Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18585
Title: ความคิดเห็นของผู้บริหารโรงเรียนและครูคณิตศาสตร์ เกี่ยวกับการพัฒนาการเรียนการสอนคณิตศาสตร์ ของกลุ่มโรงเรียนมัธยมศึกษาเขตการศึกษา 6
Other Titles: Opinions of secondary school administrators and mathematics teachers concerning mathematics instruction improvement of secondary school clusters, educational region six
Authors: ดรุณพร ประคองสังข์
Advisors: ยุพิน พิพิธกุล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: คณิตศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)
การสอน -- อุปกรณ์
Issue Date: 2528
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: เพื่อศึกษาความคิดเห็นของผู้บริหารโรงเรียนและครูคณิตศาสตร์เกี่ยวกับการพัฒนาการเรียนการสอนคณิตศาสตร์ของกลุ่มโรงเรียนมัธยมศึกษา เขตการศึกษา 6 ใน 6 ด้านคือ การจัดทำแผนปฏิบัติการของกลุ่มโรงเรียน การนำหลักสูตรไปใช้การนิเทศและพัฒนาบุคลากร การผลิตและใช้สื่อการเรียนการสอน การจัดกิจกรรมและบริการทางวิชาการ การวัดและประเมินผลการศึกษา กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือ ผู้บริหารในโรงเรียนจำนวน 84 คนซึ่งได้แก่ ผู้อำนวยการโรงเรียนหรืออาจารย์ใหญ่ ผู้ช่วยผู้อำนวยการหรือผู้ช่วยอาจารย์ใหญ่ฝ่ายวิชาการ และหัวหน้าหมวดวิชาคณิตศาสตร์ กับครูคณิตศาสตร์ในโรงเรียนมัธยมศึกษาจำนวน 168 คน รวมตัวอย่างประชากรทั้งสิ้น 252 คน ผู้วิจัยได้สร้างแบบสอบถาม 1 ฉบับ เป็นแบบตรวจคำตอบ แบบมาตราส่วนประเมินค่า และแบบให้ตอบโดยเสรีภายใต้หัวข้อที่กำหนด แล้วส่งแบบสอบถามไปยังกลุ่มตัวอย่างประชากร เมื่อได้ข้อมูลแล้วนำมาวิเคราะห์โดยหาค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า ความคิดเห็นของผู้บริหารและครูคณิตศาสตร์เกี่ยวกับการพัฒนาการเรียนการสอนคณิตศาสตร์ ของกลุ่มโรงเรียนมัธยมศึกษาในด้านต่างๆ ดังต่อไปนี้ 1. การจัดทำแผนปฏิบัติการของกลุ่มโรงเรียน ทั้งผู้บริหารและครูคณิตศาสตร์มีความคิดเห็นเกี่ยวกับการจัดทำแผนปฏิบัติการของกลุ่มโรงเรียนว่า กลุ่มโรงเรียนควรจะทำอยู่ในระดับมาก และผู้บริหารมีความคิดเห็นว่ากลุ่มโรงเรียนควรจะทำมากเป็นอันดับหนึ่งในเรื่องการประเมินผลประจำปีเมื่อสิ้นสุดโครงการต่างๆ กับรายงานผลการประเมินโครงการต่างๆ ให้ทราบเพื่อปรับปรุงแก้ไขการปฏิบติกงานต่อไป ส่วนครูคณิตศาสตร์มีความคิดเห็นว่ากลุ่มโรงเรียนควรจะทำมากเป็นอันดับหนึ่งในเรื่องการร่วมกันจัดทำแผนปฏิบัติงานเกี่ยวกับการปรับปรุงการเรียนการสอนคณิตศาสตร์ เพื่อให้ถือเป็นแนวปฏิบัติแก่โรงเรียนภายในกลุ่ม 2. การนำหลักสูตรไปใช้ ทั้งผู้บริหารและครูคณิตศาสตร์มีความคิดเห็นเกี่ยวกับการนำหลักสูตรไปใช้ว่ากลุ่มโรงเรียนควรจะทำอยู่ในระดับมาก และผู้บริหารมีความคิดเห็นว่ากลุ่มโรงเรียนควรจะทำมากเป็นดันดับหนึ่งในเรื่องจัดทำแผนการสอนให้เหมาะสมและสอดคล้องกับจุดประสงค์การเรียนรู้ทุกจุดประสงค์เพื่อใช้ร่วมกัน ส่วนครูคณิตศาสตร์มีความคิดเห็นว่ากลุ่มโรงเรียนควรจะทำมากเป็นอันดับหนึ่งในเรื่องการแนะนำและจัดหาเอกสารเกี่ยวกับหลักสูตรและคู่มือการใช้หลักสูตรให้แก่ครูผู้สอนก่อนเปิดภาคเรียน 3. การนิเทศและพัฒนาบุคลากร ทั้งผู้บริหารและครูคณิตศาสตร์มีความคิดเห็นเกี่ยวกับการนิเทศและพัฒนาบุคลากรว่า กลุ่มโรงเรียนควรจะทำอยู่ในระดับมาก และผู้บริหารมีความคิดเห็นว่ากลุ่มโรงเรียนควรจะทำมากเป็นอันดับหนึ่งในเรื่องการจัดประชุมปฏิบัติการ อบรมหรือสัมมนาเกี่ยวกับวิธีการสอนและเทคนิคการสอนให้กับครูคณิตศาสตร์ ส่วนครูคณิตศาสตร์มีความคิดเห็นว่า กลุ่มโรงเรียนควรจะมากเป็นอันดับหนึ่งในเรื่องสนับสนุนให้กับครูคณิตศาสตร์ลาศึกษาต่อในสาขาวิชาที่เกี่ยวข้อง 4. การผลิตและใช้สื่อการเรียนการสอน ทั้งผู้บริหารและครูคณิตศาสตร์มีความคิดเห็นเกี่ยวกับการผลิตและใช้สื่อการเรียนการสอนว่า กลุ่มโรงเรียนควรจะทำอยู่ในระดับมาก และเห็นสอดคล้องกันว่ากลุ่มโรงเรียนควรจะทำมากเป็นอันดับหนึ่งในเรื่องแนะนำให้ครูคณิตศาสตร์ผลิตสื่อการเรียนการสอนโดยใช้วัสดุที่หาง่ายและประหยัด นอกจากนี้ครูคณิตศาสตร์มีความคิดเห็นว่ากลุ่มโรงเรียนควรจะทำมากเป็นอันดับหนึ่งอีกในเรื่องแนะนำและสาธิตการผลิตและใช้สื่อการเรียนการสอน 5. การจัดกิจกรรมและบริการทางวิชาการ ทั้งผู้บริหารและครูคณิตศาสตร์มีความคิดเห็นเกี่ยวกับการจัดกิจกรรมและบริการทางวิชาการว่า กลุ่มโรงเรียนควรจะทำอยู่ในระดับมาก และผู้บริหารมีความคิดเห็นว่ากลุ่มโรงเรียนควรจะทำมากเป็นอันดับหนึ่งในเรื่องการจัดทำข้อสอบส่งให้แก่ครูคณิตศาสตร์ภายในกลุ่มเป็นระยะๆ ส่วนครูคณิศาสตร์มีความคิดเห็นว่ากลุ่มโรงเรียนควรจะทำมากเป็นอันดับหนึ่งในเรื่องจัดทำเอกสารเสริมความรู้ให้แก่ครูคณิตศาสตร์ภายในกลุ่ม 6. การวัดและประเมินผลการศึกษา ทั้งผู้บริหารและครูคณิตศาสตร์มีความคิดเห็นเกี่ยวกับการวัดและประเมินผลการศึกษาว่า กลุ่มโรงเรียนควรจะทำอยู่ในระดับมาก และผู้บริหารมีความคิดเห็นว่ากลุ่มโรงเรียนควรจะทำมากเป็นอันดับหนึ่งในเรื่องการร่วมกันสร้างแบบทดสอบรวมในแต่ละรายวิชาให้ตรงตามแนวจุดประสงค์การเรียนรู้วิชาคณิตศาสตร์ เพื่อใช้ร่วมกันภายในกลุ่มโรงเรียน ส่วนครูคณิศาสตร์มีความคิดเห็นว่ากลุ่มโรงเรียนควรจะทำมากเป็นอันดับหนึ่งในเรื่องการนำแบบทดสอบที่ใช้ร่วมกันมาวิเคราะห์ เพื่อทำเป็นแบบทดสอบมาตรฐานและจัดทำธนาคารข้อสอบของกลุ่มโรงเรียน
Other Abstract: The purpose of this research were to study the opinions of the administrators and the mathematics teachers concerning the mathematics instruction improvement of the secondary school clusters, educational region six in the following aspects—preparation of secondary school cluster operation plan, implementation of curriculum, supervision and personnel development, production and utilization of instructional materials, instructional activity management and academic services, educational measurement and evaluation. The samples were 84 administrators included directors or principals, assistant directors or assistant principals for academic affairs, mathematics department heads and 168 mathematics teachers. The total samples were 252. A questionnaire consisting of check-list, rating scale and open-ended questions was constructed by the researcher. The questionnaires were sent to the samples. The data were analyzed by means of percentage, arithmetic mean and standard deviation. The results of research about the opinions of the administration and the mathematics teachers concerning the mathematics instruction improvement of the secondary school clusters were as follows: 1. preparation of secondary school cluster operation plan. Both the administrators and the mathematics teachers had the opinions concerning preparation of secondary school cluster operation plan at the high level. According to the administrators, the secondary school clusters should take first action in making the projects’ evaluation report. According to the mathematics teachers, the secondary school clusters should take first action in making the projects’ evaluation report. According to the mathematics teachers, the secondary school clusters should take first action in co-operation of managing operation plan concerning the mathematics instruction improvement of the secondary school clusters. 2. Implementation of curriculum. Both the administrators and the mathematics teachers had the opinions concerning implementation of curriculum at the high level. According to the administrators, the secondary school clusters should take first action in making appropriate lesson plan which was relevant to the instructional objectives. According to the mathematics teachers, the secondary school clusters should take first action in guiding and providing curriculum book and curriculum handbook to the teachers prior to the schoolwork. 3. Supervision and personnel development. Both the administrators and the mathematics teachers had the opinions concerning supervision and personnel development at the high level. According to the administrators, the secondary school clusters should take first action in managing workshop, training and seminar concerning methods of teaching and techniques. According to the mathematics teachers, the secondary school clusters should take first action in supporting the mathematics teacher to study further in their specialized fields. 4. Production and utilization of instructional materials. Both the administrators and the mathematics teachers had the opinions concerning production and utilization of instructional materials at the high level. They also agreed that the secondary school clusters should take first action in guiding the mathematics teachers in making instructional materials by using simple and low price materials. According to the mathematics teachers, the secondary school clusters should take first action in guiding and demonstrating how to use the instructional materials. 5. Instruction activity management and academic services. Both the administrators and the mathematics teachers had the opinions concerning instruction activity management and academic services at the high level. According to the administrators, the secondary school clusters should take first action in making test for the mathematics teachers from time to time. According to the mathematics teachers, the secondary school clusters should take first action in making supplementary books for mathematics teachers. 6. Education measurement and evaluation. Both the administrators and the mathematics teachers had the opinions concerning education measurement and evaluation at the high level. According to the administrators, the secondary school clusters should take first action in co-operating of making formative tests and summative tests which were relevant to the instructional objectives. According to the mathematics teachers, the secondary school clusters should take first action in making the item analysis in order to make standardized tests and item bank.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2528
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18585
ISBN: 9745642754
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Darooporn_Pr_front.pdf312.14 kBAdobe PDFView/Open
Darooporn_Pr_ch1.pdf265.89 kBAdobe PDFView/Open
Darooporn_Pr_ch2.pdf536.52 kBAdobe PDFView/Open
Darooporn_Pr_ch3.pdf237.66 kBAdobe PDFView/Open
Darooporn_Pr_ch4.pdf454.06 kBAdobe PDFView/Open
Darooporn_Pr_ch5.pdf337.2 kBAdobe PDFView/Open
Darooporn_Pr_back.pdf436.11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.