Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17476
Title: | ปัญหาการเรียนการสอนวิชาวิทยาศาสตร์ภาคคำนวณ ในระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 |
Other Titles: | Problems of science instruction in computation part at the mathayom suksa three level |
Authors: | พัชรี พิพัฒวรรณกุล |
Advisors: | โรจนี จะโนภาษ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | ไม่มีข้อมูล |
Subjects: | วิทยาศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน |
Issue Date: | 2525 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | วัตถุประสงค์ของการวิจัย เพื่อศึกษาปัญหาการเรียนการสอนวิชาวิทยาศาสตร์ภาคคำนวณในระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 เกี่ยวกับเนื้อหาวิชา แบบเรียน การเรียนการสอนและความรู้พื้นฐานทางคณิตศาสตร์ที่นำมาใช้ในวิชาวิทยาศาสตร์ของนักเรียน พร้อมทั้งเปรียบเทียบความคิดเห็นของครูกับนักเรียนเกี่ยวกับปัญหานั้นๆ วิธีดำเนินการวิจัย สร้างแบบสอบถามเกี่ยวกับปัญหาการเรียนการสอนวิชาวิทยาศาสตร์ภาคคำนวณในระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 จำนวน 2 ฉบับ ฉบับหนึ่งสำหรับครู อีกฉบับหนึ่งสำหรับนักเรียน หลังจากปรับปรุงแก้ไขแล้ว ผู้วิจัยได้นำแบบสอบถามไปใช้กับตัวอย่างประชากรในเขตกรุงเทพมหานคร ซึ่งได้แก่ครูที่สอนวิชาวิทยาศาสตร์ระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 จำนวน 30 คน และนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 จำนวน 400 คน แล้วนำข้อมูลจากแบบสอบถามมาวิเคราะห์หาค่าร้อยละ มัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าที ผลการวิจัย จากการวิเคราะห์ข้อมูล พบว่าความเห็นของครูและนักเรียนเกี่ยวกับปัญหาด้านแบบเรียน การเรียนการสอน และความรู้พื้นฐานทางคณิตศาสตร์ที่นำมาใช้ในวิชาวิทยาศาสตร์ของนักเรียน อยู่ที่ระดับต่างกัน แต่สำหรับปัญหาเกี่ยวกับเนื้อหาวิชาครูและนักเรียนมีความคิดเห็นตรงกันว่าอยู่ในระดับปานกลาง เมื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นของครูและนักเรียน เกี่ยวกับด้านเนื้อหาวิชาและแบบเรียนไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 แต่ปัญหาเกี่ยวกับการเรียนการสอน และพื้นฐานทางคณิตศาสตร์ที่นำมาใช้ในวิชาวิทยาศาสตร์แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 |
Other Abstract: | Objective of the research To study the problems of science instruction in computation part at the mathayom suksa three level with respect to the content, textbook, instruction and students’ mathematical background applied in learning science and to compare the teachers’ and students’ opinions on such problems. Research Methodology and Procedure Two separate sets of questionnaire concerning the problems of science instruction in computation part at the mathayom suksa three level, one for teachers and the other for students, were constructed. After improving, the researcher distributed them to the samples in Bangkok Metropolis. The samples were 30 science teachers of the mathayom suksa three level and 400 mathayom suksa three level students. Data collected were analysed by means of percentage, standard deviation and t-test. The Result of the Research According to the findings, teachers’ and students’ opinions concerning the textbook, instruction and students’ mathematical background applied in learning science were at different level, but the problems concerning the content were at the same moderate level. In comparing the teachers’ and students’ opinions, it was found that the content and textbook problems were not significantly different at the level of .05, but the instruction and students’ mathematical background applied in learning science were significantly different at the level of .05. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2525 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | มัธยมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17476 |
ISBN: | 9745611174 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Patcharee_Pi_front.pdf | 374.15 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Patcharee_Pi_ch1.pdf | 307.78 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Patcharee_Pi_ch2.pdf | 554.98 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Patcharee_Pi_ch3.pdf | 315.12 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Patcharee_Pi_ch4.pdf | 792.13 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Patcharee_Pi_ch5.pdf | 375.64 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Patcharee_Pi_back.pdf | 873.44 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.