Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18841
Title: | การสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาวิทยาศาสตร์เรื่อง "การสังเคราะห์แสง" สำหรับระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย |
Other Titles: | Construction of a science programmed lesson on "Photosynthesis" at the upper secondary education level |
Authors: | ทัศนีย์ ศรีเพ็ชร์พันธุ์ |
Advisors: | โรจนี จะโนภาษ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | ไม่มีข้อมูล |
Subjects: | วิทยาศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน |
Issue Date: | 2519 |
Abstract: | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะสร้างและหาประสิทธิภาพของบทเรียนแบบโปร แกรมวิชาวิทยาศาสตร์เรื่อง”การสังเคราะห์แสง” สำหรับระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย ผู้วิจัยได้ศึกษาค้นคว้าเกี่ยวกับเทคนิค การสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมเชิงพฤติกรรม เขียนบทเรียน และสร้างแบบสอบก่อนและหลังบทเรียนให้สอดคล้องกับวัตถุประสงค์ที่ตั้งไ ว้ แล้วนำบทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นไปทดลองใช้กับนักเรียนชั้นมัธยม ศึกษาปที่ สี่ ๓ ครั้ง เพื่อแก้ไขและหาประสิทธิภาพของบทเรียนแบบโปรแกรมตามเกณฑ์มาตรฐ าน ๙๐/๙๐ ผลการวิจัยปรากฏว่า บทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นนี้มีประสิทธิภาพต่ำกว่าเกณฑ์มาตรฐาน คือ มีเพียง ๙๕.๕๗ / ๘๑.๐๙ คะแนนเฉลี่ยของการสอบก่อนและหลังเรียนบทเรียนแตกต่างกันอย่างมีนัย สำคัญที่ระดับ .๐๑ แสดงว่าโดยเฉลี่ยแล้ว ผู้เรียนบทเรียนมีความรู้เพิ่มขึ้นอย่างแท้จริง |
Other Abstract: | The purpose o this research was to construct and find out the efficiency of a science programmed lesson on “Photosynthesis” at the upper secondary education level. The procedures consisted of studying the techniques of constructing the programmed lesson, the biology curriculum and the biological textbooks; setting up the behavioral objectives ; writing the programmed lesson ; and preparing the pre-test and post-test consistent to the stated objectives. The programmed lesson were tried out to Matayom Suksa 4 students three times. In order to improve and to find out the efficiency according to the 90/90 criterion. The result was lower than the stated criterion; it was only 95.57/81.09. Having analyzed the means of the pre-test and post-test, it indicated the significant difference at the .01 level. This shows that the learners have positively gained their knowledge. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2519 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | มัธยมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18841 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tassanee_Sr_front.pdf | 332.91 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Tassanee_Sr_ch1.pdf | 383.98 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Tassanee_Sr_ch2.pdf | 745.46 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Tassanee_Sr_ch3.pdf | 352.75 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Tassanee_Sr_ch4.pdf | 304.79 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Tassanee_Sr_ch5.pdf | 308.01 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Tassanee_Sr_back.pdf | 1.45 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.