Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10361
Title: | อิทธิพลของตัวการ์ตูนที่มีชื่อเสียงต่อทัศนคติและความตั้งใจซื้อสินค้าของผู้บริโภคกลุ่มวัยรุ่นและวัยทำงานตอนต้น |
Other Titles: | The influence of famous cartoon characters on teenage and early adulthood consumers' attitude and purchase intention |
Authors: | อัชฌา สุนทรพิทักษ์ |
Advisors: | พนา ทองมีอาคม |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | Pana.T@chula.ac.th |
Subjects: | พฤติกรรมผู้บริโภค การ์ตูน ทัศนคติ การจัดซื้อสินค้า |
Issue Date: | 2541 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยเชิงสำรวจ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงทัศนคติที่กลุ่มผู้บริโภควัยรุ่นและวัยทำงานตอนต้น มีต่อการนำตัวการ์ตูนที่มีชื่อเสียงมาใช้เพื่อสนับสนุนสินค้า ทั้งเพื่อศึกษาถึงความตั้งใจซื้อสินค้านั้นๆ และเพื่อวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างเพศ อายุ และระดับการศึกษาของผู้บริโภคกับทัศนคติ และความตั้งใจซื้อสินค้า เพื่อให้สามารถนำผลที่ได้มาประยุกต์ใช้หรือเป็นแนวทางในการนำตัวการ์ตูนที่มีชื่อเสียงมาใช้ในทางการตลาด และเพื่อเป็นการพัฒนาแนวทางการสร้างสรรค์งานโฆษณาสำหรับสินค้าที่นำตัวการ์ตูนเหล่านั้นมาใช้ โดยมีสมมติฐานการวิจัย 2 ข้อ ดังนี้ 1. ทัศนคติและความตั้งใจซื้อของผู้บริโภคทั้งสองกลุ่มข้างต้นมีความแตกต่างกัน 2. ทัศนคติของผู้บริโภคทั้งสองกลุ่มมีความสัมพันธ์กับความตั้งใจซื้อ การวิจัยครั้งนี้เก็บข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม กลุ่มตัวอย่างคือ ลูกค้าห้างสรรถสินค้า 10 แห่งในเขตกทม. อายุ 12-29 ปี จำนวน 400 คน โดยมีผลวิจัยสรุปได้ ดังต่อไปนี้ 1. กลุ่มวัยรุ่นมีทัศนคติเป็นกลางและเป็นบวกต่อการใช้ตัวการ์ตูนที่มีชื่อเสียง ส่วนกลุ่มวัยทำงานตอนต้นมีทัศนคติทั้งเป็นลบและเป็นบวก 2. ทั้งสองกลุ่มมีความตั้งใจซื้อสินค้าที่มีการใช้ตัวการ์ตูนสัตว์เพื่อนำมาใช้เองอยู่ในระดับสูง แต่ความตั้งใจซื้อสินค้าที่ใช้ตัวการ์ตูนคนอยู่ในระดับต่ำ 3. ทั้งสองกลุ่มมีความต้องการซื้อสินค้าที่ใช้ตัวการ์ตูนเพื่อมอบเป็นของขวัญในระดับสูง 4. เพศ อายุ และระดับการศึกษามีความสัมพันธ์กับทัศนคติและความตั้งใจซื้อเฉพาะบางกรณี ผลการทดสอบสมมติฐาน 1. ทัศนคติของผู้บริโภค 2 กลุ่มนี้มีความแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ .01 2. ความตั้งใจซื้อสินค้าของผู้บริโภคทั้งสองกลุ่มมีความแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ .01 ยกเว้นความตั้งใจซื้อสินค้าที่ใช้ตัวการ์ตูนชินจังและมารูโกะจังเพื่อมอบเป็นของขวัญ 3. ทัศนคติของผู้บริโภคทั้งสองกลุ่มมีความสัมพันธ์กับความตั้งใจซื้อ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ .01 |
Other Abstract: | This survey research intends to study teenage and early adulthood consumers' attitude and purchase intention towards the products endorsed by famous cartoon characters. It also aims to discover correlation between sex, age, and educational level of consumers with those attitude and purchase intention. The findings have implication for the use of cartoon characters on on associate with products and advertising. There are 2 hypotheses; 1. Teenage consumers' attitude and purchase intention differ from early adulthood consumers'. 2.Consumers' attitude correlate with purchase intention. To collect the data, a close- ended questionnaire is developed. Sample composed of 400 shoppers aged between 12-29 years selected for interview at 10 department stores in Bangkok area. The findings are as follow; 1. Teenage consumers' attitudes (toward the use of cartoon characters) ranged from neutral to positive while early adulthood's are both negative and positive 2. Both groups of consumers have high intention to purchase products endorsed by animal cartoon characters but low on the purchase intention of products endorsed by human characters. 3. Both groups of consumers have high intention to purchase endorsed products as gifts. 4. In some cases, sex, age, and educational level of consumers correlate with those attitude and purchase intention. The hypotheses tested found that; 1. Teenage consumers' attitudes significantly differ from early adulthood consumers' at the .01 significant level. 2. Teenage consumers' purchase intentions significantly differ from early adulthood consumers' at the .01 significant level. Exceptionally, the intention to buy product endorsed by Shin Chun and Maruko Chun as gift. 3. Consumers' attitudes significantly correlate with purchase intention at the .01 significant level. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2541 |
Degree Name: | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การโฆษณา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10361 |
ISBN: | 9743316116 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Atcha_Su_front.pdf | 997.16 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Atcha_Su_ch1.pdf | 746.46 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Atcha_Su_ch2.pdf | 863.21 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Atcha_Su_ch3.pdf | 770.14 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Atcha_Su_ch4.pdf | 1.27 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Atcha_Su_ch5.pdf | 854.86 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Atcha_Su_back.pdf | 843.81 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.