Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23311
Title: การเปรียบเทียบประสิทธิผลการสอนวิชาวอลเลย์บอล ระหว่างวิธีสอนแบบมอบหมายงาน กับการสอนแบบบรรยายประกอบการสาธิต
Other Titles: A comparison of the effectiveness in teaching volleyball between task method and lecture-demonstration method
Authors: เชิดพันธ์ ฉายเหมือนวงศ์
Advisor's Email: วรศักดิ์ เพียรชอบ
Issue Date: 2524
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะเปรียบเทียบประสิทธิผลการสอนวิชาวอลเลย์บอล ระหว่างวิธีสอนมอบแบบหมายงานกับการสอนแบบบรรยายประกอบการสาธิต และในขณะเดียวกันเพื่อเปรียบเทียบวิธีการสอนทั้งสองแบบนี้กับวิธีการสอนแบบบรรยายประกอบการสาธิตและมอบหมายงานให้ทำนอกเวลา กลุ่มตัวอย่างประชากรเป็นนักศึกษาหญิงระดับประโยควิชาชีพชั้นปีที่หนึ่ง ของวิทยาลัยเทคโนโลยีและอาชีวศึกษา วิทยาเขตพระนครใต้ จำนวน 45 คน แบ่งกลุ่มตัวอย่างประชากรออกเป็นสามกลุ่มๆละ 15 คน โดยให้แต่ละกลุ่มมีค่าเฉลี่ยของผลการทดสอบความสามารถในการเรียนรู้การเคลื่อนไหว ( Motor Educability) ด้วยการทดสอบของ ไอโอวา- เบรส ( Iowa-Brace-Test ) และค่าเฉลี่ยของผลการทดสอบทักษะกีฬาวอลเลย์บอลด้วยแบบทดสอบมาตรฐานกีฬาวอลเลย์บอลของสมาคมสุขศึกษา พลศึกษาและนันทนาการแห่งสหรัฐอเมริกา (America Association for Health , Physical Education and Recreation Volleyball Skill Test) ที่เท่ากันทั้งสองกลุ่ม โดยกลุ่มทดลองที่หนึ่งสอนด้วยวิธีมอบหมายงาน กลุ่มทดลองที่สองสอนด้วยวิธีบรรยายประกอบการสาธิตและมอบหมายงานให้ทำนอกเวลา และกลุ่มควบคุมสอนด้วยวิธีการบรรยายประกอบการสาธิต เนื้อหาที่สอนได้แก่ ทักษะการตั้งลูกมือบน ทักษะการตั้งลูกมือล่าง และทักษะการเสริฟลูก ทำการสอนเป็นเวลา 12 สัปดาห์ ๆ ละหนึ่งชั่วโมง และให้มีการทดสอบทักษะกีฬาวอลเลย์บอลด้วยแบบทดสอบมาตรฐานกีฬาวอลเลย์บอลของสมาคมสุขศึกษา พลศึกษาและนันทนาการแห่งสหรัฐอเมริกาทุก ๆ สามสัปดาห์ คือสัปดาห์ที่สาม, สัปดาห์ที่หก, สัปดาห์ที่เก้า และเมื่อจบโครงการสอน 12 สัปดาห์ นำข้อมูลที่เก็บรวบรวมได้มาวิเคราะห์โดยหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน วิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One –Way Analysis of Variance ) และเปรียบเทียบรายคู่โดยวิธีของ นิวแมน-คูลส์(Newman –Keuls Test )ผลการวิจัยพบว่า ประสิทธิผลการสอนวิชาวอลเลย์บอล ระหว่างวิธีสอนแบบมอบหมายงาน การสอนแบบบรรยายประกอบการสาธิต และการสอนแบบบรรยายประกอบการสาธิตและมอบหมายงานให้ทำนอกเวลา ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญ (P>.05)
Other Abstract: The purpose of this research were to compare the effectiveness in teaching volleyball between Task Method and Lecture Demonstration Method and also between this two methods with Lecture-Demonstration and Assign Homework Method. Forty five female students of the first year higher vocational school certificate from Institute of Technology and Vocational Education, Pra Nakorn Tai Campus were used as subjects and were divided into three groups with equal means of general motor educability based on the results of the Iowa-Brace Test and equal means of ability in volleyball skill based on The results of the AAHPER volleyball skill test. The first experimental group was taught by the Task Method, the second experimental group was taught by the Lecture-Demonstration and Assign Homework Method and the controlled group was taught by the Lecture-Demonstration Method. The set-up, dig-up and serve volleyball skill were used in the teaching. The time spent on teaching was one hour a week for twelve weeks. At the end of the third week, the sixth week, the ninth week and the twelfth week of teaching, the volleyball standardised test of AAHPER was used to test the students' ability. The data were then analyzed in terms of means and the standard deviation. One-Way Analysis of variance and the Newman-Keuls multiple comparison methods were also employed to determine the significant difference. It was found that there was no significant difference ( P >.05) of the effectiveness in teaching volleyball among Task, [Lecture-Demonstration, and Assign Homework Methods].
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2524
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: พลศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23311
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cherdpun_Ch_front.pdf446.95 kBAdobe PDFView/Open
Cherdpun_Ch_ch1.pdf487.94 kBAdobe PDFView/Open
Cherdpun_Ch_ch2.pdf1.18 MBAdobe PDFView/Open
Cherdpun_Ch_ch3.pdf385.08 kBAdobe PDFView/Open
Cherdpun_Ch_ch4.pdf498.93 kBAdobe PDFView/Open
Cherdpun_Ch_ch5.pdf394.74 kBAdobe PDFView/Open
Cherdpun_Ch_back.pdf1.69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.