Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21537
Title: ผลของสไลด์สีและไสลด์ขาวดำต่อการระลึกทันทีในวิชาไฟฟ้า ของนักศึกษาระดับประโยควิชาชีพชั้นสูง
Other Titles: Effects of color slides and black and white slides upon immdiate recall on electricity sybject of students at the higher vocational certificate level
Authors: ศรศักดิ์ คัดโนภาส
Advisors: วิรุฬห์ ลีลาพฤทธิ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2525
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย เพื่อเปรียบเทียบผลของการระลึกทันทีในวิชาไฟฟ้าของนักศึกษาระดับประโยควิชาชีพชั้นสูง โดยใช้สไลด์สีกับสไลด์ขาวดำ วิธีดำเนินการวิจัย ตัวอย่างประชากรเป็นนักศึกษาแผนกวิชาช่างไฟฟ้ากำลัง คณะวิชาช่างไฟฟ้า วิทยาลัยเทคโนโลยีและอาชีวศึกษา วิทยาเขตเทคนิคภาคใต้ จังหวัดสงขลา จำนวน 50 คน แบ่งเป็นสองกลุ่มเท่าๆ กัน คือ กลุ่มทดลอง และกลุ่มควบคุม สร้างสไลด์เทปสีและสไลด์เทปขาวดำตามเนื้อหาวิชา โดยสไลด์เทปสีเสนอแก่กลุ่มทดลอง และสไลด์เทปขาวดำเสนอแก่กลุ่มควบคุมและให้นักศึกษาทั้งสองกลุ่มทำแบบทดสอบ ซึ่งแบบทดสอบได้ทำการทดลองหาประสิทธิภาพกับนักศึกษาที่เรียนวิชานี้มาแล้ว นำข้อมูลมาวิเคราะห์หาความมีนัยสำคัญทางสถิตด้วยการทดสอบค่าที สรุปผลการวิจัย ผลการวิจัยสรุปได้ว่า ผลของสไลด์สีและสไลด์ขาวดำต่อการระลึกทันที ไม่มีผลแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 ข้อเสนอแนะ เนื่องจากสไลด์ขาวดำที่ใช้สอนในวิชาไฟฟ้า สามารถสอนได้อย่างมีประสิทธิภาพและเป็นการประหยัดค่าใช้จ่าย จึงควรสนับสนุนให้ใช้ เพราะจะใช้ได้อย่างมีประสิทธิผล
Other Abstract: Purposes of the Study The purpose of this research was to compare the effects of color slides and black and white slides on immediate recall on electricity subject of higher vocational certificate students. Procedures Fifty students in the Power Electricity Department, Faculty of Electricity, the Institute of Technology and Vocational Education, Songkhla Campus, were divided into two equal groups, the experimental group and the controlled group. A color – slide tape and a black and white slide – tape focusing on the content of the subject were constructed by the researcher. The former was presented to the experimental group and the latter to the coltrolled group. Then a multiple choice test, also constructed and found out the efficiency from the students who had learned about this subject, was presented to both groups. The scores of both groups were analyzed by using t- test. Result The result of this research can be concluded that the effects of color slides and black and white slides on immediate recall were not significantly different at the .01 level. Recommendation Since the black and white slides for electricity subject instruction was proved to be efficient and more economical, it shoud be encouraged to be used effectively.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2525
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: โสตทัศนศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21537
ISBN: 9745611719
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sornsak_Ka_front.pdf399.74 kBAdobe PDFView/Open
Sornsak_Ka_ch1.pdf422.86 kBAdobe PDFView/Open
Sornsak_Ka_ch2.pdf725.05 kBAdobe PDFView/Open
Sornsak_Ka_ch3.pdf270.42 kBAdobe PDFView/Open
Sornsak_Ka_ch4.pdf288.18 kBAdobe PDFView/Open
Sornsak_Ka_ch5.pdf356.8 kBAdobe PDFView/Open
Sornsak_Ka_back.pdf836.77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.