Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21076
Title: | การสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาวิทยาศาสตร์เรื่อง "การจัดจำพวกสัตว์" สำหรับระดับประกาศนียบัตรวิชาการศึกษา |
Other Titles: | Construction of a science programmed lesson on "animal classification" for the certificate of education level |
Authors: | ผดุงยศ ดวงมาลา |
Advisors: | โรจนี จะโนภาษ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | ไมีมีข้อมูล |
Issue Date: | 2519 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างและหาประสิทธิภาพของบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาวิทยาศาสตร์เรื่อง "การจัดจำพวกสัตว์" สำหรับชั้นประกาศนียบัตรวิชาการศึกษา การวิจัยดำเนินเป็นขั้นๆคือ ศึกษาค้นคว้าเกี่ยวกับชนิดและเทคนิคการสร้างบทเรียนแบบโปรแกรม ศึกษาหลักสูตรชีววิทยาระดับประกาศนียบัตรวิชาการศึกษา แบบเรียนและตำราต่างๆ ตั้งวัตถุประสงค์ทั่วไปและวัตถุประสงค์เชิงพฤติกรรมของบทเรียนสร้างแบบสอบให้ครอบคลุมเนื้อหาตามวัตถุประสงค์ที่ตั้งไว้เพื่อนำไปทดสอบก่อนและหลังเรียนบทเรียน สร้างบทเรียนแบบโปรแกรม แล้วนำไปทดลองใช้กับนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาการศึกษาปีที่หนึ่ง 3 ขั้น นำผลการทดลองมาวิเคราะห์หาประสิทธิภาพของบทเรียนตามเกณฑ์มาตรฐาน 90/90 ผลการวิจัยปรากฏว่า บทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นนี้มีประสิทธิภาพ 94.33/82.75 ซึ่งต่ำกว่าเกณฑ์มาตรฐานที่ตั้งไว้ แต่เมื่อวิเคราะห์ความแตกต่างระหว่างคะแนนเฉลี่ยของการสอบก่อนและหลังเรียนบทเรียน ปรากฏว่ามีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 แสดงว่า นักศึกษามีความรู้ในเรื่อง "การจัดจำพวกสัตว์" เพิ่มขึ้น |
Other Abstract: | The purpose of this research was to construct a science programmed lesson on "Animal Classification" for the certificate of education level and to investigate its effectiveness. Research procedures and activities were carried out in steps as fellows: studying the types and techniques in constructing the programmed lesson; studying the biology curriculum and textbooks; defining the general and behavioral objectives; constructing a test to meet the defined objectives to be used as the pre-test and post-test; constructing the programmed lesson; and trying-out the programmed lesson three times with first-year students of the certificate of education level. The data was collected and analyzed to find out the effectiveness of the programmed lesson, according to the 90/90 standard. The result revealed that the effectiveness of this programmed lesson was only 94.33/82.75 which was less than 90/90 standard. Having analyzed the arithmetic means of the pre-test and post-test, the result showed statistically significant difference at the level of .01. Therefore, it can be concluded that the learners gained more knowledge on the "Animal Classification". |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2519 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | มัธยมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21076 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Padoongyot_Da_front.pdf | 319.04 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Padoongyot_Da_ch1.pdf | 326.51 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Padoongyot_Da_ch2.pdf | 871.16 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Padoongyot_Da_ch3.pdf | 355.88 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Padoongyot_Da_ch4.pdf | 262.76 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Padoongyot_Da_ch5.pdf | 391.66 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Padoongyot_Da_back.pdf | 1.57 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.