Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23368
Title: การสร้างบทเรียนโปรแกรมเรื่อง "ร้อยละ" สำหรับชั้นประถมศึกษาปีที่ 5
Other Titles: Construction of a programmed lesson "Percentage" for prathom suksa five
Authors: ชูชาติ เชิงฉลาด
Advisors: ปทีป เมฆาคุณวุฒิ
Issue Date: 2517
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัยเพื่อสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมเรื่อง ร้อยละ สำหรับชั้นประถมศึกษาปีที่ ห้า และหาประสิทธิภาพของบทเรียนตามมาตรฐาน 90/90 (The 90/90 Standard) ผู้วิจัยสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมเรื่องร้อยละ 180 กรอบ และแบบทดสอบ 30 ข้อ แล้วให้นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ ห้า จำนวน 100 คน ซึ่งเป็นตัวอย่างประชากร ทำแบบทดสอบก่อนและหลังจากเรียนบทเรียนแบบโปรแกรมดังกล่าว แล้วนำข้อมูลทั้งหมดมาวิเคราะห์เพื่อหาประสิทธิภาพของบทเรียนตามมาตรฐานที่กำหนดไว้ ผลการวิจัยปรากฏว่า บทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นมีประสิทธิภาพ 96.48/89.66 ซึ่งนับว่านักเรียนทำแบบเรียนได้สูงกว่ามาตรฐานตัวแรก และทำแบบทดสอบได้ต่ำกว่ามาตรฐานตัวหลังที่กำหนดไว้ อย่างไรก็ตามนักเรียนเมื่อเรียนบทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นแล้วนี้มีพัฒนาการในการเรียนเรื่อง “ร้อยละ” อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 การวิจัยในสาขานี้เป็นการวิจัยใหม่สำหรับประเทศไทย จึงควรมีการวิจัยเกี่ยวกับการหาประสิทธิภาพของบทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นในวิชาอื่นๆต่อไป เพื่อประโยชน์ในการปรับปรุง การเรียนการสอนและเพื่อช่วยแก้ปัญหาการขาดแคลนครู
Other Abstract: The purpose of this research was to construct a Programmed Lesson “Percentage” for Prathom Suksa Five and to investigate the effectiveness of a Programmed Lesson based on the 90/90 standard. The researcher constructed the 180 frames of Programmed Lesson and the thirty test items ''Percentage." The hundred students in Prathom Suksa Five were as sample for the experiment. They were given the pre-test and post-test when they learned the Programmed Lesson. The data were collected and analysed to find out• the effectiveness of the Programmed Lesson. The 90/90 standard were used. Analysis of test result indicated that the Programmed Lesson has an effectual 96.48/89.66. They did the Programmed Lesson higher than the first hypothesis and did the test less than the second hypothesis. After learning the Programmed Lesson, they had developed to learn "Percentage.'' It showed the significant difference at the level of .01.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2517
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23368
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chuchart_Ch_front.pdf372.55 kBAdobe PDFView/Open
Chuchart_Ch_ch1.pdf528.15 kBAdobe PDFView/Open
Chuchart_Ch_ch2.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open
Chuchart_Ch_ch3.pdf1.32 MBAdobe PDFView/Open
Chuchart_Ch_ch4.pdf455.17 kBAdobe PDFView/Open
Chuchart_Ch_ch5.pdf284.45 kBAdobe PDFView/Open
Chuchart_Ch_back.pdf659.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.