Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21213
Title: การตลาดของมินิคอมพิวเตอร์สำหรับองค์การธุรกิจในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Marketing of mini-computer for business firms in Bangkok Metropolitan area
Authors: พิชิต วรนันท์ศิริ
Advisors: สุรพัฒน์ วัชรประทีป
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไมีมีข้อมูล
Subjects: มินิคอมพิวเตอร์ -- การตลาด
Issue Date: 2527
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: แม้ว่าเศรษฐกิจในปัจจุบันอยู่ในสภาพไม่สู้ดีนัก แต่ปริมาณการขายมินิคอมพิวเตอร์มีการขายได้ปริมาณที่เพิ่มขึ้น ทั้งนี้เนื่องจากว่าหน่วยธุรกิจต้องการใช้มินิคอมพิวเตอร์เพื่อเพิ่มประสิทธิภาพในการทำงานและการแข่งขัน จำนวนผู้จัดหน่วยมินิคอมพิวเตอร์เพิ่มขึ้นทุกปีและการแข่งขันในการขายก็เพิ่มขึ้นด้วย ผู้เขียนจึงสนใจทำวิทยานิพนธ์ในเรื่องนี้ โดยมีวัตถุประสงค์ดังนี้ 1. เพื่อศึกษาแนวโน้มของตลาดมินิคอมพิวเตอร์สำหรับองค์การธุรกิจในเขตกรุงเทพมหานคร 2. เพื่อศึกษากลยุทธ์ทางการตลาดของบริษัทผู้จำหน่ายมินิคอมพิวเตอร์ 3. เพื่อศึกษาพฤติกรรมการซื้อมินิคอมพิวเตอร์ของลูกค้าเป้าหมาย จากการวิจัยสรุปผลได้ดังนี้ 1. ความต้องการมินิคอมพิวเตอร์มีแนวโน้มเพิ่มขึ้น 2. กลยุทธ์ทางการตลาดของผู้จำหน่ายมินิคอมพิวเตอร์มักจะแตกต่างกันออกไปตามจุดเด่นของแต่ละตรายี่ห้อ และส่วนใหญ่จะเน้นถึงการให้บริการและการแก้ไขปัญหาให้แก่ลูกค้า 3. ปัจจัยในการพิจารณาเลือกตรายี่ห้อของมินิคอมพิวเตอร์ คือ ชื่อเสียง และภาพพจน์ของผู้จัดจำหน่าย และบริการภายหลังการขายของผู้จัดจำหน่าย จากผลของการวิจัยของวิทยานิพนธ์นี้ ผู้เขียนมีข้อเสนอแนะแก่ผู้จัดจำหน่ายมินิคอมพิวเตอร์ว่า ผู้จัดจำหน่ายควรวางตำแหน่งผลิตภัณฑ์ให้แตกต่างจากไมโครคอมพิวเตอร์และเมนเฟรมสำหรับการวางกลยุทธ์ทางการตลาดผู้จัดจำหน่ายควรกำหนดนโยบายผลิตภัณฑ์ให้สอดคล้องตามความต้องการของแต่ละกลุ่มลูกค้าเป้าหมาย และเน้นจุดเด่นของผลิตภัณฑ์นั้นให้กลุ่มลูกค้าทราบผ่านทางพนักงานขาย
Other Abstract: Although the present economic situation is not quite good the sales volumn of mini-computer has been increasing. Business firms need mini-computers to increase their working efficiency and their ability in competition. Therefore, the number of mini-computer vendors has increased every year and computer selling has become more competitive. The author has carried and research for this thesis which has the following objectives: 1. To study the trend of market of mini-computer for business firms in Bangkok Metropolitan area. 2. To study the marketing strategy of mini-computer vendors. 3. To study the purchasing behaviors of prospective customers for mini-computer. The research findings are summarized as follows: 1. Trend of demand for mini-computer is increasing. 2. Marketing strategies of mini-computer vendors are different from each others, depend on their strengths. Most of the strategies are concentrated in service and problem solution areas. 3. Decision factors of mini-computer prospective customer are the name and image of each vendor and after sales service. From this research the author's suggestion for mini-computer vendors is that they should make their product positioning differently from micro-computers and mainframes. In setting marketing strategy, mini-computer vendors should varie their product policy depending on each group of prospective customer's demand and should inform their product strength to prospect customer by comminicating through their sales representatives.
Description: วิทยานิพนธ์ (พศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2527
Degree Name: พาณิชยศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การตลาด
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21213
ISBN: 9745639575
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pichit_Or_front.pdf296.28 kBAdobe PDFView/Open
Pichit_Or_ch1.pdf284.45 kBAdobe PDFView/Open
Pichit_Or_ch2.pdf288.11 kBAdobe PDFView/Open
Pichit_Or_ch3.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open
Pichit_Or_ch4.pdf452.87 kBAdobe PDFView/Open
Pichit_Or_back.pdf726.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.