Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/20928
Title: ระดับการยอมรับนวัตกรรมทางการศึกษาของศึกษานิเทศก์อำเภอและครูวิชาการกลุ่มโรงเรียนในเขตการศึกษา 10
Other Titles: The adoption levels of the educational innovations among the supervisors at the ampnoe level and the academic teachers in elementary school clusters in educational region ten
Authors: บุรินทร์ บุรัตน์
Advisors: สำลี ทองธิว
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Sumlee.T@Chula.ac.th
Subjects: นวัตกรรมทางการศึกษา
Issue Date: 2528
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย 1. เพื่อศึกษาระดับการยอมรับนวัตกรรมทางการศึกษา ของศึกษานิเทศก์อำเภอและครูวิชาการกลุ่มโรงเรียนในเขตการศึกษา 10 2. เพื่อศึกษาความแตกต่างของ การยอมรับนวัตกรรมทางการศึกษาของครูวิชาการกลุ่มโรงเรียน ที่กลุ่มโรงเรียนมีขนาดเล็ก ขนาดกลาง และขนาดใหญ่ ในเขตการศึกษา 10 3. เพื่อศึกษาเพิ่มเติมเกี่ยวกับตัวแปรด้าน ภาษาถิ่น ศาสนา สถานภาพทางเศรษฐกิจ วุฒิทางการศึกษา และระยะเวลาในการทำงาน ในแต่ละระดับขั้นการยอมรับนวัตกรรมทางการศึกษา ของศึกษานิเทศก์อำเภอ และครูวิชาการกลุ่มโรงเรียน ในเขตการศึกษา 10 วิธีดำเนินการวิจัย ผู้วิจัยได้เก็บรวบรวมข้อมูลโดยการใช้แบบสอบถามเกี่ยวกับระดับการยอมรับนวัตกรรมทางการศึกษา สอบถามกลุ่มประชากรที่เป็นศึกษานิเทศก์อำเภอในเขตการศึกษา 10 จำนวน 113 คน และกลุ่มประชากรที่เป็นครูวิชาการกลุ่มโรงเรียนในเขตการศึกษา 10 จำนวน 315 คน แล้วนำมาวิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-way Analysis of Variance) และเปรียบเทียบค่าเฉลี่ยรายคู่ด้วยวิธีการของ เซฟเฟ่ (Sheffe) ผลการวิจัย 1. ศึกษานิเทศก์อำเภอในเขตการศึกษา 10 มีระดับยอมรับนวัตกรรมทางการศึกษาด้านการวัดผลและการประเมินผลในระดับทดลองใช้ ส่วนด้านอื่นมีระดับยอมรับในระดับประเมินค่าและครูวิชาการกลุ่มโรงเรียนในเขตการศึกษา 10 มีระดับการยอมรับนวัตกรรมทางการศึกษาด้านหลักสูตรและนวัตกรรมด้านการวัดผลและประเมินผล ในระดับทดลองใช้ นวัตกรรมด้านการเรียนการสอนและนวัตกรรมด้านการสื่อการสอนยอมรับในระดับประเมินค่า นวัตกรรมด้านการบริหารและบริการยอมรับในระดับสนใจ 2. ครูวิชาการกลุ่มโรงเรียนในเขตการศึกษา 10 ที่มีขนาดกลุ่มโรงเรียนขนาดเล็ก ขนาดกลาง และขนาดใหญ่ ส่วนใหญ่มี การยอมรับนวัตกรรมทางการศึกษาไม่แตกต่างกัน 3. ศึกษานิเทศก์อำเภอที่มีประสบการณ์ในการทำงานนานจะมีระดับการยอมรับนวัตกรรมทางการศึกษา ต่ำกว่าศึกษานิเทศก์ที่มีประสบการณ์ในการทำงานน้อย และครูวิชาการกลุ่มโรงเรียนที่มีประสบการณ์ในการทำงานต่างกัน มีวุฒิทางการศึกษาต่างกัน และมีฐานะทางเศรษฐกิจต่างกัน มีระดับการยอมรับนวัตกรรมทางการศึกษาแต่ละด้านอยู่ในระดับเดียวกัน
Other Abstract: Purposes The purposes of this research were: 1. To study the adoption levels of the educational innovations among the supervisors at the Amphoe level and the academic teachers in elementary school clusters in educational region ten. 2. To compare the adoption levels of the educational innovations among the 3 cluster sizes; large, middle and small in educational region ten. 3. To study the coherence between the levels of adoption and following variables; local languages, religions, educational attainment, teaching experiences and economic status of the supervisors at the Amphoe level and the academic teachers in elementary school clusters in educational region ten. Procedures The researcher collected data by ushing rating scale questionnairs to find out about the adoption levels of the 113 supervisors at the Amphoe level and the 315 academic teachers in elementary school clusters in educational region ten. The data were statistically analyzed by means of frequency, percentage, arithmeticmean, standard deviation, one-way analysis of variance and Sheffe method. Results 1. The supervisors at the Amphoe level in educational region ten had the adoption level of the curriculum innovation and the measurement and evaluation at the trial stage, another innovation at evaluation stage. The academic teachers in elementary school clusters adopted innovation at the trial stage of the curriculum innovation and measurement and evaluation innovation, adopted instructional innovation and instructional media innovation at the evaluation stage and adopted administrative innovation at the interest stage. 2. There is no significant difference in the adoption levels among the academic teachers in the large, middle and small elementary school clusters in educational region ten. 3. The supervisors who have long experiences in teaching adopted innovation at the lower level than the supervisors who have shorter experiences. The academic teacher's in elementary school clusters who have different experiences in teaching, different educational attainment and different economic status adopted educational innovation at the same level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2528
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/20928
ISBN: 9745641359
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Burin_Bu_front.pdf438.59 kBAdobe PDFView/Open
Burin_Bu_ch1.pdf575.32 kBAdobe PDFView/Open
Burin_Bu_ch2.pdf2.71 MBAdobe PDFView/Open
Burin_Bu_ch3.pdf355.75 kBAdobe PDFView/Open
Burin_Bu_ch4.pdf1.34 MBAdobe PDFView/Open
Burin_Bu_ch5.pdf878.1 kBAdobe PDFView/Open
Burin_Bu_back.pdf1.38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.