Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18908
Title: ความทันสมัยกับพฤติกรรมการเปิดรับข่าวสารของกำนัน ผู้ใหญ่บ้าน จังหวัดอุบลราชธานี
Other Titles: Modernization and information exposure behavior of tambol chief and village chief in Ubonratchathani province
Authors: วินัย ทิพย์สุวรรณ
Advisors: จาระไน แกลโกศล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Jaranai.G@chula.ac.th
Subjects: การสื่อสารระหว่างบุคคล
สื่อมวลชน
ผู้นำชุมชน -- อุบลราชธานี
Issue Date: 2528
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยเชิงสำรวจครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างความทันสมัย การศึกษา รายได้และประสบการณ์ในตำแหน่งหน้าที่กับการเปิดรับข่าวสารจากสื่อมวลชน ศึกษาความแตกต่างระหว่างชั้นอำเภอ กับการเปิดรับข่าวสารจากสื่อมวลชน นอกจากนี้ยังศึกษาการพยากรณ์การเปิดรับข่าวสารจากสื่อมวลชนและความทันสมัยของกลุ่มตัวอย่างที่เลือกมาศึกษาคือ กำนันผู้ใหญ่บ้านในอำเภอเมืองอุบลราชธานี อำเภอเขมราฐ อำเภอตระการพืชผล อำเภอศรีเมืองใหม่ และกิ่งอำเภอโพธิ์ไทร จังหวัดอุบลราชธานี จำนวน 647 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลคือแบบสอบถาม ส่วนการวิเคราะห์ใช้การหาค่าร้อยละ ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ ค่าความแปรปรวนและหาค่าการพยากรณ์ ผลการวิจัยพบว่า 1. ความทันสมัยมีความสัมพันธ์เชิงบวกกับการเปิดรับข่าวสารของกำนันผู้ใหญ่บ้านจากวิทยุ โทรทัศน์ หนังสือพิมพ์รายวัน นิตยสารและภาพยนตร์ โดยมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เท่ากับ 0.72, 0.21, 0.16, 0.10 และ 0.17 ตามลำดับ 2. การศึกษามีความสัมพันธ์เชิงบวกกับการเปิดรับข่าวสารของกำนันผู้ใหญ่บ้านจากวิทยุ โทรทัศน์ หนังสือพิมพ์รายวัน นิตยสารและภาพยนตร์ โดยมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เท่ากับ 0.01, 0.04, 0.09, 0.08 และ 0.06 ตามลำดับ 3. รายได้มีความสัมพันธ์เชิงบวกกับการเปิดรับข่าวสารของกำนันผู้ใหญ่บ้านจากวิทยุ โทรทัศน์ หนังสือพิมพ์รายวัน นิตยสารและภาพยนตร์ โดยมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เท่ากับ 0.13, 0.09, 0.03, 0.05 และ 0.08 ตามลำดับ 4. ประสบการณ์ในตำแหน่งหน้าที่มีความสัมพันธ์เชิงบวกกับการเปิดรับข่าวสารของกำนันผู้ใหญ่บ้านจากโทรทัศน์ โดยมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เท่ากับ 0.02 ส่วนวิทยุ หนังสือพิมพ์รายวัน นิตยสารและภาพยนตร์สัมพันธ์เชิงลบ โดยมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เท่ากับ -0.007, -0.067, -0.126 และ -0.123 ตามลำดับ 5. ความแตกต่างระหว่างชั้นอำเภอกับการเปิดรับข่าวสารของกำนันผู้ใหญ่บ้านจากวิทยุ โทรทัศน์ หนังสือพิมพ์รายวัน นิตยสารและภาพยนตร์ มีความแตกต่างกันอย่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 6. ความทันสมัยสามารถพยากรณ์ความผันแปรตามการเปิดรับข่าวสารจากสื่อมวลชนของกำนันผู้ใหญ่บ้านได้ร้อยละ 7 (R2=0.0700) และเมื่อนำรายได้ประสบการณ์ในตำแหน่งหน้าที่และการศึกษามาร่วมอธิบายกับความทันสมัยแล้ว สามารถพยากรณ์การผันแปรตามการเปิดรับข่าวสารจากสื่อมวลชนของกำนันผู้ใหญ่บ้านได้ร้อยละ 8.7 (R2=0.0879) 7. การเปิดรับข่าวสารจากสื่อมวลชนของกำนันผู้ใหญ่บ้านสามารถพยากรณ์ความผันแปรตามของความทันสมัยได้ร้อยละ 7 (R2=0.0700) และเมื่อนำการศึกษาและรายได้มาร่วมอธิบายกับการเปิดรับข่าวสารจากสื่อมวลชนของกำนันผู้ใหญ่บ้านแล้วสามารถพยากรณ์ความผันแปรตามของความทันสมัยได้ร้อยละ 9.4 (R2=0.0945) ผลการวิจัยดังกล่าวเป็นไปตามสมมติฐานที่ตั้งไว้
Other Abstract: The purpose of this survey study is to examine the correlation between modernization, education, income, experience in position and information exposure from mass media and the difference between district classes and information exposure from mass media of tambol and village-chief in Ubonratchathani province. And besides, the study also aim at predicting the information exposure from mass media and modernization. The subjects of the study are 647 tambol and village-chief of Muang Ubolratchathani district, Khemarat district, Trakan Phutphon district, Si Muang Mai district and Poe Sai sub-district in Ubonratchathani Province. The data is collected by questionnaire and analyzed in term of percentage, pearson’s product moment coefficient of correlation, one-way analysis of variance and Multiple regression analysis. The results of the study can be concluded as follows: 1. Modernization of tambol and village-chief positively correlates with information exposure from radio, television, press, magazine and movie at 0.72, 0.21, 0.16, 0.10 and 0.17 respectively. 2. Education of tambol and village-chief positively correlates with information exposure from radio, television, press, magazine and movie at 0.01 0.04, 0.09, 0.08 and 0.06 respectively. 3. Income of tambol and village-chief positively correlates with information exposure from radio, television, press, magazine and movie at 0.13, 0.09, 0.03, 0.05 and 0.08 respectively. 4. Experience in position of tambol and village-chief positively correlates with information exposure from television at 0.02 but negatively correlates with information exposure from radio, press, magazine and movie at -0.007, -0.067, -0.126, and -0.123 respectively. 5. The difference between district classes and mass media exposure (radio, television, press, magazine and movie) of tambol and village-chief is not signiticantly different at the level of 0.05. 6. Modernization is able to predict the rates of mass media exposure of tambol and village-chief at 7% (R2=0.0700), whereas income, experience in position, education together with modernization can predict the rates of mass media exposure of tambol and village-chief at 8.7% (R2=0.0879) 7. Mass media exposure of tambol and village-chief is able to predict the rates of modernization at 7% (R2=0.0700), whereas education, income together with mass media exposure can predict the rates of modernization at 9.4% (R2=0.0945) Thus, we can conclude from the above mentioned results that all of the hypotheses are accepted.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2528
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การประชาสัมพันธ์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18908
ISBN: 9745647433
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vinai_Ti_front.pdf590.16 kBAdobe PDFView/Open
Vinai_Ti_ch1.pdf681.82 kBAdobe PDFView/Open
Vinai_Ti_ch2.pdf587.01 kBAdobe PDFView/Open
Vinai_Ti_ch3.pdf491.68 kBAdobe PDFView/Open
Vinai_Ti_ch4.pdf627.32 kBAdobe PDFView/Open
Vinai_Ti_ch5.pdf364.01 kBAdobe PDFView/Open
Vinai_Ti_back.pdf1.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.