Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/12048
Title: การวิเคราะห์เนื้อหาเกี่ยวกับการส่งเสริมพัฒนาการ ของเด็กจากรายการโทรทัศน์สำหรับเด็ก
Other Titles: An analysis of content related to promoting child development in television programs for children
Authors: หฤทัย อนุสสรราชกิจ
Advisors: พูนสุข บุณย์สวัสดิ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: รายการโทรทัศน์สำหรับเด็ก
พัฒนาการของเด็ก
Issue Date: 2539
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์เนื้อหาเกี่ยวกับการส่งเสริมพัฒนาการของเด็กด้านต่างๆ ทั้งทางบวกและทางลบ และเพื่อวิเคราะห์วิธีการส่งเสริมพัฒนาการของเด็ก จากรายการโทรทัศน์สำหรับเด็กจำนวน 54 รายการ ที่ออกอากาศทางสถานีโทรทัศน์ช่อง 3, 5, 7, 9 และ 11 ในปีพุทธศักราช 2538 ผลการวิจัย 1. เนื้อหาเกี่ยวกับการส่งเสริมพัฒนาการของเด็กด้านต่างๆ พบว่า พฤติกรรมทางบวกที่ปรากฏมากที่สุดคือ ด้านอารมณ์ คุณธรรมและบุคลิกภาพ รองลงมาคือ ด้านสติปัญญา ด้านสังคม และด้านร่างกาย ตามลำดับ ส่วนพฤติกรรมทางลบที่ปรากฏมากที่สุดคือ ด้านสังคม รองลงมาคือ ด้านอารมณ์ คุณธรรมและบุคลิกภาพ และด้านร่างกาย 2. วิธีการส่งเสริมพัฒนาการของเด็ก พบว่า การนำเสนอรายการโทรทัศน์สำหรับเด็กได้ใช้วิธีการสร้างความสนุกสนาน เพลิดเพลิน ในการส่งเสริมพัฒนาการของเด็กมากที่สุด รองลงมาคือ การสอดแทรกสาระหรือแนวคิดในรายการ และการสอนโดยตรง
Other Abstract: The purposes of this research were to analyze positive and negative content and methods of child development promotion in television programs for children. The samples were 54 television programs for children broadcasted by channel 3, 5, 7, 9 and 11 in 1995. The research results were as follows: 1. Concerning the content of development, emotional, moral and personality development were most frequently promoted in positive ways. Subsequently, cognitive, social and physical development were positively promoted. Social development was most frequently promoted in negative ways. Subsequently, emotional, moral and personality development, and physical development were negatively promoted. 2. Concerning the methods of development promotion, presentation for pleasure was mostly practiced. Indirect and direct teaching were subsequently employed.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การศึกษาปฐมวัย
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/12048
ISBN: 9746356046
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Haruethai_An_front.pdf799.21 kBAdobe PDFView/Open
Haruethai_An_ch1.pdf758.26 kBAdobe PDFView/Open
Haruethai_An_ch2.pdf1.6 MBAdobe PDFView/Open
Haruethai_An_ch3.pdf813.53 kBAdobe PDFView/Open
Haruethai_An_ch4.pdf1.21 MBAdobe PDFView/Open
Haruethai_An_ch5.pdf887.15 kBAdobe PDFView/Open
Haruethai_An_back.pdf1.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.