Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17978
Title: การสร้างแบบสอบคณิตศาสตร์ในชุดแบบสอบความถนัดทางวิศวกรรมศาสตร์
Other Titles: Construction of the mathematics test of the engineering aptitude test battery
Authors: กลอยใจ วัฒนกูล
Advisors: สวัสดิ์ ประทุมราช
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: การวัดความถนัด
Issue Date: 2525
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อสร้างแบบสอบคณิตศาสตร์ในชุดแบบสอบความถนัดทางวิศวกรรมศาสตร์ มาใช้กับนักเรียนระดับมัธยมศึกษาปีที่ ๕ โปรแกรม ๑ ( โปรแกรมวิทยาศาสตร์ ) พร้อมทั้งหาปกติวิสัยเปอร์เซนไตล์ของความถนัดด้านคณิตศาสตร์ของนักเรียน ชาย หญิง ระดับมัธยมศึกษาปีที่ ๕ โปรแกรม ๑ ( โปรแกรมวิทยาศาสตร์ ) แบบสอบคณิตศาสตร์ในชุดแบบสอบความถนัดทางวิศวกรรมศาสตร์นี้เป็นแบบสอบแบบเลือกตอบชนิด ๔ ตัวเลือก จำนวน ๕๐ ข้อ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้เป็นนักเรียนชันมัธยมศึกษาปีที่ ๕ โปรแกรม ๑ (โปรแกรมวิทยาศาสตร์) ของโรงเรียนรัฐบาล ในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน ๑,๒๗๘ คน และนักศึกษาชั้นปีที่ ๑ คณะวิศวกรรมศาสตร์ ของมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์, มหาวิทยาลัยขอนแก่น, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, มหาวิทยาลัยเชียงใหม่และมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ จำนวน ๒๑๙ คน ผลการวิจัย 1. การวิเคราะห์รายข้อของแบบสอบสำหรับนักเรียนชายชั้นมัธยมศึกษาปี่ที่ ๕ พบว่ามีค่าระดับความยากตั้งแต่ .๒๕๒ ถึง .๗๐๕ ค่าอำนาจจำแนกตั้งแต่ .๑๒๘ ถึง .๖๓๓ และสำหรับนักเรียนหญิงชั้นมัธยมศึกษาปี่ที่ ๕ พบว่ามีค่าระดับความยากตั้งแต่ .๒๔๘ ถึง .๖๗๘ และค่าอำนาจำแนกตั้งแต่ .๐๑๗ ถึง .๗๖๒ 2. ค่าความเที่ยงของแบบสอบ เมื่อคำนวณโดยใช้สูตรของคูเดอร์ ริชาร์ดสัน สูตรที่ ๒๐ มีค่าเป็น .๘๔๓ เมื่อคำนวณเฉพาะนักเรียนชายมีค่าเป็น .๘๕๒ และเฉพาะนักเรียนหญิงมีค่าเป็น .๘๕๐ 3. ค่าความตรงตามสภาพของแบบสอบในระดับมัธยมศึกษาปีที่ ๕ เมื่อใช้ผลสัมฤทธิ์ในวิชาคณิตศาสตร์เป็นเกณฑ์ มีค่าสูงสุด มีค่า .๓๐๓๙ และมีค่าต่ำสุดเมื่อใช้ผลสัมฤทธิ์ในวิชาเคมีเป็นเกณฑ์ คือมีค่า .๒๒๑๗ ส่วนในระดับนักศึกษาชั้นปีที่ ๑ คณะวิศวกรรมศาสตร์ พบว่ามหาวิทยาลัย เกษตรศาสตร์ ค่าความตรงตามสภาพของแบบสอบ เมื่อใช้ผลสัมฤทธิ์ในวิชาเรขาคณิตวิเคราะห์เป็นเกณฑ์มีค่าสูงสุดคือ มีค่า .๘๖๔๔ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่มีค่าสูงสุดเมื่อใช้ผลสัมฤทธิ์ในวิชาเคมีเป็นเกณฑ์คือ มีค่า .๓๗๘๓ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ มีค่าสูงสุดเมื่อใช้เกรดเฉลี่ย (G.P.A.) เป็นเกณฑ์ คือมีค่า .๔๕๘๘ ส่วนมหาวิทยาลัยขอนแก่นกับจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ค่าความตรงมีความสัมพันธ์อย่างไม่มีนัยสำคัญกับเกณฑ์ทุกเกณฑ์ 4. ได้ปกติวิสัยเปอร์เซนไตล์สำหรับใช้กับนักเรียนชาย หญิง ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ ๕ โปรแกรม ๑ (โปรแกรมวิทยาศาสตร์)
Other Abstract: The purpose of this research was to construct the Mathematics Test of the Engineering Aptitude Test Battery by using with Mattayomsuksa V student, program I (science Program) and calculate the percentile norms of the Mathematics aptitude of boys and girls of Mattayomsuda V students, Program I (Science Program). The 50 items of the Mathematics Test of the Engineering Aptitude Test Battery were multiple choice test which 4 choices for every items. The subjects were 1,278 Mattayomsuksa V students, Program I (Science Program) of Public school in Bangkok and 219 fresh men of Faculty of Engineering from Kasetsart University, Khonkaen University, Chulalongkorn University, Chiangmai University and Songkhla Nakarintr University. The results were as the following : 1. The analysis of each item of the test for boys of Mattayomsuksa V students revealed that the levels of difficulty range from .252 to .705, the power of Discrimination range from .128 to .633. For girls of Mattayomsuksa V students revealed that the levels of difficulty range from .248 to .678, the power of Discrimination range from .017 to .762. 2. The reliability of the test using Kuder Richardson Formula 20 was .843 respectively , the reliability calculated from boys only was .852 respectively and the reliability calculated from girls only was .850 respectively. 3. The concurrent validity of the test for Mattyomsuksa V with Mathematics achievement as criterion had maximum value that was .3039 respectively. The concurrent validity of the test with Chemistry achievement as criterion had minimum value that .2217 respectively. The concurrent validity of the test for fresh men of Faculty of Engineering from Kasetsart University with Analytic Geometry achievement as criterion had maximum value that was .4644 respectively, from Chiangmai University with Chemistry achievement as criterion had maximum value that was .3783 respectively and from Songkhla Nakarintr University with grade point average as criterion had maximum value that was .4588 respectively, but they were not significant for Khonkaen University and Chulalongkorn University with any criterion. 4.The percentile norms have been calculated for boys and girls of Mattyomsuksa V students, Program I. (Science Program).
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2525
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิจัยการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17978
ISBN: 9745615056
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kloyjai_Wa_front.pdf392.32 kBAdobe PDFView/Open
Kloyjai_Wa_ch1.pdf347.02 kBAdobe PDFView/Open
Kloyjai_Wa_ch2.pdf476.83 kBAdobe PDFView/Open
Kloyjai_Wa_ch3.pdf481.46 kBAdobe PDFView/Open
Kloyjai_Wa_ch4.pdf361.6 kBAdobe PDFView/Open
Kloyjai_Wa_ch5.pdf316.23 kBAdobe PDFView/Open
Kloyjai_Wa_back.pdf352.68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.