Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22876
Title: การวิเคราะห์ข้อผิดพลาดในการเขียนภาษาไทย ของนักเรียนไทยมุสลิม ระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ในเขตการศึกษา 2
Other Titles: An error analysis in writing Thai of mathayom suksa four Thai Moslem students in educational region two
Authors: อำไพ กิมแหลม
Advisors: สายใจ อินทรัมพรรย์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2528
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะข้อผิดพลาดในการเขียนภาษาไทยของนักเรียนไทยมุสลิม ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ในเขตการศึกษา 2 ผู้วิจัยได้สร้างเกณฑ์ในการวิเคราะห์ขึ้น แล้วนำเกณฑ์ที่สร้างขึ้นไปให้ผู้ทรงคุณวุฒิตรวจพิจารณาแก้ไข และให้ข้อเสนอแนะ นำเกณฑ์ที่ได้ไปวิเคราะห์ข้อผิดพลาดในการเขียนภาษาไทยที่ได้จากแบบสอบการเขียนความเรียงภาษาไทยของนักเรียนไทยมุสลิม ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 จำนวน 150 คน จากโรงเรียน 10 โรง ในเขตการศึกษา 2 นำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์ แล้วแยกประเภทของความผิดที่ปรากฏในข้อมูลเป็น ร้อยละ นำเสนอในรูปตารางประกอบการบรรยาย และความเรียง ผลการวิจัยปรากฏว่า ข้อผิดพลาดในการเขียนที่พบมากที่สุดคือ ข้อผิดพลาดเรื่องความหมาย ข้อผิดพลาดที่พบรองลงมาคือ ข้อผิดพลาดในการเว้นวรรคตอน ส่วนข้อผิดพลาดที่พบน้อยที่สุดคือ ข้อผิดพลาดในการใช้คำชนิดต่าง ๆ ข้อผิดพลาดเรื่องความหมายที่พบมากที่สุดคือ การใช้ข้อความไม่กะทัดรัด ในเรื่องการเว้นวรรคตอนข้อผิดพลาดที่พบมากที่สุดคือ การไม่เว้นวรรคในที่ควรเว้น และในด้านการใช้คำชนิดต่าง ๆ ข้อผิดพลาดที่พบมากที่สุดคือ การใช้คำนามผิด
Other Abstract: The purpose of this research was to study an error in writing Thai of Mathayom suksa four Thai Moslem students in the Educational Region Two. The researcher constructed a set of criteria for analysis and then presented it to 5 experts for content validity. The improved set of criteria was used to analyze errors in Thai language writing essay test to 150 Thai Moslem Matayom suksa four students from 10 schools in Educational region Two. The analyzed data was characteristically grouped and then the result was presented in percentage. The result of the study revealed that the highest frequency errors were those concerning semantics frequency using extravagant words and inappropriate sentences respectively. The semanties errors were found in using entravagant words and inappropriate sentenus. The punctuation errors were mostly found in not learning appropriate space and about word usage the errors were mostly found were inappropriate nouns.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2528
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22876
ISBN: 9745643971
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Aumpai_Ki_front.pdf371.02 kBAdobe PDFView/Open
Aumpai_Ki_ch1.pdf363.84 kBAdobe PDFView/Open
Aumpai_Ki_ch2.pdf781.06 kBAdobe PDFView/Open
Aumpai_Ki_ch3.pdf294.39 kBAdobe PDFView/Open
Aumpai_Ki_ch4.pdf784.29 kBAdobe PDFView/Open
Aumpai_Ki_ch5.pdf472.79 kBAdobe PDFView/Open
Aumpai_Ki_back.pdf963.3 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.