Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23182
Title: การสำรวจนิสัยและทัศนคติที่มีต่อการเรียนและทัศนคติ ที่มีต่อวิชาชีพพลศึกษาของนิสิตนักศึกษา สาขาวิชาพลศึกษา
Other Titles: A survey of study habits and attitudes towards learning, and attitudes towards profession of physical eduction college students
Authors: วิเชียร ท่อนทอง
Advisors: สมบัติ กาญจนกิจ
Subjects: พลศึกษา -- การศึกษาและการสอน (อุดมศึกษา)
นักศึกษา -- ทัศนคติ
Issue Date: 2537
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบนิสัยและทัศนคติที่มีต่อการเรียนและทัศนคติที่มีต่อวิชาชีพพลศึกษา ของนิสิตนักศึกษา สาขาวิชาพลศึกษา ในกรุงเทพมหานครและต่างจังหวัด เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสำรวจนิสัยและทัศนคติที่มีต่อการเรียน ของสุจิตร ศิริรัตน์ และแบบวัดทัศนคติที่มีต่อวิชาชีพพลศึกษา ที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นเอง กลุ่มประชากรที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือนิสิตนักศึกษา ชั้นปีที่ 1 สาขาพลศึกษา ทั้งชาย และหญิง ที่ศึกษาอยู่ในมหาวิทยาลัยของรัฐ จำนวน 326 คน นำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์ตามวิธีทางสถิติโดยหา ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบค่า “ที” (t-test) ผลการวิจัยมีดังนี้ 1. นิสัยที่มีต่อการเรียน ทั้งในด้านการจัดการเกี่ยวกับเวลา และด้านวิธีการทำงานอยู่ในระดับปานกลาง 2. ทัศนคติที่มีต่อการเรียน ในด้านการยอมรับในตัวครู อยู่ในระดับปานกลาง ส่วนด้านการยอมรับคุณค่าของการศึกษา อยู่ในระดับดี 3. ทัศนคติที่มีต่อวิชาชีพพลศึกษา อยู่ในระดับดี 4. นิสัยที่มีต่อการเรียน ระหว่างนิสิตนักศึกษาชายกับหญิง แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ในแต่ละด้านและรวมทุกด้าน 5. ทัศนคติที่มีต่อการเรียน ระหว่างนิสิตนักศึกษาชายกับหญิง แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ในด้านการยอมรับคุณค่าของการศึกษา ส่วนด้านการยอมรับในตัวครู ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 6. ทัศนคติที่มีต่อวิชาชีพพลศึกษา ระหว่างนิสิตนักศึกษาชายกับหญิง ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 7. นิสัยและทัศนคติที่มีต่อการเรียน และทัศนคติที่มีต่อวิชาชีพพลศึกษา ระหว่างนิสิตนักศึกษา สาขาวิชาพลศึกษา ที่เรียนในกรุงเทพมหานครกับต่างจังหวัด ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ในแต่ละด้านและรวมทุกด้าน
Other Abstract: The purposes of this research were to study and compare habits and attitudes towards learning, and attitudes towards profession of physical education college students in Bangkok Metropolis and in the other provinces. The tools of this study were the Sujit Sirirat’s Habits and Attitudes Towards Learning inventory and the Attitudes Towards Profession of Physical Education inventory designed by the researcher. The total populations of 326 were male and female freshman students with physical education major from the government universities. The collected data were then, analyzed in terms of means, standard deviations and the t-test was also applied to test the significant differences. The results were as follows: 1. The habits towards learning aspects of time management and work method were at the fair level. 2. The attitudes towards learning in the teacher approval aspect were at the fair level but in the education acceptance aspect were at the good level. 3. The attitudes towards profession of physical education were at the good level. 4. In comparison of the habits towards learning between mal e and female students, there were significantly different at the .05 level. 5. The attitudes towards learning between male and female students were significantly different at the .05 level, however, education acceptance and teacher approval aspects were not significantly different at the .05 level. 6. In comparison of the attitudes towards profession between male and female students, there were not significantly different at the .05 level. 7. The habits and attitudes towards learning and attitudes towards profession between the students in Bangkok Metropolis and in the other provinces were not significantly different at the .05 level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2537
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: พลศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23182
ISBN: 9745848816
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Wichian_to_front.pdf6.64 MBAdobe PDFView/Open
Wichian_to_ch1.pdf4.25 MBAdobe PDFView/Open
Wichian_to_ch2.pdf16.07 MBAdobe PDFView/Open
Wichian_to_ch3.pdf2.81 MBAdobe PDFView/Open
Wichian_to_ch4.pdf22.32 MBAdobe PDFView/Open
Wichian_to_ch5.pdf9.33 MBAdobe PDFView/Open
Wichian_to_back.pdf22.89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.