Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18260
Title: | การสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาวิทยาศาสตร์เรื่อง "ไฟฟ้าสถิต" สำหรับระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย |
Other Titles: | Construction of a science programmed lesson on "Static electricity" for the upper secondary education level |
Authors: | จำเนียร ร่มโพธิ์ |
Advisors: | โรจนี จะโนภาษ จันทร์เพ็ญ เชื้อพานิช |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | ไม่มีข้อมูล Chanpen.C@Chula.ac.th |
Subjects: | วิทยาศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน แบบเรียนสำเร็จรูป |
Issue Date: | 2522 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายที่จะสร้างและหาประสิทธิภาพของบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาวิทยาศาสตร์ เรื่อง “ไฟฟ้า” สำหรับระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย การดำเนินการวิจัย ดำเนินเป็นขั้นๆ ดังนี้ คือ ศึกษาค้นคว้าเกี่ยวกับชนิดและเทคนิคการสร้างบทเรียนแบบโปรแกรม ศึกษาหลักสูตรวิชาฟิสิกส์ ระดับมัธยมศึกษา แบบเรียน และตำราเรียนต่างๆ ตั้งวัตถุประสงค์ทั่วไป และวัตถุประสงค์เชิงพฤติกรรมของบทเรียน สร้างแบบสอบก่อนและหลังเรียนบทเรียนแบบโปรแกรมให้สอดคล้องกับวัตถุประสงค์ที่ตั้งไว้ สร้างบทเรียนแบบโปรแกรม แล้วนำไปทดลองใช้กับนักเรียนมัธยมศึกษาปีที่ 4 3 ขั้น นำเสนอผลทดลองมาวิเคราะห์หาประสิทธิภาพของบทเรียนตามเกณฑ์ 90/90 ผลการวิจัยปรากฏว่า บทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นมีประสิทธิภาพ 94.00/79.05 ซึ่งต่ำกว่าเกณฑ์มาตรฐานที่กำหนดไว้ แต่เมื่อเปรียบเทียบผลความแตกต่างระหว่างคะแนนเฉลี่ยก่อนและหลังเรียนบทเรียนแบบโปรแกรมแล้ว ปรากฏว่ามีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 แสดงว่าผู้เรียนมีความรู้เรื่อง “ไฟฟ้าสถิต” เพิ่มขึ้น จากเรียนบทเรียนแบบโปรแกรมนี้ |
Other Abstract: | The purpose of this research was to construct and find out the efficiency of a science programmed lesson on “Static Electricity” for the Upper Secondary Education level. The procedures was carried out in steps as follows: studying the types and techniques for con¬structing the programmed lesson: studying the physics curriculum and textbooks; defining the general and behavioral objectives constructing a reliable test to be used as both pre-test and post-test. Constructing the programmed lesson; and trying out three times with Mathayom Suksa 4 students. The data was collected and analyzed to find out the efficiency of the programmed lesson, according to the 90/90 criteria. The result showed that the efficiency of this programmed lesson was 94.00/79.05 which was less than the 90/90 criteria. However the analyzed data indicated that there was significant difference between pre-test and post-test scores of the subject at .02 level, so it showed that the subject gained more knowledge on “Static Electricity” after learning from this programmed lesson. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2522 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | มัธยมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18260 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Chamnian_Ro_front.pdf | 347.24 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chamnian_Ro_ch1.pdf | 335.91 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chamnian_Ro_ch2.pdf | 590.42 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chamnian_Ro_ch3.pdf | 295.51 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chamnian_Ro_ch4.pdf | 277 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chamnian_Ro_ch5.pdf | 284.98 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chamnian_Ro_back.pdf | 1.7 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.