Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/15315
Title: ผลกระทบจากการรวมการปฏิบัติงานในคลังสินค้า : กรณีศึกษาธุรกิจการสื่อสารโทรคมนาคม
Other Titles: Effects of consolidating warehouse operations : a case study of the telecommunication business
Authors: ชญากานต์ มะลิวัลย์
Advisors: สมพงษ์ ศิริโสภณศิลป์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ssompon1@chula.ac.th
Subjects: อุตสาหกรรมการสื่อสารโทรคมนาคม
การจัดการคลังสินค้า
Issue Date: 2549
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ศึกษาผลกระทบในเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพจากการรวมการปฏิบัติงานในคลังสินค้า โดยผลกระทบเชิงปริมาณ ได้แก่ ต้นทุนค่าขนส่งสินค้า ต้นทุนค่าเช่าคลังสินค้า ต้นทุนค่าแรงงานและต้นทุนอื่นๆ ผลกระทบเชิงคุณภาพ ได้แก่ ผลกระทบต่อพนักงานที่ปฏิบัติงานและผลกระทบต่อลูกค้า การศึกษาสำรวจข้อมูลด้วยแบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลทางสถิติโดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูป SPSS for Windows (Statistical Package for the Social Science) การวิเคราะห์เส้นทาง (Path Analysis) โดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูป LISREL (Linear Structural Relationship) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์เชิงเหตุผลของความพึงพอใจของพนักงานและลูกค้า ผลการวิจัยพบว่า ต้นทุนค่าขนส่งสินค้าหลังจากมีการรวมการปฏิบัติงานในคลังสินค้าลดลง แต่ต้นทุนค่าเช่าคลังสินค้า ต้นทุนค่าแรงและต้นทุนอื่นๆ ไม่ลดลง ส่วนผลกระทบเชิงคุณภาพด้านพนักงานพบว่า พนักงานที่จะต้องเปลี่ยนไปรวมการปฎิบัติงานจะมีความพึงพอใจด้านเนื้องาน/ลักษณะงาน การพัฒนาระดับความรู้ความสามารถ หัวหน้างานและความพึงพอใจโดยรวมลดลง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ด้านลูกค้าพบว่า มีความพึงพอใจด้านตัวแทนบริการลูกค้า การสั่งซื้อสินค้าและระดับสินค้าคงคลังมากขึ้น แต่มีความพึงพอใจการส่งมอบสินค้าลดลง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 การวิเคราะห์เส้นทาง (Path Analysis) ของความพึงพอใจของพนักงานที่ปฎิบัติงานในคลังสินค้าหลังรวมการปฎิบัติงาน สรุปได้ว่า ความพึงพอใจโดยรวมของพนักงาน ได้รับอิทธิพลทางตรงจากความพึงพอใจระดับเงินเดือน/สวัสดิการ เนื้องาน/ลักษณะงานและการพัฒนาระดับความรู้ความสามารถ นอกจากนี้ยังได้รับอิทธิพลทางอ้อมมาจากความพึงพอใจหัวหน้างานและเพื่อนร่วมงานอีกด้วย ส่วนผลการวิเคราะห์เส้นทาง (Path Analysis) ของความพึงพอใจของลูกค้า จากการได้รับบริการหลังรวมการปฎิบัติงาน สรุปได้ว่า ความพึงพอใจโดยรวมของลูกค้า ได้รับอิทธิพลทางตรงจากความพึงพอใจระดับสินค้าคงคลัง การสั่งซื้อสินค้า การส่งมอบสินค้าและตัวแทนบริการลูกค้า นอกจากนี้ยังได้รับอิทธิพลทางอ้อมจากความพึงพอใจการคืนสินค้าอีกด้วย.
Other Abstract: To explore the qualitative and quantitative effects of consolidating warehouse operations. Quantitative effects include delivery costs, rented warehouse costs, labor costs and other warehouse-related costs. Qualitative effects cover impacts on employees and costomers. The study employs the through questionnaires and analyze the collected data using SPSS for Windows (Statistical Package for the Social Science) software, and applies the Path Analysis using via LISREL (Linear Structural Relationship) software to study the causal relationships of employees' and customers' satisfaction. The study reveals that after consolidating warehouse operations the delivery costs are reduced but there are no notable changes in warehouse-related costs. The analysis of qualitative impacts indicates that employees being forced to move to a new operation are significantly less satisfied with regards to job content, development growth, supervision and overall job satisfaction at the 0.05 significance level. Customers express greater satisfaction with regards to sales representatives, ordering process, and stock availability but have lower satisfaction on the delivery performance at the .05 significance level. The path analysis of employees' satisfaction after warehouse operation consolidation reveals that overall satisfaction is directly affected by their satisfaction on income, job content and development growth satisfaction and indirectly affected by satisfaction on supervision and co-worker factors. The analysis of customers' satisfaction after operation consolidation shows that overall satisfaction is directly influenced by their satisfaction on stock availability, ordering system, delivery performance and sales representatives, and is indirectly affected by their satisfaction on product return management.
Description: วิทยานิพนธ์ (วท.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2549
Degree Name: วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การจัดการด้านโลจิสติกส์ (สหสาขาวิชา)
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/15315
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2006.514
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2006.514
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chayakarn_Ma.pdf2.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.