Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17683
Title: ผลของวิธีสอนแบบอุปมานและอนุมานต่อการเรียนมโนทัศน์ทางคณิตศาสตร์
Other Titles: Effects of inductive and deductive teaching methods on learning mathematical concepts
Authors: นวรัตน์ ศิริโชติ
Advisors: โยธิน ศันสนยุทธ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: คณิตศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน
Issue Date: 2521
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของวิธีสอนแบบอุปมานและอนุมานที่มีต่อการเรียนมโนทัศน์ทางคณิตศาสตร์ของนักเรียน และศึกษาความแตกต่างระหว่างเพศในการเรียนมโนทัศน์ทางคณิตศาสตร์ด้วย กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 7 โรงเรียนกลาโหมอุทิศ ปีการศึกษา 2520 จำนวน 120 คน ชาย 60 คน หญิง 60 คน แบ่งผู้รับการทดลองเป็น 3 กลุ่มๆละ 40 คน แต่ละกลุ่มประกอบด้วยนักเรียนชาย 20 คน หญิง 20 คน กลุ่มที่ 1 สอนด้วยวิธีอุปมาน กลุ่มที่ 2 สอนด้วยวิธีอนุมาน กลุ่มที่ 3 เป็นกลุ่มควบคุม ไม่มีการสอนใดๆ มโนทัศน์ที่ใช้สอนเป็นมโนทัศน์ทางคณิตศาสตร์เรื่องเซต สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ การวิเคราะห์ความแปรปรวนสองชั้น (two way analysis of variance) โดยมีวิธีสอน เพศ เป็นตัวแปรอิสระ (independent variable) คะแนนการสอบครั้งแรกและคะแนนการสอบครั้งหลัง เป็นตัวแปรตาม (dependent variable) ผลการวิจัยปรากฏว่า 1. ผลการเรียนมโนทัศน์ทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนที่เรียนด้วยวิธีอุปมานและอนุมาน ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. นักเรียนชายและหญิงมีผลการเรียนมโนทัศน์ทางคณิตศาสตร์ ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Other Abstract: The purpose of this research was to study the effects of inductive and deductive teaching methods on learning mathematical concepts of students, and also to study sex differences on the students' performance. Subjects were 120 Prathom Suksa 7 students from Klahom-Utid School, academic year 1977. The subjects were divided into three groups, each consisted of 20 males and 20 females. Group one was taught by inductive teaching method; group two, by deductive teaching method. Group three was a control group where no instructions were provided, Mathematical set concepts were employed in the present study. Two way analysis of variance was used to analyze the data. Teaching method and sex were independent variables and pretest or protest scores were dependent variables. The results were: 1. There was no significant difference (P > .05) in learning mathematical concepts between the groups taught by the inductive and the deductive methods. 2. There was no significant difference (P > .05) in learning mathematical concepts between male and female students.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2521
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: จิตวิทยา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17683
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nawarath_Si_front.pdf322 kBAdobe PDFView/Open
Nawarath_Si_ch1.pdf694.1 kBAdobe PDFView/Open
Nawarath_Si_ch2.pdf399.92 kBAdobe PDFView/Open
Nawarath_Si_ch3.pdf295.26 kBAdobe PDFView/Open
Nawarath_Si_ch4.pdf289.39 kBAdobe PDFView/Open
Nawarath_Si_ch5.pdf278.95 kBAdobe PDFView/Open
Nawarath_Si_back.pdf722.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.