Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10270
Title: | พฤติกรรมของคนขับรถจักรยานยนต์รับจ้างกับปัญหาจราจรในกรุงเทพมหานคร |
Other Titles: | The behavior of motorcycle drivers and traffic problems in Bangkok Metropolis |
Authors: | วรรธนา พันธ์สว่าง |
Advisors: | งามพิศ สัตย์สงวน |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | Ngampit.S@Chula.ac.th |
Subjects: | จักรยานยนต์รับจ้าง คนขับรถจักรยานยนต์รับจ้าง จักรยานยนต์ จราจร -- ไทย -- กรุงเทพฯ กฎจราจร |
Issue Date: | 2539 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | เพื่อศึกษาพฤติกรรมของคนขับรถจักรยานยนต์รับจ้างว่ามีผลกระทบทำให้เกิดปัญหาจราจรมากน้อยเพียงใด ลำดับความสำคัญของพฤติกรรมของคนขับรถจักรยานยนต์รับจ้างที่มีผลกระทบทำให้เกิดปัญหาจราจร ปัจจัยทางเศรษฐกิจและสังคมที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมที่มีผลกระทบทำให้เกิดปัญหาการจราจร โดยทำการศึกษาเฉพาะในเขตพื้นที่กรุงเทพมหานคร โดยใช้เครื่องมือในการศึกษาคือ แบบสอบถาม การสัมภาษณ์แบบเจาะลึก และการสังเกตแบบไม่มีส่วนร่วม ผลการศึกษาพบว่าพฤติกรรมที่มีผลกระทบทำให้เกิดปัญหาจราจรซึ่งเป็นไปตามสมมติฐานเรียงลำดับตามความสำคัญดังนี้ ลำดับที่ 1. พฤติกรรมการขับรถฝ่าฝืนสัญญาณไฟจราจร ค่าดัชนีเฉลี่ยของตัวแปรในกลุ่มนี้เท่ากับ 3.43 ลำดับที่ 2. พฤติกรรมการขับรถประมาทและหวาดเสียว ค่าดัชนี้เฉลี่ยของตัวแปรในกลุ่มนี้เท่ากับ 2.81 ลำดับที่ 3. พฤติกรรมการขับรถแซงในที่คับขัน ค่าดัชนีเฉลี่ยของตัวแปรในกลุ่มนี้เท่ากับ 2.67 ลำดับที่ 4. พฤติกรรมการจอดรถในที่ห้ามจอด ค่าดัชนีเฉลี่ยของตัวแปรในกลุ่มนี้เท่ากับ 2.32 ลำดับที่ 5 พฤติกรรมการหยุดรอผู้โดยสารนาน ค่าดัชนีเฉลี่ยของตัวแปรในกลุ่มนี้เท่ากับ 2.15 |
Other Abstract: | The purpose of this research was to study the impact of the behavior of motorcycle drivers to traffic problems in Bangkok Metropolis. Priority of the drivers behavior and the social and economics factors related to behavior effected traffic problems were included in the finding. The research method used in this study were questionnaire, in-depth interview, and non-participant observation. The finding of behaviors greatly effected traffic problems according to hypotheses were as follows : 1. The behavior to drive violated traffic signal, mean index score for variables in this group was equal to 3.43. 2. The reckless driving behavior, mean index score for variable in this group was equal to 2.81. 3. The behavior to overtake in the restricted zone, mean index score for variable in this group was equal to 2.67. 4. The behavior to park in no parking area, mean index score for variable in this group was equal to 2.32. 5. The behavior to park and waiting for customers for a long time, mean index score for variable in this group was equal to 2.15. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (มน.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539 |
Degree Name: | มานุษยวิทยามหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | มานุษยวิทยา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10270 |
ISBN: | 9746363115 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Wanthana_Ph_ch1.pdf | 746.09 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Wanthana_Ph_ch2.pdf | 965 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Wanthana_Ph_ch3.pdf | 907.46 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Wanthana_Ph_ch4.pdf | 1.53 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wanthana_Ph_ch5.pdf | 1.08 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wanthana_Ph_ch6.pdf | 783.41 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Wanthana_Ph_back.pdf | 800.41 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.