Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22113
Title: การวิเคราะห์โครงสร้างการบริหารของโรงเรียนมูลนิธิภราดา คณะเซนต์คาเบรียลแห่งประเทศไทย
Other Titles: An analysis of administrative structure of schools of the brothers of Saint Cabriel Foundation in Thailand
Authors: มีศักดิ์ ว่องประชานุกูล
Advisors: อมรชัย ตันตืเมธ
สนานจิตร สุคนธทรัพย์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Subjects: การบริหารการศึกษา
โรงเรียน -- การบริหาร
โรงเรียนมูลนิธิภราดาคณะเซ็นต์คาเบรียลแห่งประเทศไทย -- การบริหาร
Education -- Administration
Schools -- Administration
Schools of the Brothers of Saint Cabriel Foundation -- Administration
Issue Date: 2527
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย 1. วิเคราะห์โครงสร้างการบริหารของโรงเรียนมูลนิธิภราดาคณะเซนต์คาเบรียล 2. เสนอแนะโครงสร้างการบริหารของโรงเรียนมูลนิธิภราดาคณะเซนต์คาเบรียล วิธีดำเนินการวิจัย ประชากรและกลุ่มตัวอย่างประชากรที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ผู้บริหารและครูของโรงเรียนของมูลนิธิทั้ง 11 โรงเรียน ประชากรประกอบด้วย ผู้บริหาร ประกอบด้วย อธิการ ครูใหญ่ ที่ไม่ได้ดำรงตำแหน่งอธิการ หัวหน้าสาย หัวหน้าฝ่าย หัวหน้าแผนกหรือหัวหน้าระดับ จำนวน 33 คน และกลุ่มตัวอย่างประชากรประกอบด้วย ครู โดยสุ่มตัวอย่างประชากรแบบง่าย จำนวน 283 คน รวมประชากรและกลุ่มตัวอย่างประชากร 332 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ใช้แบบสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้าง แบบสอบถาม และแนววิเคราะห์เอกสาร การสร้างแบบสัมภาษณ์และแบบสอบถาม ผู้วิจัยได้สร้างขึ้นด้วยการศึกษาเอกสารและตำราต่างๆแล้วเสนอขอคำแนะนำจากอาจารย์ที่ปรึกษา จากนั้นนำมาปรับปรุงแก้ไข แล้วนำแบบสอบถามไปทดลองใช้กับครู 2 โรงเรียน จำนวน 30 คน การวิเคราะห์ข้อมูล วิเคราะห์โดยหาค่าความถี่ ค่าร้อยละ และวิเคราะห์เนื้อหา แล้วเสนอเป็นตารางมีคำบรรยายประกอบ ผลการวิจัย การวิเคราะห์โครงสร้างการบริหารโรงเรียนของมูลนิธิ เกี่ยวกับโครงสร้างปัจจุบันของโรงเรียนในเรื่องอำนาจหน้าที่ การตัดสินใจ ปรัชญา นโยบายและวัตถุประสงค์ การสื่อสาร และการควบคุม สรุปผลได้ดังนี้ ก. อำนาจหน้าที่ โรงเรียนส่วนใหญ่ของมูลนิธิภราดาคณะเซนต์คาเบรียล มีการกำหนดหน้าที่และตำแหน่งต่างๆมีการแบ่งงานเป็นลายลักษณ์อักษร และมีแผนภูมิโครงสร้างองค์การ ทำให้บุคลากรในโรงเรียนทราบและปฏิบัติหน้าที่ของตนได้ และทราบสายการบังคับบัญชา การจัดสรรปริมาณให้บุคลากรต่างๆในโรงเรียนยังไม่เหมาะสม โรงเรียนของมูลนิธิหลายโรงเรียนมีการจัดทำพรรณนางานแต่อีกหลายโรงเรียนยังไม่มีพรรณนางานที่เป็นลายลักษณ์อักษรและชัดเจน ควรรีบให้มีการจัดทำขึ้น เพื่อให้บุคลากรของโรงเรียนทราบขอบเขตและหน้าที่ของงาน ข. การตัดสินใจ โรงเรียนส่วนใหญ่ของมูลนิธิภราดาคณะเซนต์คาเบรียล มีการมอบอำนาจการตัดสินใจให้แก่ผู้บริหารระดับต่างๆ ทำให้มีอิสระในการตัดสินใจการปฏิบัติหน้าที่ของตน โรงเรียนต่างๆมีการบริหารงานในรูปของคณะกรรมการ แม้จะมีการมอบอำนาจการตัดสินใจแก่ผู้บริหารระดับต่างๆแล้ว อธิการของโรงเรียนมูลนิธิยังมีอำนาจในการตัดสินใจต่างๆมาก ควรจะให้มีการมอบอำนาจและกระจายงานให้มากขึ้น ควรมีการวางเกณฑ์การตัดสินใจของตำแหน่งต่างๆให้ชัดเจน ครูในโรงเรียนมูลนิธิจำนวนมากยังไม่มีความพึงพอใจในรูปแบบการตัดสินใจ ควรจะให้มีการกำหนดรูปแบบการตัดสินใจให้แน่นอน ค. ปรัชญา นโยบายและวัตถุประสงค์ โรงเรียนส่วนใหญ่ของมูลนิธิภราดาคณะเซนต์คาเบรียล มีปรัชญาที่กำหนดไว้เป็นลายลักษณ์อักษร ปรัชญาของโรงเรียนของมูลนิธิมุ่งฝึกอบรมนักเรียนให้เป็นคนมีความวิริยะอุตสาหะในการทำงาน มีคุณธรรมทางศาสนาและมีความเสียสละเพื่อส่วนรวม ครูส่วนใหญ่ทราบ เข้าใจและเห็นด้วยกับปรัชญาของโรงเรียน โรงเรียนส่วนใหญ่ของมูลนิธิภราดาคณะเซนต์คาเบรียล ได้กำหนดวัตถุประสงค์และนโยบายไว้เป็นลายลักษณ์อักษร ซึ่งครูส่วนใหญ่ทราบ เข้าใจและเห็นด้วยกับวัตถุประสงค์และนโยบายของโรงเรียนและยึดถือเป็นแนวทางในการปฏิบัติหน้าที่ นอกจากนี้ ครูส่วนใหญ่เห็นด้วยกับแผนงานและโครงการต่างๆของโรงเรียน เพราะครูมีส่วนร่วมในการวางแผนและทำโครงการ แต่ครูยังมีส่วนร่วมน้อยในการทำงบประมาณประจำปีของโรงเรียน ง. การสื่อสาร โรงเรียนส่วนใหญ่ของมูลนิธิภราดาคณะเซนต์ คาเบรียล มีการทำตารางและกำหนดการปฏิบัติงานล่วงหน้า การสื่อสารใช้แบบเป็นลายลักษณ์อักษร ส่วนมากใช้จดหมายเวียน ผู้บริหารเห็นว่าได้ส่งเสริมครูให้แสดงความคิดเห็น แต่ครูรู้สึกว่ายังส่งเสริมไม่มากเท่าที่ควร ผู้บริหารมักใช้วิธีปรึกษาหารือผู้ใต้บังคับบัญชาบางคนก่อนสั่งการ และจะสั่งการตามมติที่ประชุม ผู้บริหารและครูคิดว่าครูในโรงเรียนไม่ทราบข้อมูลข่าวสารและความเคลื่อนไหวของโรงเรียนดี จ. การควบคุม โรงเรียนส่วนใหญ่ของมูลนิธิภราดาคณะเซนต์คาเบรียลปฏิบัติงานสอดคล้องกับแผนการปฏิบัติงาน ส่วนใหญ่มีการประเมินผลการทำงานปีละครั้ง ซึ่งใช้เกณฑ์ที่โรงเรียนกำหนดขึ้น อธิการเป็นผู้ประเมินผล โรงเรียนมีการจัดสรรทรัพยากรกับแผนงานและใช้วิธีการสังเกตในการควบคุมงาน
Other Abstract: Objectives 1. To analyse the administrative structure of schools of the Brothers of Saint Gabriel Foundation in Thailand. 2. To suggest an administrative structure of schools of the Brothers of Saint Gabriel Foundation in Thailand. Procedures The population and the sample used in this research were composed of two groups of people: 38 school administrators and 283 teachers from 11 schools of the Brothers of Saint Gabriel Foundation in Thailand. The instruments used in this research were structured interview, questionaire, including checklists and open-ended questions and document analysis. The structured interview and the questionaire included questions about administrative structure regarding authority, decision making philosophy, objective and policy, communication and control. Two hundred and sixty nine completed copies (95.05) were returned. Thirty eight school administrators were interviewed. The data were analysed by means of frequency and percentage. Findings and conclusions The analysis of the administrative structure of the schools of the Brothers of Saint Gabriel Foundation in Thailand, concerning the present structure of the schools with regard to authority, decision making, philosophy, objective and policy, communication and control reveals the following findings. Authority Most of the schools of the Brothers of Saint Gabriel Foundation have written job-description and organization chart. These help the school personnels know their duty and hierarchy of the schools. These which do not have job-description as yet should try to have one soon so as to facilitate the school personnels to carry out their duty. The work in all the schools has not yet been well distributed. Decision Making In most of the schools, though there is a delegation of decision making, the directors of the schools still hold much power. They should do more of this delegation and distribution of work. There should be clear norm of decision making for various positions. A good number of teachers in all the schools still find the pattern of decision making unsatisfactory. The schools should set up clear norm and pattern of decision making. Philosophy, objective and Policy In most of the schools, there is written school philosophy. It requires the school to try to educate boys to be persevered and hard working, to have moral integrity and to be devoted to the welfare of the public. All the schools of the Brothers have got written objectives and policies which most of the teachers understand and agree with. They keep them as guide in doing their duty. Apart from this, most of the teachers agree with the plans and projects of the schools since they participate in drawing them up. There are few teachers who take part in making school annual budget. Communication Most of the schools of the Brothers of Saint Gabriel Foundation plan working schedule in advance. Messages are communicated in written form mostly in the form of a letter. The administrators think that they have encouraged their subordinates to voice their opinions but the subor¬dinates think that superiors have not done enough. They often consult some subordinates before giving an order and also giving it according to the decision of the meeting. Both the administrators and the teachers think that teachers in the schools do not know well the information and the movement in the school. Control Most of the schools follow the plans and evaluate task performance of the school personnels once a year. They use norms set up by the schools. This evaluation is done by the directors of the schools. The schools make plan with necessary budget and make use of observation as means of con-trolling work performance.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2527
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บริหารการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22113
ISBN: 9745636185
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
meesakdi_wo_front.pdf681.75 kBAdobe PDFView/Open
meesakdi_wo_ch1.pdf707.33 kBAdobe PDFView/Open
meesakdi_wo_ch2.pdf2.09 MBAdobe PDFView/Open
meesakdi_wo_ch3.pdf376.08 kBAdobe PDFView/Open
meesakdi_wo_ch4.pdf2.45 MBAdobe PDFView/Open
meesakdi_wo_ch5.pdf1.63 MBAdobe PDFView/Open
meesakdi_wo_back.pdf1.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.