Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18811
Title: การเปรียบเทียบทัศนคติทางวิทยาศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่หก ที่มีรูปแบบการคิดแตกต่างกัน
Other Titles: A comparison of scientific attitudes of mathayom sudsa six students with different cognitive styles
Authors: นิตยา เพิ่มทรัพย์
Advisors: สุนทร ช่วงสุวนิช
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ความคิดและการคิด
Issue Date: 2528
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะเปรียบเทียบทัศนคติทางวิทยาศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ที่มีรูปแบบการคิดแตกต่างกัน และเพื่อเปรียบเทียบทัศนคติทางวิทยาศาสตร์ของนักเรียนชายหญิงที่มีรูปแบบการคิดกันแต่ละแบบ กลุ่มตัวอย่างประชากรเป็นนักเรียนชายหญิงชายและหญิงชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 โปรแกรมวิทยาศาสตร์ ปีการศึกษา 2527 ของโรงเรียนรัฐบาลในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 10 โรง รวมตัวอย่างประชากรทั้งสิ้น 253 คน เป็นนักเรียนชาย 147 คน และนักเรียน 106 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ แบบทดสอบวัดรูปแบบการคิดที่สร้างโดย ธงชัย ชิวปรีชา และคณะ ซึ่งมีค่าสัมประสิทธิ์ของความเที่ยง 0.886 และแบบทดสอบวัดทัศนคติทางวิทยาศาสตร์ผู้วิจัยสร้างเอง มีค่าสัมประสิทธิ์เอง มีค่าสัมประสิทธิ์ของความเที่ยง 0.8499 การวิเคราะห์ข้อมูลใช้วิธีวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่า 1.นักเรียนที่มีรูปแบบการคิดแบบวิเคราะห์เชิงบรรยาย แบบจำแนกประเภทเชิงอ้างอิง แบบโยงสัมพันธ์ มีทัศนคติทางวิทยาศาสตร์ไม่แตกต่างกันที่ระดับความมีนัยสำคัญ .05 2.นักเรียนชายและหญิงที่มีรูปแบบการคิดเหมือนกัน มีทัศนคติทางวิทยาศาสตร์ไม่แตกต่างกันที่ระดับมีนัยสำคัญ .05
Other Abstract: The purposes of this research were to compare the scientific attitudes of matayom suksa six students with different cognitive styles and to compare scientific attitudes between male and female students in each cognitive style. The subjects were one-hundred and forty seven male and one-hundred and six female students of science-program of matayom suksa six in 1984 academic year from ten secondary schools in Bangkok Metropolis. The research instruments were the Cognitive Styles Test of Thongchai Chewpreecha, et. Al. with the reliability coefficient 0.886 and the Scientific Attitudes Test constructed by the researcher with the reliability coefficient 0.8499. The collected data were analyzed by using one way analysis of variance and t-test. The results of research were as follows: 1.There was no difference of the scientific attitudes among the students having Descriptive-Analytic, Categorical Inferential and Relational cognitive styles at the .05 level of significance. 2. There was no difference of the scientific attitudes between male and female students having the same cognitive styles at the .05 level of significance.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2528
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18811
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nittaya_Pe_front.pdf313.82 kBAdobe PDFView/Open
Nittaya_Pe_ch1.pdf318.52 kBAdobe PDFView/Open
Nittaya_Pe_ch2.pdf699.33 kBAdobe PDFView/Open
Nittaya_Pe_ch3.pdf333.2 kBAdobe PDFView/Open
Nittaya_Pe_ch4.pdf280.19 kBAdobe PDFView/Open
Nittaya_Pe_ch5.pdf308.28 kBAdobe PDFView/Open
Nittaya_Pe_back.pdf495.13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.