Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23394
Title: ความสัมพันธ์ระหว่างทัศนคติต่อการประเมินผลวิชาคณิตศาสตร์กับภูมิหลังของครูคณิตศาสตร์ระดับมัธยมศึกษา
Other Titles: Relationship between attitudes towards mathematics evaluation and background of secondary school mathematics teachers
Authors: ญาณี เทียนพิทักษ์
Advisors: พร้อมพรรณ อุดมสิน
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2528
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1. ศึกษาทัศนคติต่อการประเมินผลวิชาคณิตศาสตร์ของครูคณิตศาสตร์ระดับมัธยมศึกษาเขตกรุงเทพมาหานคร 2. ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างทัศนคติต่อการประเมินผลวิชาคณิตศาสตร์กับภูมิหลังของครูคณิตศาสตร์ คือ เพศ อายุ ประสบการณ์ในการสอน ระดับชั้นที่สอน และการศึกษาหรืออบรมด้านการวัดผล 3. จัดลำดับภูมิหลังของครูคณิตศาสตร์ตามขนาดของความสัมพันธ์กับทัศนคติต่อการประเมินผลวิชาคณิตศาสตร์ ตัวอย่างประชากรเป็นครูคณิตศาสตร์ระดับมัธยมศึกษา ปีการศึกษา 2527 จำนวน 202 คน จากโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา กระทรวงศึกษาธิการ ในเขตกรุงเทพมาหานคร เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือแบบวัดทัศนคติต่อการประเมินผลวิชาคณิตศาสตร์ที่ผู้วิจัยได้สร้างขึ้นเอง วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าร้อยละ การทดสอบค่าไคสแควร์ และคำนวณค่าสัมประสิทธิ์การณ์จร ผลการวิจัยพบว่า 1. ครูคณิตศาสตร์ที่เป็นกลุ่มตัวอย่างประชากรส่วนใหญ่ มีทัศนคติที่ดีต่อการประเมินผลวิชาคณิตศาสตร์ 2. ทัศนคติต่อการประเมินผลวิชาคณิตศาสตร์ กับภูมิหลังของครูคณิตศาสตร์ คือ เพศ อายุ ประสบการณ์ในการสอน ระดับชั้นที่สอน และการศึกษาหรืออบรมด้านการวัดผล ไม่มีความสัมพันธ์กันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. ผลการจัดลำดับขนาดของความสัมพันธ์ระหว่างทัศนคติต่อการประเมินผลวิชาคณิตศาสตร์กับภูมิหลังของครูคณิตศาสตร์ พบว่าขึ้นอยู่กับการศึกษาหรืออบรมด้านการวัดผล ระดับชั้นที่สอน อายุ ประสบการณ์ในการสอน และเพศ เรียงตามลำดับ
Other Abstract: The purposes of this research were :- 1.To study attitudes towards mathematics evaluation of secondary school mathematics teachers in Bangkok Metropolis. 2. To study relationship between attitudes towards mathematics evaluation and background of secondary school mathematics teachers regarding to sexes, ages, teaching experiences, levels of instruction and education or training in measurement. 3. To rank the contingency coefficient of the relationship between background of mathematics teachers and attitudes towards mathematics evaluation. The samples were 202 secondary school mathematics teachers in 1984 academic year selected from secondary schools under the auspices of General Education Department, Ministry of Education in Bangkok Metropolis. The research instrument was attitudes towards mathematics evaluation test constructed by the researcher. The obtained data were analyzed by means of percentage, Chi-square test and Contingency Coefficient (C). The results of this study were as follows:- 1. Most mathematics teachers had favorable attitudes towards mathematics evaluation. 2. There were no relationship between attitudes towards mathematics evaluation and background of mathematics teachers regarding to sexes, ages, teaching experiences, levels of instruction and education or training in measurement at the 0.05 level of significance. 3. The ranks of the contingency coefficient of the relationship between attitudes towards mathematics evaluation and background of mathematics teachers were education or training in measurement, levels of instruction, ages, teaching experiences and sexes respectively.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2528
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23394
ISBN: 9745646806
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yanee_Te_front.pdf387.08 kBAdobe PDFView/Open
Yanee_Te_ch1.pdf424.49 kBAdobe PDFView/Open
Yanee_Te_ch2.pdf847.94 kBAdobe PDFView/Open
Yanee_Te_ch3.pdf428.59 kBAdobe PDFView/Open
Yanee_Te_ch4.pdf297.5 kBAdobe PDFView/Open
Yanee_Te_ch5.pdf349.74 kBAdobe PDFView/Open
Yanee_Te_back.pdf701.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.