Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/1892
Title: | ผลของการใช้กระบวนการทำงานเป็นทีมของพยาบาลห้องผ่าตัดต่อความพึงพอใจของผู้ใช้บริการ |
Other Titles: | The Effect of teamwork in operating room nurses on client satisfaction |
Authors: | รุ่งกาล คลังวิจิตร, 2511- |
Advisors: | จินตนา ยูนิพันธุ์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะพยาบาลศาสตร์ |
Advisor's Email: | Jintana.Y@Chula.ac.th |
Subjects: | พยาบาลห้องผ่าตัด -- การทำงานเป็นทีม ความพอใจของผู้ใช้บริการ |
Issue Date: | 2546 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้เป็นวิจัยกึ่งทดลอง มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบความพึงพอใจของผู้ใช้ บริการก่อนและหลังการใช้กระบวนการทำงานของทีมของพยาบาลห้องผ่าตัด กลุ่มตัวอย่าง คือผู้ป่วยในที่มา รับการรักษาด้วยการผ่าตัดศัลยกรรมทั่วไปหรือการผ่าตัดทางสูติ-นรีเวช ในโรงพยาบาลเซนต์หลุยส์ จำนวน 50 คน เครื่องมือที่ใช้ในการทดลองคือ แผนการใช้กระบวนการทำงานเป็นทีมของพยาบาลห้องผ่าตัดซึ่งผู้วิจัยสร้างขึ้นโดยการสังเคราะห์เนื้อหาจาก แนวคิดเชิงทฤษฎีเกี่ยวกับกระบวนการทำงานเป็นทีม เครื่องมือที่ใช้ในการประเมินผลการทดลองคือ แบบวัดความพึงพอใจของผู้ใช้บริการที่ ผู้วิจัยสร้างขึ้นจากการสัมภาษณ์และตามแนวคิดของ Eriksen (1988) ซึ่งได้ผ่านการตรวจสอบ ความตรงตามเนื้อหาโดยผู้ทรงคุณวุฒิและค่าความเที่ยงของแบบวัดเท่ากับ .98 วิเคราะห์ข้อมูลโดย ใช้ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติทดสอบที ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ ความพึงพอใจของผู้ใช้บริการทุกด้าน หลังการใช้กระบวนการพยาบาลของทีมพยาบาล ผ่าตัด สูงกว่ากลุ่มการทำงานเป็นทีมของพยาบาลห้องผ่าตัดตามปกติ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 |
Other Abstract: | The purposes of this quasi-experimental research were to compare the client satisfaction before and after using teamwork in operating room nurses. Research samples were 50 in-patients in general surgery or obstetrical-gynecology surgery units of Saint Louis Hospital. The research instruments used in the experiment was a teamwork plan, which was developed by the researcher utilizing the content derived from the theoretical framework. Research data were gathered by a questionnaire of client satisfaction based on Eriksen's concept of patient satisfaction (1988). The instruments were tested for content validity. The reliability of the questionnaire was .98. Mean, standard deviation and t-test were used for statistical analysis. Major findings was as follows : The client satisfaction after using teamwork in operating room nurses in all aspects was significantly higher than before using teamwork, at the .05 level. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (พย.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2546 |
Degree Name: | พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การบริหารการพยาบาล |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/1892 |
ISBN: | 9741737939 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Nurse - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
roongkarn.pdf | 1.59 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.