Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10273
Title: การรณรงค์หาเสียงเลือกตั้งโดยใช้วิธีการพนันขันต่อ
Other Titles: Gambling as an election campaign tactic
Authors: วิเชียร แสงพิทักษ์
Advisors: พรศักดิ์ ผ่องแผ้ว
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: การพนัน
การเลือกตั้ง -- ไทย -- กรุงเทพฯ
การรณรงค์หาเสียงเลือกตั้ง
สัมพันธวงศ์ (กรุงเทพฯ)
ไทย -- การเมืองและการปกครอง -- กรุงรัตนโกสินทร์, 2538
Issue Date: 2539
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ศึกษาอำนาจ และอิทธิพลของการพนันขันต่อที่ใช้ในการรณรงณ์หาเสียงเลือกตั้งทั่วไปในเขตสัมพันธวงศ์ กรุงเทพมหานคร เมื่อวันที่ 2 กรกฎาคม 2538 โดยมีสมมุติฐานว่า การรณรงค์หาเสียงเลือกตั้งในเขตสัมพันธวงศ์ กรุงเทพมหานคร เมื่อวันที่ 2 กรกฎาคม 2538 โดยการใช้การพนันขันต่อทำให้ได้คะแนนเสียงมากกว่าที่ควรจะเป็น ประชากรที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ ได้แก่ผู้มีสิทธิลงคะแนนเสียงเลือกตั้งและได้ไปใช้สิทธิลงคะแนนเสียงเลือกตั้งในวันที่ 2 กรกฎาคม 2538 ของเขตสัมพันธวงศ์ กรุงเทพมหานคร โดยใช้การสุ่มตัวอย่างแบบจัดช่วงชั้นและแบบตามแต่เผอิญผสมกัน จากตัวอย่างวิจัย 201 คน เก็บข้อมูลจากการสุ่มตัวอย่างโดยการสังเกตการณ์ การสัมภาษณ์ และใช้แบบสอบถาม ระหว่าง วันที่ 1 กุมภาพันธ์ - 20 กันยายน 2539 ผลการศึกษาสรุปได้ว่า การเลือกตั้งทั่วไป เมื่อวันที่ 2 กรกฎาคม 2538 ในเขตสัมพันธวงศ์ กรุงเทพมหานคร ประมาณร้อยละ 10 ของผู้มีสิทธิเลือกตั้งในเขตสัมพันธวงศ์ไปลงคะแนนเสียงเลือกตั้งเนื่องจากอิทธิพล ของการพนันในการเลือกตั้ง กลุ่มตัวอย่างจำนวน 3 ใน 4 ยอมรับว่า ได้ไปลงคะแนนเสียงให้กับผู้สมัครที่ได้ทายพนันไว้เพื่อหวังจะชนะการทายพนันและหวังที่จะได้รับเงินรางวัลจากการเล่นทายพนัน ซึ่งสนับสนุนข้อสมมุติฐานที่ตั้งไว้ สำหรับตัวผู้ดำเนินการรณรงค์หาเสียงเลือกตั้ง หรือ "หัวคะแนน" แล้ว ถือว่าการพนันขันต่อในการเลือกตั้งให้ประโยชน์สองทางคือ ทางแรกถ้าชนะการเลือกตั้งผู้สมัครของฝ่ายตนจะได้เป็นผู้แทนราษฎร ทางสองถ้าแพ้การเลือกตั้งตนเองก็จะได้รับเงินที่ผู้มีสิทธิลงคะแนนเสียงเลือกตั้งได้เล่นทายพนันไว้
Other Abstract: Studies the power and influence of gambling as an election campaign tactic in the general election in Sumpantawong District on the 2nd July 1995. The hypothesis of the research is that the election campaign in Sumpantawong District is involved in exploiting the gamnling for gaining more votes than what it would really have taken place. The population taken in this study is this study is those who are entitled to vote and actually did cast their votes in the general election on the 2nd July 1995 in Sumpantawong District, Bangkok. The methods used in the research are the use of twenty-two hundred questionnnaires of both stratified and accidental sampling methods, and data-collection from random observations, interviews, and questionnaires during the 1st February and the 20th September 1996. The outcome of the study can be summarized as follows. In the general election of the 2nd July 1995 in Sumpantawong, Bangkok, ten percent of the voters in the constituency has been influenced by the gambling in the election. The three-fourth of the sampling groups admitted that he/she voted for the candidate on whom he/she had gambled with expectation of winning his/her bet. Accordingly, this result has confirmed the set hypothesis. As regards the election campaigner or "the influentials", the gambling in the election campaign renders two fold benefits, namely, either their candidates win the election or they win the gambling money from losing in the election.
Description: วิทยานิพนธ์ (ร.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539
Degree Name: รัฐศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การปกครอง
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10273
ISBN: 9746347705
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Wichean_Sa_front.pdf766.4 kBAdobe PDFView/Open
Wichean_Sa_ch1.pdf848.96 kBAdobe PDFView/Open
Wichean_Sa_ch2.pdf1.02 MBAdobe PDFView/Open
Wichean_Sa_ch3.pdf990.34 kBAdobe PDFView/Open
Wichean_Sa_ch4.pdf806.46 kBAdobe PDFView/Open
Wichean_Sa_ch5.pdf985.73 kBAdobe PDFView/Open
Wichean_Sa_ch6.pdf759.2 kBAdobe PDFView/Open
Wichean_Sa_back.pdf1.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.