Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17751
Title: การสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมเรื่อง "สสาร" สำหรับชั้นมัธยมศึกษาปีที่หนึ่ง
Other Titles: Construction of a programmed lesson on "Matter" for mathayom suksa one
Authors: บังอร ไชยานุวัติวงษ์
Advisors: โรจนี จะโนภาษ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: วิทยาศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน
การสอนด้วยสื่อ
Issue Date: 2520
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างและหาประสิทธิภาพของบทเรียนแบบโปรแกรมเรื่อง “สสาร” สำหรับชั้นมัธยมศึกษาปีที่หนึ่ง ผู้วิจัยได้ค้นคว้าเกี่ยวกับเทคนิคการสร้างบทเรียนแบบโปรแกรม หลักสูตรวิทยาศาสตร์ทั่วไประดับมัธยมศึกษาตอนต้น และแบบเรียนวิทยาศาสตร์ ตั้งวัตถุประสงค์ เชิงพฤติกรรม เขียนบทเรียน และสร้างแบบสอบก่อนและหลังบทเรียนให้สอดคล้องกับวัตถุประสงค์ที่ตั้งไว้ แล้วนำบทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นไปทดลองใช้กับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่หนึ่ง 3 ครั้ง เพื่อแก้ไขและหาประสิทธิภาพของบทเรียนแบบโปรแกรมตามเกณฑ์มาตรฐาน 90/90 ผลการวิจัยปรากฏว่า บทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นนี้มีประสิทธิภาพต่ำกว่าเกณฑ์มาตรฐานคือ มีเพียง 96.36/83.25 คะแนนเฉลี่ยของการสอบก่อนและหลังบทเรียนแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 แสดงว่าโดยเฉลี่ยแล้วผู้เรียนบทเรียนมีความรู้เพิ่มขึ้นอย่างแท้จริง
Other Abstract: The purpose of this research was to construct and find out the efficiency of a science programmed lesson on “Matter” at the lower secondary education level. The procedures consisted of studying the techniques of constructing the programmed lesson, the science curriculum and the science textbook; setting up the behavioral objectives; writing the programmed lesson; and preparing the pre-test and post-test consistent to the stated objectives. The programmed lesson were tried out to Mathayom Suksa 1 students three times, in order to improve and to find out the efficiency according to the 90/90 criterion. The result was lower than the stated criterion. It was only 96.36/83.25. Having analyzed the means of the pre-test and post-test, it indicated the significant difference at the .01 level. This shows that the learners have positively gained their knowledge.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2520
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17751
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bangorn_Sh_front.pdf416.2 kBAdobe PDFView/Open
Bangorn_Sh_ch1.pdf505.15 kBAdobe PDFView/Open
Bangorn_Sh_ch2.pdf1.56 MBAdobe PDFView/Open
Bangorn_Sh_ch3.pdf442.45 kBAdobe PDFView/Open
Bangorn_Sh_ch4.pdf349.95 kBAdobe PDFView/Open
Bangorn_Sh_ch5.pdf369.24 kBAdobe PDFView/Open
Bangorn_Sh_back.pdf1.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.