Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/19727
Title: การคัดเลือกและนำเสนอข่าวสั้นผ่านทางโทรศัพท์เคลื่อนที่
Other Titles: The selection and presentation of short news through mobile phones
Authors: สุธาสินี นิรัตติมานนท์
Advisors: รจิตลักขณ์ แสงอุไร
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Advisor's Email: Rachitluk.S@chula.ac.th
Subjects: ข่าว
บริการส่งข้อความทางโทรศัพท์เคลื่อนที่
Issue Date: 2550
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเกณฑ์ในการคัดเลือกข่าวสั้น รูปแบบการนำเสนอข่าวสั้น และปัจจัยต่างๆ ที่ส่งผลต่อการคัดเลือกและนำเสนอข่าวสั้นผ่านทางโทรศัพท์เคลื่อนที่ ตลอดจนความคิดเห็นของผู้ใช้บริการข่าวสั้น โดยใช้แนวทางการวิจัยเชิงคุณภาพด้วยการวิเคราะห์เนื้อหา การสัมภาษณ์เชิงลึกกับนักข่าวและผู้ใช้บริการข่าวสั้น ผลการวิจัยพบว่าเกณฑ์ในการคัดเลือกข่าวสั้น ในด้านคุณค่าข่าวนั้น นักข่าวให้ความสำคัญทางด้านความทันเหตุการณ์มาเป็นอันดับแรก ขณะที่เกณฑ์ในการคัดเลือกประเภทข่าว พบการนำเสนอข่าวการเมืองเป็นจำนวนมากที่สุด นอกจากนี้ในด้านรูปแบบการนำเสนอข่าวสั้น พบรูปแบบการเขียนข่าวแบบ Who lead การใช้คำย่อเพื่อช่วยในการเขียนข่าว และการรายงานข้อเท็จจริง ด้านปัจจัยที่ส่งผลต่อการคัดเลือกและนำเสนอข่าวสั้นผ่านทางโทรศัพท์เคลื่อนที่ พบว่ามี 8 ปัจจัยด้วยกันได้แก่ ปัจจัยทางกายภาพของสื่อ ปัจจัยของตัวผู้ส่งสาร ปัจจัยจากแหล่งที่มาของข่าว ปัจจัยทางด้านเวลา ปัจจัยจากพื้นฐานของสถานีข่าว ปัจจัยจากกลุ่มผู้อ่าน ปัจจัยทางเทคโนโลยี และปัจจัยทางธุรกิจ
Other Abstract: The aims of this research are to study the criteria for selection of short news, the presentation format of short news, the factors influencing the selection and presentation of short news through mobile phones and readers’ opinions of short news . Qualitative methods comprised content analysis techniques. Data was also collected from In-depth interviews. Results show that the criteria are news value and reporters professionalism. Reporters are interested in selection and presentation of hot news. In analysing short news, reporters give priority to politics. The presentation format that can be found the most is the “who” lead. Many abbreviations are used in short news which usually reports facts not feelings. Eight factors use of affecting selection and presentation of short news are mobile phones as media, senders, the news source, timeliness criteria, the news stations, users, technology and business.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2550
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วารสารสนเทศ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/19727
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2007.83
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2007.83
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sutasinee_n.pdf2.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.