Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21106
Title: | คุณลักษณะของครูพลศึกษาที่พึงปรารถนาสำหรับโรงเรียนมัธยมศึกษาในกรุงเทพมหานคร |
Other Titles: | Desirable characteristics of physical education teachers for Bangkok Metropolis secondary schools |
Authors: | ผาณิต บิลมาศ |
Advisors: | วรศักดิ์ เพียรชอบ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | Vorasak.P@Chula.ac.th |
Subjects: | ครู |
Issue Date: | 2522 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษาคุณลักษณะของครูพลศึกษาที่พึงปรารถนาสำหรับโรงเรียนมัธยมศึกษาในกรุงเทพมหานคร โดยใช้แบบสอบถาม อาจารย์ใหญ่หรือครูใหญ่ และหัวหน้าหมวดวิชาพลศึกษาโรงเรียนรัฐบาล และโรงเรียนราษฎร์รวมทั้งหมด 200 คน นำผลที่เก็บรวบรวมได้มาวิเคราะห์ตามวิธีสถิติโดยหาค่าเฉลี่ยส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว ผลปรากฏว่า 1. คุณลักษณะครูพลศึกษาที่พึงปรารถนาสำหรับโรงเรียนมัธยมศึกษาในกรุงเทพมหานคร ควรประกอบด้วยคุณลักษณะที่สำคัญ ดังนี้ 1.1 ด้านการสอน ครูพละศึกษาควรเป็นผู้มีความรู้ความเข้าใจความมุ่งหมายของหลักสูตรทางการพลศึกษา และรู้จุดมุ่งหมายของการจัดการศึกษาของชาติ 1.2 ด้านสุขภาพทางกายและสุขภาพทางจิต ครูพละศึกษาควรเป็นผู้ที่มีความคล่องแคล่วว่องไว และมีสมรรถภาพทางกายดี 1.3 ด้านวิชาการ ครูพลศึกษาควรเป็นผู้มีความรู้เรื่องอันตรายที่จะเกิดจากการเรียนกิจกรรมพลศึกษา และเอาใจใส่ปกกันโรคติดต่อ 1.4 ด้านบุคลิกภาพ ครูพลศึกษาควรเป็นผู้ที่มีการควบคุมอารมณ์และอดทนไม่ย่อท้อต่ออุปสรรคทั้งปวง 1.5 ด้านคุณธรรมความประพฤติและการมีน้ำใจนักกีฬา ครูพลศึกษาควรเป็นผู้ที่มีความรับผิดชอบในหน้าที่การงานและซื่อสัตย์สุจริต 1.6 ด้านมนุษยสัมพันธ์ ครูพลศึกษาควรเป็นผู้ที่ปรับตัวเข้ากับบุคคลอื่นๆ ได้ดี และให้ความร่วมมือในกิจกรรมพลศึกษาของนักเรียน 1.7 ด้านการอบรม การปกครอง และการเป็นผู้นำ ครูพลศึกษาควรเป็นตัวอย่างที่ดี และรักษาความลับของนักเรียน 1.8 ด้านการเป็นพลเมืองดีในสังคมประชาธิปไตย ครูพลศึกษาควรเป็นผู้ยึดมั่นในสถาบันชาติ ศาสนา พระมหากษัตริย์ และรู้จักรักษาความลับของราชการ 1.9 ด้านความเชื่อมั่นในตัวเองและเป็นตัวของตัวเอง ครูพลศึกษาควรเป็นผู้ที่มีความภูมิใจในอาชีพ มีสัจจะ และซื่อตรงต่อตัวเอง 1.10 ด้านการกีฬาและความสามรถทางการกีฬา ครูพละศึกษาควรเป็นผู้ที่สามารถสอนและเข้าร่วมกิจกรรมพลศึกษาได้หลายอย่าง และมีลักษณะท่าทางของนักกีฬา 2. ความคิดเห็นของอาจารย์ใหญ่โรงเรียนรัฐบาล, หัวหน้าหมวดวิชาพลศึกษาโรงเรียนรัฐบาล, อาจารย์โรงเรียนราษฎร์ และหัวหน้าหมวดวิชาพลศึกษาโรงเรียนราษฎร์ ไม่แตกต่างกันที่ระดับความมีนัยสำคัญ .01 |
Other Abstract: | The purpose of this research was to study the desirable characteristics of physical education teachers for Bangkok metropolis secondary schools. The questionnaires were distributed to 100 head masters and 100 head physical education teachers. They were randomly selected from public and private schools. Means, standard deviation, and one-way analysis of variance were computed from the data. The results of the study were as follows: 1. The desirable characteristics of physical education teachers for Bangkok metropolis secondary schools in order of importance should be: 1.1 Teaching characteristic: physical education teachers should know and understand the aims of physical education curriculum know the aims of national education plan. 1.2 Physical and mental health: physical education teachers should be active and have good physical fitness. 1.3 Academic aspect: physical education teachers should aware of the danger from physical education learning and be careful in preventing desieases. 1.4 Personality: physical education teachers should be able to control their emotion and be patient. 1.5 Moral and sportsmanship: physical education teachers should be responsible to duties and be honest. 1.6 Human relationship: physical education teachers should improve in adjustment to other persons and collaborate with students in school activities. 1.7 Leadership: physical education teachers should set Rood examples to their students. 1.8 Good citizen in democratic society: physical education teachers should be honest in nation, religion and king institutes and keep civil service's secret. 1.9 Self confidence and self-reliance: physical education teachers should be proud of their career, trust and honest to themself. 1.10 Techniques and skills in physical education activities: physical education teachers should be able to teach and participate in many physical education activities and have sporting's characters. 2. Through the analysis of variances it showed that there was no significant differences at .01 level between the opinion of the head masters and with those of the head physical education teachers from both public and private schools. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2522 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | พลศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21106 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Phanit_Bi_front.pdf | 482.63 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Phanit_Bi_ch1.pdf | 261.36 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Phanit_Bi_ch2.pdf | 1.54 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Phanit_Bi_ch3.pdf | 271.04 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Phanit_Bi_ch4.pdf | 2.39 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Phanit_Bi_ch5.pdf | 556.49 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Phanit_Bi_back.pdf | 1.18 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.