Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22636
Title: ผลสัมฤทธิ์ของการเขียนสะกดคำของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่สอง : เปรียบเทียบการสอนระหว่างวิธีจัดเป็นกลุ่มคำกับวิธีคละคำ
Other Titles: Spelling achievement of prathom suksa two students : a comparison between grouping vocabulary and mixing vocabulary teahniques
Authors: อัญชลี กิจพยัคฆ์
Advisors: กิติยวดี บุญชื่อ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2526
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ความมุ่งหมายของการวิจัยนี้ เพื่อเกปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ของการเขียนสะกดคำภาษไทยของนักเรียนชั้นประถมปีที่สอง ระหว่างวิธีสอน 2 วิธีคือ วิธีจัดกกลุ่มคำและวิธีคละ คำตัวอย่างประชากรที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้เป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาชั้นปีที่สอง ปีการศึกษา 2525 โรงเรียนวัดราษฏร์ศรัธาธรรม และโรงเรียนวัดหัวลำโพง สังกัดกรุงเทพมหานคร ซึ่งได้มาโดยการสุ่มแบบง่าย จำนวน 60 คน แบ่งเป็นกลุ่มทดลองและกลุ่ มควบคุมกลุ่มละ 30 คน โดยใช้แบบสอบวัดความพรั้อมทางการเขียนที่สมประสงค์ สถาปิตานนท์ สร้างขึ้นเป็นเครื่องมือในการแบ่ง ซึ่งพิจารณาตามสามารถที่ใกล้เคียงกันแล้วจัดเป็นคู่รวม 30 คู่ กลุ่มทดลองคือตัวอย่างประชาชนจากโรงเรียนวัดหัวลำโพง เรียนด้วยวิธีจัดคำเป็นกลุ่มคำอย่างง่าย กลุ่มควบคุมคือ ตัวอย่างประชากรจากโรงเรียนวัดราษฎร์ศรัทธาธรรม เรียนด้วยวิธีคละคำ ซึ่งผู้วิจัยเป็นผุ้สอนเองทื้ง 2 กลุ่ม เมื่อสอนครบตามแผนการสอนที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นแล้ว นำคะแนนที่ได้จากการทดสอบตัวอย่างประชากรทั้ง 2 กุล่ม มาวิเคราะห์เปรียบเทียบโดยการสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัย 1. จากคะแนนทดสอบ ปรากฏว่านักเรียนกลุ่มทดลองคือกลุ่มที่สอนสะกดคำโดยวีจัดคำเป็นกลุ่มมีผลสัมฤทธิ์หางการสะกดคำสูงกว่ากลุ่มคควบคุมซึ่งสอนสะกดคำโดยวิธีคละคำอย่างมีนียสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 2. นักเรียนกลุ่มทดลองซึ่งสอนสะกดคำโดยวิธีจัดคำเป็นกลุ่ม ใช้เวลาในการเขียนน้อยกว่านักเรียนกลุ่มมควบคุมซึ่งสอนโดยวิธีคละคำอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Other Abstract: The purpose of this research was to compare the proficiency in spelling Thai vocabularies of Prathom Suksa two students between two teaching techniques which were grouping vocabulary and mixing vocabulary techniques The samples of this research were 60 Prathom Suksa two students of Wat Rajasatatam and were divided parallelly into 2 groups from the scores of Readiness test constructed by Somprasong Sathapitanond. The Experimental group was the students from Wat Hualumpong and was taught by grouping of Vocabulary technique while the controlled group which was students from Wat Rajsatatam and was taught by Mixing Vocabulary technique. The lesson plan for teaching both groups of students were set up and taught by the researcher herself. After teaching the students of both group were evaluated by the test constructed by the researcher. The obtained scores were analyzed in order to compare the two teaching techniques by using t-test. Findings: 1. The students who learned by grouping vocabulary technique gained higher scores than the students who learned by mixing vocabulary technique at the level of .01 2. The students who learned by grouping vocabulary technique spent lesser time in writing words than the students who learned by mixing vocabulary technique at the level of .05
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2526
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22636
ISBN: 9745623571
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
anchalee_kij_front.pdf364.55 kBAdobe PDFView/Open
anchalee_kij_ch1.pdf436.64 kBAdobe PDFView/Open
anchalee_kij_ch2.pdf926.84 kBAdobe PDFView/Open
anchalee_kij_ch3.pdf328.81 kBAdobe PDFView/Open
anchalee_kij_ch4.pdf258.86 kBAdobe PDFView/Open
anchalee_kij_ch5.pdf340.9 kBAdobe PDFView/Open
anchalee_kij_back.pdf1.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.