Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18929
Title: การเปรียบเทียบคะแนนวิชาช่างไม้ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่สอง ระหว่างการสอนโดยใช้สไลด์-เทปกับการสอนด้วยการสาธิต
Other Titles: A comparison on wood-working course scores of mathayom suksa two students between teaching by slide-tape presentation and demonstration
Authors: สมชัย ช่อไสว
Advisors: สุนันท์ ปัทมาคม
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: การสอนด้วยสื่อ
ช่างไม้
Issue Date: 2526
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย 1. เพื่อศึกษาเปรียบเทียบคะแนน การเรียนวิชาช่างไม้ระหว่างการสอนโดยใช้สไลด์-เทปกับการสอนด้วยการสาธิต 2. เพื่อสร้างสไลด์-เทป ประกอบการสอนวิชาช่างไม้ในระดับมัธยมศึกษาปีที่ 2 วิธีดำเนินการวิจัย สร้างสไลด์เทปเสียงและทดสอบประสิทธิภาพ จากนั้นนำไปทดลองกับประชากร 50 คน ซึ่งเป็นนักเรียนในระดับมัธยมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนนครสวรรค์ ที่มีพื้นความรู้ระดับเดียวกัน กลุ่มทดลอง 25 คน และกลุ่มควบคุม 25 คน กลุ่มทดลองสอนโดยใช้สไลด์-เทป กลุ่มควบคุมสอนด้วยวิธีการสาธิต ทำการวัดผลและนำข้อมูลมาวิเคราะห์หาความมีนัยสำคัญทางสถิติด้วยการทดสอบค่า t ผลการวิจัย สไลด์เทปเสียงที่สร้างขึ้นมีประสิทธิภาพ และผลการสอนทั้งสองแบบไม่แตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญ 0.01 ข้อเสนอแนะ เนื่องจากสไลด์-เทปเสียงใช้สอนได้อย่างมีประสิทธิภาพ ไม่แตกต่างจากวิธีการสาธิต จึงน่าจะนำไปแก้ปัญหาเรื่องการขาดแคลนผู้สอน กลุ่มการงาน และอาชีพ ในชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นได้
Other Abstract: Purposes : 1. To compare the Wood-working Course Scores which teaching by Slide-Tape Presentation and Demonstration. 2. To produce Synchronized Slide-Tape for Teaching Wood-working Course in Mathayom Suksa 2. Procedure : Construction of Synchronized Slide-Tape and find out the efficiency. Fifty Students at Nakornsawan School with the same level of knowledge were divided into two groups. Synchronized Slide-Tape were used with the experimental group, and at the same time the controlled group was taught by the demonstration method. The results of the test were analyzed by the t-test. Result : The Constructed Synchronized Slide-Tape were efficient and the result in teaching by Slide-Tape Presentation and the Demonstration were not different : The significant difference was at the 0.01 level Recommendation : Since the Slide-Tape presentation was proved to be effective in teaching and it was not difference from the demonstration teaching method at all. It should be used to solve the problem of lacking of the career instructors in the secondary level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2526
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: โสตทัศนศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18929
ISBN: 9745619914
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Somchai_Ch_front.pdf416.49 kBAdobe PDFView/Open
Somchai_Ch_ch1.pdf331.82 kBAdobe PDFView/Open
Somchai_Ch_ch2.pdf601.16 kBAdobe PDFView/Open
Somchai_Ch_ch3.pdf401.25 kBAdobe PDFView/Open
Somchai_Ch_ch4.pdf280.92 kBAdobe PDFView/Open
Somchai_Ch_ch5.pdf258.88 kBAdobe PDFView/Open
Somchai_Ch_back.pdf2.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.