Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/12023
Title: การศึกษาการพัฒนาหลักสูตรภาษาอังกฤษให้สอดคล้องกับความต้องการของท้องถิ่นในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานการประถมศึกษากรุงเทพมหานคร
Other Titles: A study of English curriculum development relevant to local needs in elementary schools under the Office Bangkok Primary Education
Authors: ลมัยพร แหล่งหล้า
Advisors: ใจทิพย์ เชื้อรัตนพงษ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: การวางแผนหลักสูตร
การศึกษาขั้นประถม -- หลักสูตร
ภาษาอังกฤษ -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)
ครูประถมศึกษา -- การฝึกอบรม
Issue Date: 2542
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ศึกษาสภาพปัญหาและแนวทางการแก้ไขปัญหาการพัฒนาหลักสูตรภาษาอังกฤษ และการสนับสนุนส่งเสริมการพัฒนาหลักสูตรภาษาอังกฤษให้สอดคล้องกับความต้องการของท้องถิ่น ในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานการประถมศึกษากรุงเทพมหานคร (สป.กทม.) กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ผู้บริหารโรงเรียน ผู้ช่วยผู้บริหารโรงเรียนฝ่ายวิชาการ หัวหน้ากลุ่มประสบการณ์พิเศษ (ภาษาอังกฤษ) และครูผู้สอนภาษาอังกฤษชั้นประถมศึกษาปีที่ 1-6 และกลุ่มประชากร ได้แก่ ผู้อำนวยการการประถมศึกษากรุงเทพมหานคร และศึกษานิเทศก์ เครื่องมือที่ใช้ในการ วิจัยได้แก่ แบบสัมภาษณ์มีโครงสร้างและแบบศึกษาเอกสาร วิเคราะห์ข้อมูลด้วยวิธีการวิเคราะห์เนื้อหาแจกแจงความถี่ และหาค่าร้อยละ ผลการวิจัยพบว่าครูผู้สอนมีการพัฒนาหลักสูตร โดยมีการปรับกิจกรรมการเรียนการสอน ปรับหรือเพิ่มเติมรายละเอียดเนื้อหาวิชา ปรับและเลือกใช้สื่อ และพัฒนาสื่อขึ้นมาใหม่ วิธีที่มีการพัฒนามากที่สุดคือการปรับกิจกรรมการเรียนการสอน โดยมีวิธีการคือศึกษาจุดประสงค์ เนื้อหา กิจกรรม คาบเวลา และจัดทำแผนการสอน กิจกรรมการเรียนการสอนที่ใช้คือการสนทนาโต้ตอบ เกม เพลง และบทบาทสมมุติ โดยใช้วิธีการสอนแนวการสอนเพื่อการสื่อสาร จัดหาสื่อการเรียนการสอนโดยงบประมาณจากโรงเรียนและจัดทำสื่อใช้เอง ใช้แบบทดสอบในการวัดและประเมินผล ปัญหาที่พบคือครูสอนหลายวิชามีภาระงานมาก ขาดความรู้ความเข้าใจในการพัฒนาหลักสูตรและงบประมาณมีไม่เพียงพอ แนวทางการแก้ไขคือจัดอบรมให้ความรู้แก่ครูผู้สอน สนับสนุนด้านงบประมาณ และลดภาระงานแก่ครูผู้สอน การสนับสนุนส่งเสริมของโรงเรียน จัดให้ครูเข้ารับการอบรม สัมมนา จัดงบประมาณในการซื้อวัสดุและสื่อการเรียนการสอน วัดห้องปฏิบัติการทางภาษา มีการนิเทศโดยให้ศึกษาเอกสาร ส่วนใหญ่ไม่มีการประเมินผลการใช้หลักสูตร ปัญหาที่พบคือบุคลากรมีน้อยและขาดความรู้ความเข้าใจในการพัฒนาหลักสูตร งบประมาณมีไม่เพียงพอ แนวทางแก้ไขคือให้ความรู้เรื่องการพัฒนาหลักสูตรแก่ครูผู้สอน และสนับสนุนงบประมาณ การสนับสนุนส่งเสริมของ สป.กทม. โดยสำรวจข้อมูลเพื่อพัฒนาบุคลากรและจัดอบรม สัมมนาใช้งบประมาณเป็นค่าตอบแทนวิทยากร จัดสรรเอกสารและวัสดุหลักสูตร นิเทศติดตาม จัดทำเครื่องมือนิเทศ และประเมินผลการใช้หลักสูตร ปัญหาที่พบคือการจัดอบรมไม่ทั่วถึง งบประมาณมีไม่เพียงพอแนวทางการแก้ไขคือ ให้สถาบันผลิตครูปรับปรุงหลักสูตรการผลิตครู จัดสรรงบประมาณเพิ่มให้แก่โรงเรียน
Other Abstract: Studies the state and the problems of the English curriculum development relevant to local needs in elementary schools under the Office of Bangkok Primary Education. The samples of the study were school administrators, assistant administrators, heads of the English department and prathom suksa 1-6 English teachers. The research was conducted on the populations which were the Director of the Office of Bangkok Primary Education and the Supervisors. The research instruments employed were structured interview forms and document analysis forms. Data were analyzed by using content analysis, frequency and percentage. The results were : The teachers were able to develop the English curriculum by adapting the activities, contents of the subjects, teaching aids and by developing new teaching aids relevant to local needs. In adapting the activities to local needs, the teachers studied the objectives contents, activities, periods of learning and wrote lesson plans. The activities used included games, songs, and role-playing. Mostly, the teachers used the communicative approach in the classroom. The teachers evaluated the students by testing. The problems of teachers were that they had too many work loads and lacked the knowledge of local curriculum development. Also, the budget provided did not enough. In order to solve the problems, the teachers should be were given in-service training, be about supported the budget and be reduced the work loads. Schools supported teachers by sending them to attend the seminars and training ; by providing in instructional materials, teaching aids and a sound lab. Most schools supervised teachers by providing them the texts; and did not evaluate the curriculum implementation. The problems encountered were the insufficiency of school staff, lack of knowledge in curriculum development. In order to solve the problems, the schools should provide the teachers' training about developing the curriculum and support the budgets. The support was provide by the Office of Bangkok Primary Education by collecting data for planning staff development, organizing the seminars, providing budgets for schools to invite the resource persons and for curriculum materials, coordinating the agencies on organizing the seminars, supervising schools, constructing the supervisory tools, and evaluating the curriculum implementations. The problems encountered were that the seminars could only provide services for only a few of the teachers, the budget was not sufficient. The teacher training institutions should improve teacher education. More budget should be allocated to schools.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2542
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นิเทศการศึกษาและพัฒนาหลักสูตร
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/12023
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.1999.449
ISBN: 9743340866
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.1999.449
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lamaiporn_La_front.pdf794.66 kBAdobe PDFView/Open
Lamaiporn_La_ch1.pdf773.8 kBAdobe PDFView/Open
Lamaiporn_La_ch2.pdf1.11 MBAdobe PDFView/Open
Lamaiporn_La_ch3.pdf730.5 kBAdobe PDFView/Open
Lamaiporn_La_ch4.pdf1.18 MBAdobe PDFView/Open
Lamaiporn_La_ch5.pdf925.72 kBAdobe PDFView/Open
Lamaiporn_La_back.pdf972.6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.