Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18238
Title: ลำดับการเกิดกับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์
Other Titles: Birth order and mathematics learning achievement
Authors: จันทร์สุดา ยงพิทยาพงศ์
Advisors: ยุพิน พิพิธกุล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: นักเรียน -- วิจัย
Issue Date: 2524
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความแตกต่างของผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์ระหว่างลูกคนโต กับลูกคนอื่นๆ และเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์ระหว่างเพศชาย และเพศหญิงที่อยู่ในลำดับการเกิดเดียวกัน กลุ่มตัวอย่างประชากรประกอบด้วย นักเรียนอายุ 13-15 ปี กำลัง เรียนอยู่ในชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ปีการศึกษา 2523 ของโรงเรียนรัฐบาลสองแห่งคือ โรงเรียนราชสีมาวิทยาลัย และโรงเรียนสุรนารีวิทยา จังหวัดนครราชสีมา กลุ่มตัวอย่างประชากรมีทั้งหมด 120 คน เป็นนักเรียนชาย 60 คน หญิง 60 คน แต่ละกลุ่มแบ่งเป็น 2 กลุ่มเท่าๆ กัน คือ กลุ่มลูกชายคนโต ลูกชายคนอื่นๆ และกลุ่มลูก สาวคนโต ลูกสาวคนอื่นๆ ทุกคนต้องมาจากครอบครัวที่มีลูก 2-4 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือแบบสอบถามสถานภาพครอบครัว ซึ่งครอบคลุมในด้านอายุ เพศ ลำดับการเกิด และจำนวนพี่น้อง แบบสอบถามนี้ใช้สำหรับคัดเลือกกลุ่มตัวอย่างประชากร ผู้วิจัยได้ทดลองสอนนักเรียนทั้ง 4 กลุ่ม โดยวิธีสอนแบบผสม ใช้เวลาสอน 10 คาบๆ ละ 50 นาที เมื่อเรียนจบบทเรียนทั้งหมดแล้ว ให้นักเรียนทำแบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ที่มีค่าความเชื่อมั่นได้เท่ากับ 0.87 และนำคะแนนผลสัมฤทธิ์ของทั้งสี่กลุ่มมาวิเคราะห์ โดยใช้วิธีเคราะห์ความแปรปรวน 2 ชั้น ผลวิจัยสรุปได้ว่า ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนระหว่างลูกคนโตกับลูกคนอื่นๆ และระหว่างเพศชายและเพศหญิงที่อยู่ในลำดับการเกิดเดียวกัน ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 แต่พบว่ามีปฏิกิริยาร่วมระหว่างลำดับการเกิดและเพศอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
Other Abstract: The purposes of this study were to investigate the difference in mathematics learning achievement between first-born children and all other children and to compare the mathematics learning achievement of boys and girls who were in the same order of birth. The subjects were 120 students, thirteen to fifteen years old, studying in Mathayom Suksa three of two government school, Rajsimavitayalai and Suranareevitaya in Nakornrajsima. Sixty boys and sixty girls were randomly selected, and equally divided into one group of first-born boys and all others and mother group of first-born girl and all others. All subjects were from families with 2-4 children. A Family Status Questionnaire was employed. The four groups were taught using a mixed method. The total time spent in teaching was ten periods, lasting fifty minutes each. After accomplishing the entire lesson, the students took an achievement test whose reliability was 0.87. Then the scores of the four groups were analyzed by the two-way Analysis of Variance. The results of this research were as follows : there was no significant difference at the level of 0.05 of (1) the mathematics learning achievement between first-born children and all others and (2) the mathematics learning achievement of male and female students of the same birth order. However, the interaction between birth order and sex was statistically significant at the level of 0.05.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2524
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18238
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cansuda_Yo_front.pdf357.51 kBAdobe PDFView/Open
Cansuda_Yo_ch1.pdf406.87 kBAdobe PDFView/Open
Cansuda_Yo_ch2.pdf537.21 kBAdobe PDFView/Open
Cansuda_Yo_ch3.pdf364.07 kBAdobe PDFView/Open
Cansuda_Yo_ch4.pdf253.94 kBAdobe PDFView/Open
Cansuda_Yo_ch5.pdf274.19 kBAdobe PDFView/Open
Cansuda_Yo_back.pdf1.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.