Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/16478
Title: | การพัฒนาเกณฑ์การประเมินโครงการฝึกอบรมคอมพิวเตอร์แก่ข้าราชการ ตามมติของคณะรัฐมนตรี |
Other Titles: | The development of evaluation criteria for Computer Training Program for the Government Officers in Accordance with the Cabinet Resolution |
Authors: | บัญชา สำรวยรื่น |
Advisors: | อรจรีย์ ณ ตะกั่วทุ่ง |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | Onjaree.N@Chula.ac.th |
Subjects: | โครงการฝึกอบรมคอมพิวเตอร์แก่ข้าราชการตามมติของคณะรัฐมนตรี การฝึกอบรม การประเมิน |
Issue Date: | 2540 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | พัฒนาเกณฑ์การประเมินโครงการฝึกอบรมคอมพิวเตอร์ แก่ข้าราชการตามมติคณะรัฐมนตรี และ ประเมินความเหมาะสมและความเป็นไปได้ของเกณฑ์ กลุ่มตัวอย่างได้แก่ ผู้เชี่ยวชาญด้านการดำเนินโครงการฝึกอบรมคอมพิวเตอร์แก่ข้าราชการ ตามมติคณะรัฐมนตรี จำนวน 24 คน ผู้วิจัยพัฒนาเกณฑ์ตามรูปแบบการประเมินโครงการฝึกอบรมของ โดแนล แอล เคิร์ด แพทริก แบ่งเป็น 4 ด้าน ได้แก่ ด้านปฏิกิริยา ด้านการเรียนรู้ ด้านพฤติกรรม และด้านผลที่มีต่อองค์กร เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยเทคนิคเดลฟายจำนวน 3 รอบ เครื่องมือที่ใช้ได้แก่ แบบสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้าง และแบบสอบถามแบบประมาณค่า 5 ระดับ วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่ามัธยฐานและค่าพิสัยระหว่างควอไทล์ ผลการวิจัยพบว่า : 1. ผลการวิเคราะห์ข้อมูลในรอบสุดท้ายทำให้ได้เกณฑ์จำนวน 72 ข้อจากจำนวน 116 ข้อ เป็นเกณฑ์การประเมินโครงการฝึกอบรมด้านปฏิกิริยาจำนวน 31 ข้อ ด้านการเรียนรู้จำนวน 22 ข้อ ด้านพฤติกรรมจำนวน 9 ข้อ และด้านผลที่มีต่อองค์กรจำนวน 10 ข้อ ดังนี้ 1.1 เกณฑ์การประเมินด้านปฏิกิริยา ครอบคลุมการประเมินหลักสูตร วัตถุประสงค์ การดำเนินการฝึกอบรม สถานที่/โสตทัศนูปกรณ์ วิทยากร เอกสารประกอบ และประโยชน์ที่ได้รับจากการฝึกอบรม จากเกณฑ์ 31 ข้อ มี 2 ข้อต้องผ่านการประเมินจากผู้ประเมินที่ระดับคะแนนเฉลี่ยไม่ต่ำกว่า 4.50 มี 25 ข้อต้องผ่านการประเมินที่ระดับคะแนนเฉลี่ยไม่ต่ำกว่า 3.50 และมี 4 ข้อต้องผ่านการประเมินที่ระดับคะแนนเฉลี่ยไม่ต่ำกว่า 2.50 1.2 เกณฑ์การประเมินด้านการเรียนรู้ ครอบคลุมการประเมินด้านความรู้ความเข้าใจ ด้านทัศนคติ ความรู้สึกนึกคิด และด้านทักษะการปฏิบัติ จากเกณฑ์ 22 ข้อ มี 20 ข้อต้องผ่านการประเมินจากผู้ประเมินที่ระดับคะแนนเฉลี่ยไม่ต่ำกว่า 3.50 และมี 2 ข้อต้องผ่านการประเมินที่ระดับคะแนนเฉลี่ยไม่ต่ำกว่า 2.50 1.3 เกณฑ์การประเมินด้านพฤติกรรม ครอบคลุมการประเมินการเปลี่ยนแปลงพฤติกรรมอันเนื่องมาจากการฝึกอบรม โดยประเมินจากบุคคล 3 ฝ่ายได้แก่หัวหน้างาน เพื่อนร่วมงาน และผู้ผ่านการฝึกอบรม จากเกณฑ์ 9 ข้อ มี 4 ข้อต้องผ่านการประเมินจากผู้ประเมินที่ระดับคะแนนเฉลี่ยไม่ต่ำกว่า 3.50 และมี 5 ข้อต้องผ่านการประเมินที่ระดับคะแนนเฉลี่ยไม่ต่ำกว่า 2.50 1.4 เกณฑ์การประเมินด้านผลที่มีต่อองค์กร ครอบคลุมการประเมินการเพิ่มประสิทธิภาพในการปฏิบัติงาน และการลดปัญหาในการปฏิบัติงาน จากเกณฑ์ 10 ข้อ มี 6 ข้อต้องผ่านการประเมินจากผู้ประเมินที่ระดับคะแนนเฉลี่ยไม่ต่ำกว่า 3.50 และมี 4 ข้อต้องผ่านการประเมินที่ระดับคะแนนเฉลี่ยไม่ต่ำกว่า 2.50 2. การรับรองเกณฑ์การประเมินโครงการโดยผู้ทรงคุณวุฒิจำนวน 5 คน ส่วนใหญ่เห็นว่าเกณฑ์ที่พัฒนาขึ้นมีความเหมาะสมมากและมีความเป็นไปได้ที่จะนำไปใช้เป็นเกณฑ์การประเมิงโครงการฝึกอบรมคอมพิวเตอร์แก่ข้าราชการตามมติของคณะรัฐมนตรี |
Other Abstract: | To develop evaluation criteria for computer training program for the government officers in accordance with the cabinet resolution and to evaluate the appropriateness and possibility of evaluation criteria. The samples were 24 experts in computer training program for the government officers in accordance with the cabinet resolution. The researcher developed evaluation criteria based on Kirkpatrick training program model in four categories : reaction, learning, behavior and results. The Delphi technique was used three times. The instruments comprised of a structured interview form and five-rating scale questionnaires. The collected data were analyzed by median and interquatile range. The findings revealed that: 1. The 72 items of group final consensus from 116 items were considered as evaluation criteria : 31 items for reaction criteria, 22 items for learning criteria, 9 items for behavior criteria and 10 items for results criteria. They were: 1.1 The reaction evaluation criteria consisted of the evaluation of curriculum, objectives, training management, training rooms/AV equipment, trainees, supplementary materials and the benefit from training. Out of 31 items, 2 items, according to the evaluators, should gain the mean not less than 4.50, 25 items not less than 3.50 and 4 items not less than 2.50. 1.2 The learning evaluation criteria consisted of the evaluation of cognitive, affective and psychomotor domains. Out of 22 items, 20 items, according to the evaluators should gain the mean not less than 3.50 and 2 items not less than 2.50. 1.3 The behavior evaluation criteria consisted of the evaluation of behavior affected from training. The evaluators were immediate boss, colleagues and participants. Out of 9 items, 4 items, according to the evaluators, should gain the mean not less than 3.50 and 5 items not less than 2.50. 1.4 The results evaluation criteria consisted of the evaluation of performance efficiency and reduced rate of working problems. Out of 10 items, 6 items according to the evaluators, should gain the mean not less than 3.50 and 4 items not less than 2.50. 2 The five experts mostly considered all items appropriate and feasible for evaluative criteria for computer training program for the government officers in accordance with the cabinet resolution. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2540 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | โสตทัศนศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/16478 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Buncha_Sa_front.pdf | 791.92 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Buncha_Sa_ch1.pdf | 958.37 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Buncha_Sa_ch2.pdf | 1.56 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Buncha_Sa_ch3.pdf | 814.19 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Buncha_Sa_ch4.pdf | 1.2 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Buncha_Sa_ch5.pdf | 1.02 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Buncha_Sa_back.pdf | 2.39 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.