Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/14205
Title: พัฒนาการของรายการแข่งขันชิงรางวัลทางโทรทัศน์ในประเทศไทย
Other Titles: Development of television game show and quiz show in Thailand
Authors: ณิฏฐา แสงอรุณ
Advisors: ณาณัฏฐ์ธัญ วงศ์บ้านดู่
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Advisor's Email: Nanatthun.W@Chula.ac.th
Subjects: รายการโทรทัศน์
เกมโชว์ทางโทรทัศน์ -- ไทย
การแข่งขันตอบคำถามทางโทรทัศน์ -- ไทย
Issue Date: 2550
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยมีวัตถุประสงค์ 2 ข้อคือ 1. เพื่อศึกษาพัฒนาการของรายการแข่งขันชิงรางวัลทางโทรทัศน์ในประเทศไทย 2. เพื่อศึกษาถึงปัจจัยที่มีผลต่อพัฒนาการด้านองค์ประกอบของรายการแข่งขันชิงรางวัลทางโทรทัศน์ในประเทศไทย โดยใช้การวิจัยด้วยการสัมภาษณ์แบบเจาะลึกกลุ่มผู้ผลิตรายการแข่งขันชิงรางวัลทางโทรทัศน์ในประเทศไทย และผู้ที่มีประสบการณ์เกี่ยวกับรายการแข่งขันชิงรางวัลทางโทรทัศน์ในประเทศไทย ผลการวิจัยพบว่า รายการแข่งขันชิงรางวัลทางโทรทัศน์ในประเทศไทยนั้นมีพัฒนาการแต่ละช่วงซึ่งแบ่งได้เป็น 7 ช่วง ได้แก่ 1. ยุคแรกเริ่มของรายการแข่งขันชิงรางวัลทางโทรทัศน์ 2. ยุคเปลี่ยนรูปแบบสู่รายการเกมโชว์ 3. ยุคเริ่มต้นของบริษัทผู้ผลิตรายการ 4. ยุครายการเกมโชว์ครองตลาด 5. ยุคการเพิ่มจำนวนของรายการ 6. ยุคทองของรายการควิซโชว์ 7. ยุครายการชะลอตัว สำหรับปัจจัยที่มีผลต่อพัฒนาการด้านองค์ประกอบต่างๆ ได้แก่ 1. เนื้อหาของรายการที่แปลกใหม่ มีความน่าสนใจมีผลต่อความนิยมของรายการ และความสนใจของผู้อุปถัมภ์รายการ 2. พิธีกรที่มีความสามารถและมีบทบาทเพิ่มมากขึ้นมีผลต่อความนิยมของรายการและความชื่นชอบของผู้ชม 3. ผู้เข้าแข่งขันมีผลต่อความน่าสนใจของรายการ 4.ผู้ชมในห้องส่ง มีผลต่อความสนุกสนานและอารมณ์ร่วมในรายการ 5. ผู้ชมทางบ้าน มีผลต่อเรทติ้งของรายการ 6. ของรางวัลมีผลต่อความน่าสนใจของรายการ ยิ่งของรางวัลมีจำนวนมากขึ้นเท่าไร ยิ่งทำให้ผู้ชมให้ความสนใจในรายการมากยิ่งขึ้น 7. กติกาในรายการส่งผลต่อความสนุกสนานของเกมการแข่งขัน 8. ทีมงานผลิตรายการมีผลต่อการสร้างสรรค์รายการ 9. ฉากมีผลต่อความน่าสนใจและรูปแบบการนำเสนอรายการ 10. เทคนิคและเทคโนโลยีที่มีความทันสมัยมากขึ้นทั้งในด้านการตัดต่อ แสง เสียง และอุปกรณ์การถ่ายทำส่งผลให้รูปแบบการนำเสนอมีความน่าสนใจและมีความแปลกใหม่มากยิ่งขึ้น 11. ช่วงเวลาออกอากาศ มีผลต่อความนิยมของรายการรวมทั้งมีผลต่อรูปแบบและเนื้อหาของรายการ 12. ผู้อุปถัมภ์รายการ มีผลต่อมูลค่าของรางวัลในรายการ 13. บริษัทผู้ผลิต มีผลต่อภาพรวมของรายการทั้งรูปแบบ และวิธีการนำเสนอ
Other Abstract: This is a qualitative study of which objectives are; to study the development of game show and quiz show in Thailand, as well as the underlying factors that contribute to the development of its elements. The methodology involved in-depth interviews from the producers of television game show and quiz show in Thailand and experts in this area. The result indicates that it has been a continuously development in television game show and quiz show in Thailand. Furthermore; such a kind of this development has been classified into 7 periods of development, respectively, which are 1) The evolution of television quiz show in Thailand 2) The transformation into game show 3) The evolution of game show and quiz show production house 4) The highest popularity of game show 5) The increment of game show and quiz show programs 6) The highest popularity of quiz show 7) The recession of game show and quiz show. However, the factors that affect the development of its elements are 1) The innovative program content that results in the audiences' satisfaction and the sponsors' interests. ) Master of ceremony's ability in holding the program that results in the program popularity and audiences' admiration. 3) The contestants' popularity that results in the program attractiveness 4) The in-studio audiences' ability to send the sense of enjoyable atmosphere to the audiences at home. 5) The at-home audiences' ability influencing on rating. 6) The high-valued prizes (higher than the past) that results in attracting the audience interest. 7) Rules and regulations of the program that results in the entertainment of the game. 8) The high experienced production team that dedicates to the creation of the program. 9) The scenery and properties that season the program. 10) The high technology and the techniques of audiovisual that dedicate to the form of presentation interesting and amazing the audiences. 11) The on air time that results in the program popularity, including the program content and format. 12) The sponsors that dedicates to the value of the prizes and the survival of the program. 13) The producer that dedicates to the credibility of the program.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2550
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสื่อสารมวลชน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/14205
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2007.1943
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2007.1943
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nittha_se.pdf2.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.