Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/16616
Title: การพัฒนาโปรแกรมส่งเสริมทักษะการอ่านภาษาไทย เพื่อความเข้าใจ โดยใช้การเรียนแบบร่วมมือด้วยเทคนิคการแข่งขันระหว่างกลุ่มด้วยเกม สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3
Other Titles: A development of a program for enhancing Thai reading comprehension skills by using cooperative learning with teams-games-tournament technique for prathom suksa three students
Authors: อังคณา ชัยมณี
Advisors: แรมสมร อยู่สถาพร
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Ramsamorn.y@chula.ac.th
Subjects: การอ่านขั้นประถมศึกษา
ภาษาไทย -- การศึกษาและการสอน
Issue Date: 2540
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อพัฒนาโปรแกรมส่งเสริมทักษะการอ่านภาษาไทยเพื่อความเข้าใจโดยใช้การเรียนแบบร่วมมือด้วยเทคนิคการแข่งขันระหว่างกลุ่มด้วยเกม สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 การวิจัยมี 3 ขั้นตอน คือ 1) การพัฒนาโปรแกรมส่งเสริมทักษะการอ่านภาษาไทย เพื่อความเข้าใจโดยใช้การเรียนแบบร่วมมือด้วยเทคนิคการแข่งขันระหว่างกลุ่มด้วยเกม 2) การทดลองใช้โปรแกรม เพื่อดูผลสัมฤทธิ์ทางการอ่านภาษาไทยเพื่อความเข้าใจของนักเรียนหลังจากการเรียนการสอนที่จัดโปรแกรม 3) การปรับปรุงโปรแกรม ตัวอย่างประชากรคือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ปีการศึกษา 2540 ของโรงเรียนชุมชนบ้านผือพิทยาภูมิ จังหวัดอุดรธานี จำนวน 24 คน ข้อมูลที่ได้จากการดำเนินการวิจัยในขั้นการทดลองใช้โปรแกรม นำมาวิเคราะห์โดยการหาค่าเฉลี่ยส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบค่าที ผลการทดลองใช้โปรแกรมพบว่า 1. ค่าเฉลี่ยของคะแนนความสามารถในการอ่านภาษาไทยเพื่อความเข้าใจของนักเรียน หลังเข้าร่วมโปรแกรมสูงกว่าเกณฑ์การประเมินหลังเข้าร่วมโปรแกรม อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 2. นักเรียนบางส่วนที่เข้าร่วมโปรแกรม มีความคิดเห็นเกี่ยวกับการจัดกิจกรรมในโปรแกรมอยู่ในระดับเหมาะสมมาก และบางส่วนมีความคิดเห็นเกี่ยวกับการจัดกิจกรรมในโปรแกรม อยู่ในระดับเหมาะสมปานกลาง
Other Abstract: The purpose of this study was to develop a program for enhancing Thai language reading comprehension skill by using cooperative learning with teams-games-tournament technique for prathom Suksa 3 students. Three phases of the program development in this study were: 1) Program development for enhancement of prathom suksa three students' Thai language reading comprehension skills by using cooperative learning with teams-games-tournament technique; 2) Program experimentation for improving student' achievement in Thai language reading comprehension skill; 3) Program improvement. The subjects were 24 students from the class of prathom suksa 3 in the 1997 academic year from Chumchon Banpur Pittayapoom school, Udornthani Province. Data from the program experimentation in this study were analyzed by using arithmetic mean, standard deviation and t-test dependent. The results were as follows: 1. The post-test arithmetic mean score of Thai language reading comprehension ability of students was higher than the stipulated criterion score at the .01 level of significance. 2. The majority of students perceived that program's arrangment was at the high appropriated level and some of the students perceived that the program's arrangement was at the moderate appropriated level
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2540
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/16616
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Angkana_Ch_front.pdf776.13 kBAdobe PDFView/Open
Angkana_Ch_ch1.pdf838.94 kBAdobe PDFView/Open
Angkana_Ch_ch2.pdf1.29 MBAdobe PDFView/Open
Angkana_Ch_ch3.pdf869.69 kBAdobe PDFView/Open
Angkana_Ch_ch4.pdf754.04 kBAdobe PDFView/Open
Angkana_Ch_ch5.pdf838.3 kBAdobe PDFView/Open
Angkana_Ch_back.pdf5.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.