Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/19684
Title: | บทบาทและกระบวนการให้สถานภาพแก่บุคคลและสถาบันในรายการ ตลาดสดสนามเป้า |
Other Titles: | The role and process of status conferral in variety television program "Taladsod Sanampao" |
Authors: | พรพิสุทธิ์ ศรีธรานนท์ |
Advisors: | กาญจนา แก้วเทพ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์ |
Advisor's Email: | Kanjana.Ka@chula.ac.th |
Subjects: | รายการโทรทัศน์ ตลาดสดสนามเป้า (รายการโทรทัศน์) โทรทัศน์ -- การผลิตและการกำกับรายการ รายการโทรทัศน์ -- แง่สังคม -- ไทย |
Issue Date: | 2552 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | วิเคราะห์เนื้อหาและรูปแบบรายการตลาดสดสนามเป้าในบทบาทและกระบวนการให้สถานภาพแก่บุคคลและสถาบัน รวมถึงผลกระทบต่อผู้ได้รับสถานภาพและผู้ชมรายการ โดยเก็บรวบรวมข้อมูลจากการศึกษาวิดีทัศน์รายการ 20 ตอน (ออกอากาศ มิถุนายน-ตุลาคม 2552) ข้อมูลจากเอกสาร สื่ออินเทอร์เน็ต และสัมภาษณ์เชิงลึก (in-depth interview) ผู้ผลิตรายการตลาดสดสนามเป้า และร้านค้าที่เคยถูกนำเสอนในรายการ โดยใช้แนวคิดการให้สถานภาพของสื่อและแนวคิดรายการปกิณกะบันเทิงเป็นกรอบในการวิเคราะห์ ผลการวิจัยพบว่า รายการตลาดสดสนามเป้ามีบทบาทในการให้สถานภาพแก่บุคคลและสถาบันที่นำเสนอในรายการ ผ่านการนำเสนอเนื้อหาและรูปแบบรายการ ซึ่งผสมผสานความเป็นรายการสาระบันเทิง ส่วนของสาระคือเนื้อหารายการที่นำเสนอสาระความรู้ ผสานกับความบันเทิงผ่านรูปแบบการนำเสนอรายการ โดยใช้กลยุทธ์การสร้างความสนุกสนาน ผ่านองค์ประกอบคือ พิธีกรแขกรับเชิญ บรรยากาศในรายการ และสไตล์การนำเสนอรายการ และพบบทบาทการให้สถานภาพแก่บุคคล สินค้าหรือร้านค้า อาชีพและตลาด ผ่านกลยุทธ์ 1) สื่อเสนอเรื่องราวต่อสาธารณชน 2) ผ่านการแสดงความคิดเห็นของรายการ 3) นำเสนอร่วมกับบุคคลที่มีชื่อเสียง 4) นำเสนอโดยมีพยานรับรอง ส่วนกระบวนการผลิตรายการในขั้นตอนวางแผนผลิตรายการและขั้นตอนก่อนการผลิตคือ การคัดเลือกและตรวจสอบข้อมูลก่อนนำเสนอ ซึ่งมีความสำคัญต่อการสร้างและรักษาสถานภาพของตัวรายการให้มีความน่าเชื่อถือ ส่วนผลกระทบต่อตัวบุคคลหรือร้านค้าที่ถูกนำเสนอในรายการพบว่า เป็นที่รู้จักมากขึ้นและมีสถานภาพที่ดีขึ้น และผลกระทบต่อผู้ชมรายการสะท้อนผ่านการแสดงความเห็นคือ สามารถโน้มน้าวให้เกิดการติดตามไปยังร้านค้าหรือตลาดที่รายการนำเสนอ โดยพบทั้งทัศนะของผู้ชมด้านบวกและด้านลบ หลังจากการติดตามไปยังร้านค้าที่ออกรายการ และพบว่าผู้ชมมีความเชื่อถือตัวบุคคลที่รายการนำเสนอ และเชื่อมั่นในตัวรายการตลาดสดสนามเป้า |
Other Abstract: | To study a role and process of status conferral in variety television program "Taladsod Sanampao". This qualitative research is conducted under a framework of status conferral and variety show television program. In addition, the research also takes into consideration a production process and impact of status conferral. The data are collected from records of the program broadcasted during June-October 2009, in-depth interview with key informants, and documents. The research finding shows that 1. "Taladsod Sanampao" television program takes the role of status conferral through its contents and formats which combine information and entertainment into a variety program. The program presents informative knowledge, as its content, while using entertainment strategy through presentation techniques: 1) host, 2) guest, 3) atmosphere, and 4) form of presentation as its format. Moreover, it is found that a role of status conferral of the program also help enhance status accrues to persons, products or stores, occupation, and markerts through following processes: 1) presented by media 2) presented through media's opinion, 3) presented with celebrity and 4) guaranteed by testimony. 2. In production process, planning is significant in building confident status for the program through choosing of contents which are going to be presented. Furthermore, pre-production process such as source checking is significant to maintain status of the program. 3. Status conferral has effects on persons of stores that are presented in the program as it is found that the persons or stores become widely known and have better status. In addition, in term of impacts on audiences, analyzed from audience's opinions on internet, it is indicated that the program has persuasive effects on audiences, influencing them to want to go to the stores presented in the program and at the same time audiences also have confidence toward status of Taladsod Sanampao TV. Program. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2552 |
Degree Name: | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การสื่อสารมวลชน |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/19684 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2009.678 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2009.678 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Comm - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pornpisut_sr.pdf | 2.59 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.