Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/19114
Title: การศึกษาเปรียบเทียบความเข้าใจในการฟังภาษาอังกฤษ โดยใช้เทปคำบรรยายที่ใช้เสียงประกอบกับไม่ใช่เสียงประกอบ สำหรับนักเรียนชันมัธยมศึกษาตอนปลาย
Other Titles: A comparative study of listening comprehension between the narration tapes with and without sound effects for the upper secondary school students
Authors: สุทัศนีย์ สิริสุขะ
Advisors: วิรุฬห์ ลีลาพฤทธิ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ภาษาอังกฤษ -- การศึกษาและการสอน
การสอนด้วยสื่อ
Issue Date: 2524
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ในการเรียนบทเรียนความเข้าใจในการฟังภาษาอังกฤษ โดยใช้เทปคำบรรยายที่ใช้เสียงประกอบกับไม่ใช้เสียงประกอบ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย วิธีดำเนินการวิจัย ผู้วิจัยคัดเลือกบทเรียนความเข้าใจในการฟังภาษาอังกฤษจำนวน ๔ เรื่อง นำมาปรับปรุงโดยใช้คำศัพท์ และหลักไวยากรณ์ที่เหมาะกับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายและบันทึกเสียงบทเรียนทั้งสี่ แต่ละบทจะบันทึกคำบรรยายที่มีเสียงประกอบ และคำบรรยายที่ไม่มีเสียงประกอบ นำไปทดลองกับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ ๔ โรงเรียนวัดราชบพิธ จำนวน ๖๐ คน โดยให้กลุ่มทดลองจำนวน ๓๐ คน เรียนจากเทปคำบรรยายที่มีเสียงประกอบ และนักเรียนกลุ่มควบคุม ๓๐ คน เรียนจากเทปคำบรรยายที่ไม่มีเสียงประกอบ แล้วเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์จากการเรียนของแต่ละกลุ่มโดยใช้การทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัย ผลการเรียนบทเรียนความเข้าใจในการฟังภาษาอังกฤษ ๔ เรื่อง ปรากฏว่าบทเรียน ๓ เรื่อง มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .๐๕ แสดงว่า นักเรียนที่เรียนบทเรียนความเข้าใจในการฟังภาษาอังกฤษจากเทปคำบรรยายที่ใช้เสียงประกอบ มีผลสัมฤทธิ์ในการเรียนสูงกว่านักเรียนที่เรียนจากเทปคำบรรยายที่ไม่ใช้เสียงประกอบ
Other Abstract: Purpose The purpose of this study was to compare the learning achievement between the narration tapes with and without sound effects of the upper secondary students. Procedures Selected and developed four listening comprehension passages suitable for the upper secondary students and recorded each of them; the narration with sound effects and the narration without sound effects. Administered these tapes to sixty students in Matayom Suksa Four Students of Wat Rajabopit School ; the narration tapes with sound effects to 30 students in experimental group and the narration tapes without sound effects to 30 students in control group. Compared the achievement of each group by using t-test. Findings The result of learning four listening comprehension passages was that three passages were statistically differences at the .05 level. It indicated that students learned by the narration tapes with sound effects had higher achievement than students learned by the narration tapes without sound effects.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2524
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: โสตทัศนศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/19114
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Suthatsanee_Si_front.pdf392.35 kBAdobe PDFView/Open
Suthatsanee_Si_ch1.pdf531.43 kBAdobe PDFView/Open
Suthatsanee_Si_ch2.pdf948.37 kBAdobe PDFView/Open
Suthatsanee_Si_ch3.pdf311.8 kBAdobe PDFView/Open
Suthatsanee_Si_ch4.pdf321.14 kBAdobe PDFView/Open
Suthatsanee_Si_ch5.pdf284.9 kBAdobe PDFView/Open
Suthatsanee_Si_back.pdf753.62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.