรือรัฐมนตรีคนอื่นในสมัยประชุมเดียวกันได้หรือไม่ รวมทั้งปัญหามาตราเดียวกันกรณี "วันลงมติ" การเปิดอภิปรายทั่วไปเพื่อลงมติไม่ไว้วางใจ ฉะนั้นถ้าสามารถแก้ปัญหาที่กล่าวนี้ได้และได้ประสานกับสภาพแวดล้อมทางการเมืองของไทย จักทำให้รัฐธรรมนูญฉบับปัจจุบันเป็นรัฐธรรมที่ดีฉบับหนึ่ง วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ มุ่งที่จะทำการศึกษาการควบคุมการบริหารราชการแผ่นดิน : ศึกษาเฉพาะกรณี พ.ศ.๒๕๒๖-๒๕๒๙ ด้วยการศึกษาจากบทบัญญัติในรัฐธรรมนูญฉบับปัจจุบันกรณีกระทู้ถามและการเปิดอภิปรายทั่วไป รวมทั้งกล่าวถึงหลักเกณฑ์แบบรัฐสภาของประเทศอังกฤษเป็นการช่วยเสริม ในการวิเคราะห์รัฐธรรมนูญ ฉบับปัจจุบัน จักเสนอสภาพปัญหาที่เกิดขึ้นในการใช้รัฐธรรมนูญในทางปฏิบัติ | |
dc.description.abstractalternative | When The Control of Government & Administration, is very important of Democracy of Parliament system. In those days, Thailand had changed from absolute monarchy to democracy of parliament system on 24 June, B.E.2475 until now about 54 years. Thailand has the Constitution, one of the most constitution in the world. Each of constitutions provided the different constructions depended on situations and environment. For researching in the subject of Controling about Administration : special case study during 2526 - 2529. The writer has his objective for studying about Thai Essembly system, about authority of the parliament for knowing to the achievement of declaring's role of constitution in case of telling for asking. And generally discussion for practicing whether the aime of the constitution's writer by writer in the period of the 46 group cabinet during B.E.2526 - 2529, in the first period which the temporary chapter of this constitution was over, So the members of parliament has over control and the administrative. So the study to the 46 group cabinet was very important, supporting the reason that past, For the first time, which the member of parliament had known with the role of constitution and gave the authority of the members of parliament practiced to write in the constitution. However, for the members of parliament has more received authority. In practicing, there are many problems from the members of parliament, from the government, from political party and the role of the present constitution, especially section 137 telling generally discussion and section 136 telling about asking. For asking, there are many problems for practicing because of telling no reply. The members of parliament prefer telling in the Essembly to answer in the official document or else the members try to avoid setting up the telling by presenting in the express motion. For the case generally discussion without votes. The present constitution doesn't give the right to the members asked for opening the generally discussion without the votes but it is the privilege of the cabinets, increased of the political pressure include of the generally discussion for voting no beleiving the minister of the one or the group of the cabinet. There were the problems from the government that try to pass the meeting conference include of the problems no beleiving not more than the half of the members who ever sign their names and will sign in the case for generally discussion for no-confidence the others ministers whether, or in the case of changing the government for improvement the some group of ministers, or setting up the all new government during of the meeting conference and if everybody ever had signed their names to open discussion of section 137, and the voting is losen, they will sign for discussion for vote no believing the new cabinet will sign for discussion for vote no beleiving the new cabinet or some of the others ministers during in the same meeting period or the others ministers including the same cases for "voting day" in generally discussion for no beleiving. So, the problems can be solved and be co - operated with political environment of Thailand must be the constitution very good indeed. This thesis aimed for studying to Control the Administration, especially in the cases during B.E.2526 - 2529 with the study from the act in the present constitution, asking for opening generally discussion include to mention the rule of The Britain Essembly. For supporting in case of researching the present constitution must present the problems which happened in practicing constitution. | |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.14457/CU.the.1987.146 | |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | |
dc.subject | รัฐสภา -- ไทย | |
dc.subject | สมาชิกสภาผู้แทนราษฎร -- ไทย | |
dc.subject | กระทู้ | |
dc.subject | อภิปรายไม่ไว้วางใจรัฐบาล -- ไทย | |
dc.subject | Legislative bodies -- Thailand | |
dc.subject | Members of parliaments -- Thailand | |
dc.subject | No confidence motions -- Thailand | |
dc.title | การควบคุมการบริหารราชการแผ่นดิน : ศึกษาเฉพาะกรณี พ.ศ. 2526 - 2529 | |
dc.title.alternative | Control of the government's administration : a case study of the B.E. 2526 - 2529 period | |
dc.type | Thesis | |
dc.degree.name | นิติศาสตรมหาบัณฑิต | |
dc.degree.level | ปริญญาโท | |
dc.degree.discipline | นิติศาสตร์ | |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | |
dc.email.advisor | ไม่มีข้อมูล | |
dc.email.advisor | ไม่มีข้อมูล | |
dc.identifier.DOI | 10.14457/CU.the.1987.146 |