Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/13888
Title: | การจัดการและกลยุทธ์ทางการตลาดของผู้ให้บริการเกมออนไลน์ออดิชั่น |
Other Titles: | Mamagement and Marketing strategies of service provider of audition online game |
Authors: | ประไพพรรณ ศุกระศร |
Advisors: | รจิตลักขณ์ แสงอุไร |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์ |
Advisor's Email: | Rachitluk.S@chula.ac.th |
Subjects: | เกมอินเตอร์เน็ต เทเลแมติกส์ ผู้ให้บริการอินเตอร์เน็ต อินเตอร์เน็ตกับเด็ก การตลาด การสื่อสารทางการตลาด |
Issue Date: | 2551 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการจัดการและกลยุทธ์ทางการตลาดของผู้ให้บริการเกมออนไลน์ออดิชั่นตลอดจนศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อความสำเร็จในการให้บริการเกมออนไลน์ออดิชั่น โดยอาศัยการสัมภาษณ์เชิงลึกและการวิเคราะห์เนื้อหา จากการศึกษาพบว่าผู้ให้บริการเกมออนไลน์ออดิชั่น มีการจัดการเกมออนไลน์ออดิชั่นตั้งแต่การเลือกและซื้อลิขสิทธิ์การให้บริการเกม จากนั้นเป็นการทดสอบระบบ แปลภาษา เปิดให้ทดสอบระบบ เปิดให้บริการ และดำเนินกิจกรรมเชิงพาณิชย์ โดยรูปแบบและเนื้อหาของเกมจะเป็นสิ่งที่กำหนดเป้าหมายทางการตลาด ซึ่งเกมออนไลน์ออดิชั่นเป็นเกมเต้นประกอบเพลง มีลักษณะตัวละครที่น่ารัก สดใส ผู้ให้บริการเกมออนไลน์ออดิชั่นจึงได้กำหนดเป้าหมายทางการตลาดของเกมออนไลน์ออดิชั่น ว่าเป็นผู้หญิงและบุคคลทั่วไป ซึ่งต่างจากเกมอื่นที่มีเป้าหมายเพียงผู้เล่นเกมทั่วไปเท่านั้น และได้วางตำแหน่งผลิตภัณฑ์ของเกมออนไลน์ออดิชั่นว่า เป็นเกมออนไลน์ที่เล่นง่าย มีความน่ารัก สดใส ไม่มีพิษไม่มีภัย ซึ่งกลยุทธ์ทางการตลาดของเกมออนไลน์ออดิชั่นนั้น เป็นการดำเนินกลยุทธ์ทางการตลาดโดยสร้างความแตกต่างจากเกมอื่นๆ และดึงจุดเด่นของเกมในการทำการตลาดเพื่อดึงดูดผู้เล่น โดยมีการทำการตลาดรูปแบบใหม่ๆอย่างต่อเนื่อง เช่น การร่วมมือกับเอ็มเค สุกี้ขยายฐานลูกค้าข้ามกลุ่ม ซึ่งยังไม่มีเกมใดทำมาก่อน โดยมีจุดประสงค์สำคัญ คือ เพิ่มผู้เล่นให้มากที่สุด เพราะเกมออนไลน์ออดิชั่นเป็นเกมที่คิดค่าบริการจากการขายสิ่งของในเกม ซึ่งจำเป็นที่จะต้องเพิ่มจำนวนผู้เล่นใหม่และรักษาจำนวนผู้เล่นเดิมไว้ เพื่อหารายได้จากการขายสิ่งของในเกม โดยสิ่งที่ทำให้เกมออนไลน์ออดิชั่นประสบความสำเร็จ มีจำนวนผู้เล่นถึงสิบล้านไอดีได้ก็คือ ปัจจัยด้านเทคโนโลยีที่ก้าวหน้าขึ้น ปัจจัยด้านองค์กรที่มีความเข้มแข็งและมีผู้บริหารที่มีประสบการณ์และเชี่ยวชาญด้านเกมออนไลน์ จึงทำให้สามารถเลือกเกมออนไลน์ที่เข้ากับความต้องการของผู้เล่นไทย การทำการตลาดที่ทั่วถึงและต่อเนื่อง ความสามารถของระบบโครงสร้างพื้นฐานสำหรับให้บริการเกม และการมีฐานข้อมูลร้านอินเตอร์เน็ตทั่วประเทศ ซึ่งเป็นร้านสมาชิกรองรับฐานผู้เล่น การวิจัยพบว่าแนวโน้มในอนาคตจะมีการขยายฐานผู้เล่นออกไปในทุกช่วงวัยตามจำนวนของผู้ใช้อินเตอร์เน็ต และเป็นทางเลือกใหม่ในการเป็นสื่อโฆษณา นอกจากนี้ยังมีแนวโน้มที่ผู้ประกอบการและภาครัฐจะร่วมมือกันผลักดันให้เป็นกีฬา อี-สปอร์ต และสื่อบันเทิงแนวใหม่ที่น่าจะได้รับความนิยมและเป็นที่ยอมรับในอนาคต |
Other Abstract: | This study examines management and marketing strategies of service provider of audition online game as well as factors that contribute to a success of audition online game service. Research methodologies used in this study include in-depth interview and content analysis. Findings of the study indicate that service provider of audition online game manages the game by selecting game and buying copyright for a game service provision, conducting a system test, doing a language translation, opening for free trial to test system, before beginning service provision and operating commercial activities. Marketing target of audition online game is dominated by genre and content of the game. As audition online is a dancing game with colorful and pretty avatars, player group of the game targeted by the service provider are females and general people, which is different from other online games which focus only on general people. Meanwhile, the service provider presents audition online as a lovely and cheerful game that is easy to play and harmless. In term of marketing strategies, audition online game makes a difference from other online games and takes advantage of its strong point to attract players, with original an continual marketing plans such as a cross marketing with MK restaurant for new customers acquisition, which has never occurred before. The main purpose of this strategy is to enlarge its players as audition online game earns its revenue by selling virtual items in the game, so it need to advance new players while maintain its existing players in order to gain more income. The factors that contribute to a success of audition online game with its players of 10 millions ID include 1) a progressive technology, 2) a strength of the organization and its experienced managements who are expert in online game, thus benefiting the organization in selecting the game that is congenial for Thai players, 3) a pervasive and continual marketing plan, 4) a capacity of infrastructure system for the game service provision, and 5) having a database of its subscribing internet cafés all over the country that can support its player’s base. The findings also indicate that audition online game is likely to expand its player’s base into every age following increasing internet users and it will become a new alternative for advertising. Moreover, there is a tendency for an operator and the government sector to cooperate in upgrading the game to be an e-sport and a new entertainment media that will become popular and acknowledged in the future. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2551 |
Degree Name: | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วารสารสนเทศ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/13888 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2008.397 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2008.397 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Comm - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Prapaipun_su.pdf | 2.58 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.