Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22487
Title: การรวมกลุ่มพันธมิตรทางธุรกิจของผู้รับจัดการขนส่งสินค้าระหว่างประเทศขนาดเล็กในประเทศไทย
Other Titles: Business alliance of small freight forwarders in Thailand
Authors: ชนนิกานต์ รุจีหิรัญญปกฤต
Advisors: กมลชนก สุทธิวาทนฤพุฒิ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Kamonchanok.s@chula.ac.th
Subjects: กลยุทธ์พันธมิตรธุรกิจ
ตัวแทนขนส่งสินค้าระหว่างประเทศ -- ไทย
Strategic alliances ‪(Business)‬
Freight forwarders -- Thailand
Issue Date: 2554
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ศึกษารูปแบบการรวมกลุ่มพันธมิตรทางธุรกิจที่ผู้รับจัดการขนส่งสินค้าระหว่างประเทศขนาดเล็กในไทยต้องการ รวมทั้งศึกษาแรงจูงใจและอุปสรรคที่มีผลต่อการรวมกลุ่มพันธมิตร โดยใช้แบบสอบถามในการเก็บข้อมูลจากผู้รับจัดการขนส่งสินค้าระหว่างประเทศขนาดเล็กในไทย ที่เป็นสมาชิกสมาคมผู้รับจัดการขนส่งสินค้าระหว่างประเทศแห่งประเทศไทย (TIFFA) ในปี พ.ศ. 2554 จำนวนทั้งสิ้น 203 บริษัท โดยในการวิจัยครั้งนี้ มีผู้ตอบแบบสอบถามที่มีความสมบูรณ์ สามารถนำมาวิเคราะห์ด้วยสถิติเชิงพรรณนา และวิเคราะห์สมการถดถอยโลจิสติกออร์ดินัล (Ordinal logistic regression) ได้ทั้งสิ้น 81 ชุด จากการวิจัยพบว่า รูปแบบที่ผู้รับจัดการขนส่งสินค้าระหว่างประเทศขนาดเล็กในไทยเลือกรวมกลุ่มมากที่สุดคือ พันธมิตรทางธุรกิจแบบร่วมมือกันเป็นครั้งคราว แล้วแต่ตกลง โดยแรงจูงใจที่ทำให้เกิดการรวมกลุ่มมากที่สุดมาจากแรงจูงใจภายนอก เรื่องการที่ลูกค้าจะได้รับบริการที่หลากหลายและครบวงจรมากยิ่งขึ้น และอุปสรรคที่ขัดขวางการรวมกลุ่มพันธมิตรทางธุรกิจที่มากที่สุดคือ อุปสรรคด้านความไม่เชื่อถือไว้ใจ นอกจากนี้ที่ระดับนัยสำคัญ 0.05 แรงจูงใจภายนอกองค์กรเฉลี่ย อุปสรรคเรื่องความไม่ไว้ใจในการแลกเปลี่ยนข้อมูลทางธุรกิจระหว่างพันธมิตร ความไม่ต้องการแบกรับภาระความเสี่ยงร่วมกันกับพันธมิตร ผู้บริหารไม่พร้อมที่จะวางแผน กำหนดเป้าหมายและข้อตกลงทางธุรกิจร่วมกันกับพันธมิตร บริการที่ให้แก่ลูกค้าได้ในปัจจุบันด้านสารสนเทศ และประสบการณ์ในการเคยร่วมเป็นพันธมิตรทางธุรกิจกับองค์กร ที่รับจัดการขนส่งสินค้าระหว่างประเทศมาก่อน มีความสัมพันธ์กับรูปแบบของการรวมกลุ่มพันธมิตรทางธุรกิจอย่างมีนัยสำคัญ
Other Abstract: To study the types of business alliance that small freight forwarders in Thailand prefer and to find out the motives and obstacles that influence the business alliance by using questionnaires to collect data from 203 company members of the Thai international Freight Forwarders Association (TIFFA) in 2011, and analyze it with descriptive statistics and ordinal logistic regression technique. There were 81 responses in this study. The findings of this research show that the type of business alliance preferred by small freight forwarders in Thailand is Arm’s Length Transactions; the temporary business pattern according to what has been negotiated. The external motive; the customers will receive a variety and full range of services is the most influential motive to build the business alliance. The obstacle that most affected in building the business alliance is the distrust in the members of the alliance. In the addition, the average of external motives, the distrust among partners of the alliance to exchange business information, the alliance parties do not want to bear the burden of risk-sharing among partners, the executives are not ready to plan, determine goals and business agreement with partners, the service for customers at present in information technology and the experience of being an alliance with other freight forwarders are related with the types of business alliance at 0.05 level of statistical significance.
Description: วิทยานิพนธ์ (วท.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2554
Degree Name: วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การจัดการด้านโลจิสติกส์ (สหสาขาวิชา)
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22487
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2011.878
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2011.878
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
chonnikan_ru.pdf1.97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.