Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18841
Title: การสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาวิทยาศาสตร์เรื่อง "การสังเคราะห์แสง" สำหรับระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย
Other Titles: Construction of a science programmed lesson on "Photosynthesis" at the upper secondary education level
Authors: ทัศนีย์ ศรีเพ็ชร์พันธุ์
Advisors: โรจนี จะโนภาษ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: วิทยาศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน
Issue Date: 2519
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะสร้างและหาประสิทธิภาพของบทเรียนแบบโปร แกรมวิชาวิทยาศาสตร์เรื่อง”การสังเคราะห์แสง” สำหรับระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย ผู้วิจัยได้ศึกษาค้นคว้าเกี่ยวกับเทคนิค การสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมเชิงพฤติกรรม เขียนบทเรียน และสร้างแบบสอบก่อนและหลังบทเรียนให้สอดคล้องกับวัตถุประสงค์ที่ตั้งไ ว้ แล้วนำบทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นไปทดลองใช้กับนักเรียนชั้นมัธยม ศึกษาปที่ สี่ ๓ ครั้ง เพื่อแก้ไขและหาประสิทธิภาพของบทเรียนแบบโปรแกรมตามเกณฑ์มาตรฐ าน ๙๐/๙๐ ผลการวิจัยปรากฏว่า บทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นนี้มีประสิทธิภาพต่ำกว่าเกณฑ์มาตรฐาน คือ มีเพียง ๙๕.๕๗ / ๘๑.๐๙ คะแนนเฉลี่ยของการสอบก่อนและหลังเรียนบทเรียนแตกต่างกันอย่างมีนัย สำคัญที่ระดับ .๐๑ แสดงว่าโดยเฉลี่ยแล้ว ผู้เรียนบทเรียนมีความรู้เพิ่มขึ้นอย่างแท้จริง
Other Abstract: The purpose o this research was to construct and find out the efficiency of a science programmed lesson on “Photosynthesis” at the upper secondary education level. The procedures consisted of studying the techniques of constructing the programmed lesson, the biology curriculum and the biological textbooks; setting up the behavioral objectives ; writing the programmed lesson ; and preparing the pre-test and post-test consistent to the stated objectives. The programmed lesson were tried out to Matayom Suksa 4 students three times. In order to improve and to find out the efficiency according to the 90/90 criterion. The result was lower than the stated criterion; it was only 95.57/81.09. Having analyzed the means of the pre-test and post-test, it indicated the significant difference at the .01 level. This shows that the learners have positively gained their knowledge.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2519
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18841
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tassanee_Sr_front.pdf332.91 kBAdobe PDFView/Open
Tassanee_Sr_ch1.pdf383.98 kBAdobe PDFView/Open
Tassanee_Sr_ch2.pdf745.46 kBAdobe PDFView/Open
Tassanee_Sr_ch3.pdf352.75 kBAdobe PDFView/Open
Tassanee_Sr_ch4.pdf304.79 kBAdobe PDFView/Open
Tassanee_Sr_ch5.pdf308.01 kBAdobe PDFView/Open
Tassanee_Sr_back.pdf1.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.