Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18410
Title: ฟุตบอลแฟนคลับในสังคมไทยสมัยใหม่ : ศึกษากรณีสโมสรเมืองทองหนองจอก ยูไนเต็ด
Other Titles: Football fanclub in the modern Thai society : a case study of Muangthong Nongjorg United Football Club
Authors: สายชล ปัญญชิต
Advisors: สุภาวดี มิตรสมหวัง
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะรัฐศาสตร์
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ไทย -- ภาวะสังคม
ฟุตบอล -- แง่สังคม
Issue Date: 2553
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์เรื่องฟุตบอลแฟนคลับในสังคมไทยสมัยใหม่: ศึกษากรณีสโมสรเมืองทองหนองจอก ยูไนเต็ด มีวัตถุประสงค์คือ 1) เพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งเสริมกับการเข้าเป็นสมาชิกแฟนคลับสโมสรเมืองทองหนองจอก ยูไนเต็ด 2) เพื่อศึกษากิจกรรม การแสดงออกตลอดจนการถ่ายทอดวัฒนธรรมการชมฟุตบอลของสมาชิกแฟนคลับสโมสรเมืองทองหนองจอก ยูไนเต็ด 3) เพื่อศึกษากระบวนการสร้างตัวตนให้แฟนคลับสโมสรเมืองทองหนองจอก ยูไนเต็ดจนกลายเป็นทุนทางวัฒนธรรม ผลการศึกษาพบว่า ประการที่หนึ่ง สมาชิกกลุ่มฟุตบอลแฟนคลับสโมสรเมืองทองหนองจอก ยูไนเต็ดมีปัจจัยที่ส่งเสริมให้เข้าเป็นสมาชิกกลุ่มฟุตบอลแฟนคลับผ่านภูมิหลังที่สำคัญได้แก่การที่ติดตามฟุตบอลต่างประเทศมาก่อน การที่ติดตามฟุตบอลไทยมาก่อนความชื่นชอบในท้องถิ่นนิยม ประการที่สอง กิจกรรมที่นำไปสู่การถ่ายทอดและหลอมรวมให้เกิดความเป็นตัวตนของกลุ่มฟุตบอลแฟนคลับสโมสรเมืองทองหนองจอก ยูไนเต็ดได้แก่ กิจกรรมทำบุญประจำปี กิจกรรมพัฒนาระบบการเชียร์ กิจกรรมของชมรมต่างๆ ทั้งสามกิจกรรมได้เปิดสนามของพื้นที่ทางสังคมให้เกิดการขยายเครือความสัมพันธ์ทางสังคมประการที่สาม เมื่อกลุ่มฟุตบอลแฟนคลับซึ่งมีลักษณะตัวตนร่วมในฐานะสมาชิกกลุ่มฟุตบอลแฟนคลับสโมสรเมืองทองหนองจอก ยูไนเต็ด กลุ่มดังกล่าวได้ทำกิจกรรมที่สอดคล้องกับวิสัยทัศน์ที่ว่า “พวกเราจะสร้าง ปลูกฝัง และเป็นต้นแบบของวัฒนธรรมในการเชียร์อย่างอารยชน แด่เยาวชนรุ่นหลัง พร้อมทั้งยกระดับมาตรฐานในการเชียร์ฟุตบอลสโมสรไทย ให้สู่ความเป็นมาตรฐานสากล” ได้อย่างประสบความสำเร็จจนกล่าวได้ว่ากลุ่มฟุตบอลแฟนคลับของสโมสรแห่งนี้ได้ช่วยสร้างกลุ่มของตนเองให้เป็นทุนทางวัฒนธรรมให้กับสโมสรเมืองทองหนองจอก ยูไนเต็ดได้
Other Abstract: The objectives of this thesis are: 1) to study the factors that are conductive to the application as the fan club members of Muangthong Nongjorg United Football Club; 2) to investigate their activities, expressions, together with the transference of football watching culture engendered by themselves; 3) to examine the making of self-identity process for the fan club members of this club along its transformation into their cultural capital. The results of the study are indicated as follows. Firstly, the propelling factors that led to the subscription as fan club members of Muangthong Nongjorg United Football Club are significantly due to their background components, including their previous penchant for watching international and Thai football matches, and a sense of localism esteem. Secondly, the combined activities of this club, comprising the annual merit-making rite, the systematic cheering development, and the other ancillary activities, importantly gave rise to the opening of social spaces and expanded networking of social relations, thereby facilitating the construction of self-identity process and transference of their common identity. Based upon the club’s vision “We will create the civilized cheering culture, instruct it to younger generations and then be their exemplar. At the same time, we aspire to upgrade the standard of football cheering of Thai clubs until it meets the international standard,” the dual achievement from the common identity construction of the fan club members as well as the realization of their activities in accordance with the vision of the club crucially generated the making of cultural capital for the Muangthong Nongjorg United Football Club itself.
Description: วิทยานิพนธ์ (สค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2553
Degree Name: สังคมวิทยามหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: สังคมวิทยา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18410
Type: Thesis
Appears in Collections:Pol - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
saichol_pa.pdf2.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.