Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/20947
Title: การสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาคณิตศาสตร์เรื่อง "การจัดลำดับและการจัดหมู่" สำหรับระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย
Other Titles: Construction of a mathematics programmed lesson on "permutations and combinations" at the upper secondary education level
Authors: ปราโมทย์ เงียบประเสริฐ
Advisors: ประยงค์ บุญมงคล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: แบบเรียนสำเร็จรูป
คณิตศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน
Issue Date: 2519
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย เพื่อสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาคณิตศาสตร์ เรื่องจัดระดับและการจัดหมู่ สำหรับระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย และหาประสิทธิภาพของบทเรียนตามมาตรฐาน 90/90 ผู้วิจัยได้สร้างบทเรียนแบบโปรแกรม จำนวน 193 กรอบ และแบบสอบที่เชื่อถือได้จำนวน 50 ข้อ เรื่อง การจัดลำดับและการจัดหมู่ และให้นักเรียนชั้นประกาศนียบัตรวิชาการศึกษาปีที่หนึ่ง ซึ่งเป็นระดับเดียวกันกับชั้นมัธยมศึกษาปีที่สี่ จำนวน 100 คน เป็นตัวอย่างประชากร ทำแบบสอบก่อนเรียนบทเรียน เรียนบทเรียน และทำแบบสอบหลังเรียนบทเรียนดังกล่าว ตามลำดับ แล้วนำข้อมูลทั้งหมดมาวิเคราะห์เพื่อหาประสิทธิภาพของบทเรียนตามมาตรฐานที่กำหนดไว้ ผลการวิจัยปรากฏว่า บทเรียนโปรแกรมที่สร้างขึ้นมีประสิทธิภาพ 96.69/74.84 ซึ่งแสดงว่านักเรียนทำบทเรียนได้ถูกต้องสูงกว่ามาตรฐานตัวแรก แต่ทำแบบสอบหลังเรียนบทเรียนได้ถูกต้องต่ำกว่ามาตรฐานตัวหลังที่กำหนดไว้ อย่างไรก็ตาม จากการทดสอบความแตกต่างระหว่างคะแนนเฉลี่ยของการทดสอบก่อนเรียนบทเรียนแบบโปรแกรมและหลังเรียนบทเรียนแบบโปรแกรม ปรากฏว่ามีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 แสดงว่า โดยเฉลี่ยแล้วบทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นครั้งนี้ มีประสิทธิภาพทำให้ผู้เรียนมีความรู้เรื่อง การจัดลำดับการจัดหมู่ ดีขึ้นอย่างแท้จริง
Other Abstract: The purpose of this research was to construct a mathematics programmed lesson on "Permutations and Combinations" at the upper secondary education level and to investigate the effectiveness of the programmed lesson based on the 90/90 standard. The researcher constructed the 193 frames of the programmed lesson and the fifty test items on "Permutations and Combinations". One hundred students were used as the sample group for the experiment. They were given the pre-test before and the post-test after they had studied the programmed lesson. The data was collected and analyzed to find out the effectiveness of the programmed lesson, according to the 90/90 standard. The analysis of the test result indicated that the programmed lesson has met the 90/90 standard at the 96.69/74.84 level. The effectiveness of the programmed lesson was higher than the first 90 standard but less than the second 90. However, the arith¬metic means (X ̅) of the pre-test and the post-test showed statisti¬cally significant differences at the level of .01. Thus, it can be concluded that this programmed lesson has significantly improved the students' knowledge of permutations and combinations.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2519
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/20947
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pramote_Ge_front.pdf303.44 kBAdobe PDFView/Open
Pramote_Ge_ch1.pdf326.1 kBAdobe PDFView/Open
Pramote_Ge_ch2.pdf691.58 kBAdobe PDFView/Open
Pramote_Ge_ch3.pdf1.29 MBAdobe PDFView/Open
Pramote_Ge_ch4.pdf339.87 kBAdobe PDFView/Open
Pramote_Ge_ch5.pdf363.5 kBAdobe PDFView/Open
Pramote_Ge_back.pdf1.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.