Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22195
Title: ความพึงพอใจในการทำงานของครูพลศึกษา ในโรงเรียนประถมศึกษา
Other Titles: Job satisfaction on physical education teachers in elementary school
Authors: สกล วรรณพงษ์
Advisors: รัชนี ขวัญบุญจัน
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Subjects: ครูพลศึกษา
ความพอใจในการทำงาน
Issue Date: 2526
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความพึงพอใจในการทำงานของครูพลศึกษาในโรงเรียนประถมศึกษา โดยใช้แบบสอบถามส่งไปยังครูพลศึกษาในโรงเรียนประถมศึกษาโดยใช้แบบสอบถามส่งไปยังครูพลศึกษาในโรงเรียนประถมศึกษาทั้งสิ้น 370 คน ได้รับแบบสอบถามคืนมา 301 ชุด คิดเป็นร้อยละ 81.35 นำผลที่ได้จากการเก็บข้อมูลมาวิเคราะห์หาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ทดสอบค่าที และวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว ผลการวิจัยปรากฏว่า 1. ความพึงพอใจในการทำงานของครูพลศึกษาในโรงเรียนประถมศึกษาอยู่ในระดับมากตามลำดับคือ ความรับผิดชอบ ความสัมพันธ์กับเพื่อนร่วมงาน ความปลอดภัยในการทำงาน การได้รับความยอมรับนับถือ ความสำเร็จของงาน ความสัมพันธ์กับผู้บังคับบัญชา ความก้าวหน้าในตำแหน่งการงาน นโยบายและการบริหารลักษณะของงาน เงินเดือนและผลประโยชน์เกื้อกูล ความพึงพอใจในการทำงานของครูพลศึกษาในโรงเรียนประถมศึกษาอยู่ในระดับน้อยในด้านสภาพการทำงาน 2. ความพึงพอใจในการทำงานระหว่างครูพลศึกษาในโรงเรียนประถมศึกษาเพศชายกับเพศหญิง มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 ในด้านความก้าวหน้าในตำแหน่งการงาน 3. ความพึงพอใจในการทำงานระหว่างครูพลศึกษาในโรงเรียนประถมศึกษาที่มีอายุราชการ 1-5 ปี กับอายุราชการตั้งแต่ 6 ปีขึ้นไป มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 ในด้านความสำเร็จของงาน และการได้รับความยอมรับนับถือ 4. ความพึงพอใจในการทำงานระหว่างครูพลศึกษาในโรงเรียนประถมศึกษาที่มีวุฒิและไม่มีวุฒิทางพลศึกษา มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 ในด้านความสัมพันธ์กับผู้บังคับบัญชา
Other Abstract: The purpose of this research was to study the job satisfaction of physical education teachers in elementary schools. The questionnaires were constructed and sent to 370 physical education teachers in the elementary schools. Three hundred and one questionnaires or 81.35 percents were returned. The obtained data were then analyzed in terms of percentages, means and standard deviations. The t-test and one-way analysis of variance were also employed to determine the level of significant difference. It was found that : 1. The job satisfaction of physical education teachers in the elementary schools which conridered at “good” level were : the responsibility, interpersonal relationship with peers, the job security, the recognition, the achievement, interpersonal relationship with superiors, the advancement, the school policy and administration the nature of work the salary and fringe benefits. However, working conditions were at “low” level. 2. The job satisfaction of physical education teachers between male and female in the elementary schools were significantly different at the .05 level only on the advancement. 3. The job satisfaction of physical education teachers between one to five years and six or more years experiences in the elementary schools were significantly different at the .05 level on the achievement and recognition. 4. The job satisfaction of physical education teachers between trained and non-trained physical education teachers in the elementary schools were significantly different at the .05 level only on the interpersonal relationship with superiors.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2526
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: พลศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22195
ISBN: 9745618682
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sakon_Wa_front.pdf709.51 kBAdobe PDFView/Open
Sakon_Wa_ch1.pdf430.82 kBAdobe PDFView/Open
Sakon_Wa_ch2.pdf1.4 MBAdobe PDFView/Open
Sakon_Wa_ch3.pdf403.58 kBAdobe PDFView/Open
Sakon_Wa_ch4.pdf2.33 MBAdobe PDFView/Open
Sakon_Wa_ch5.pdf807.29 kBAdobe PDFView/Open
Sakon_Wa_back.pdf861.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.