Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23685
Title: | ผลของ กลุ่มสัมผัสใจ ที่มีต่ออัตมโนทัศน์ของนักเรียนที่มีความพิการทางกาย ในโรงเรียนศรีสังวาลย์ |
Other Titles: | Effects of encounter group on self-concepts of physically handicapped students in Sri Sangwal School |
Authors: | มานิดา กริยาผล |
Advisors: | โสรีช์ โพธิแก้ว |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Subjects: | โรงเรียนศรีสังวาลย์ -- นักเรียน การรับรู้ตนเอง กลุ่มสัมพันธ์ นักเรียนพิการ Sri Sangwal School -- Students Self-perception Social groups Students with disabilities |
Issue Date: | 2524 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | ศึกษาผลของกลุ่มสัมผัสใจที่มีต่ออัตมโนทัศน์ของนักเรียนที่พิการทางกายในโรงเรียนศรีสังวาลย์ โดยมีสมมุติฐานของการวิจัยดังนี้คือ กลุ่มทดลองที่ได้เข้ากลุ่มสัมผัสใจจะมีอัตมโนทัศน์สูงกว่ากลุ่มควบคุมที่ไม่ได้เข้ากลุ่มสัมผัสใจ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนที่พิการทางกาย 16 คน ซึ่งศึกษาอยู่ในชั้นมัธยม 1-2 ในโรงเรียนศรีสังวาล ได้รับการสุ่มเข้ากลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม แต่ละกลุ่มจะประกอบด้วยสมาชิกจำนวน 8 คน โปรแกรมของกลุ่มสัมผัสใจนั้นจะมีการประชุมกลุ่มจำนวน 8 ครั้ง พบกันสัปดาห์ละ 2 ครั้ง เป็นเวลา 1 ชั่วโมง 30 นาทีต่อครั้ง เครื่องมือในการวิจัยคือแบบวัดอัตมโนทัศน์เทนเนสซี่และแบบวัดการยอมรับความพิการ แบบของกลุ่มควบคุมชนิดทดสอบก่อนและทดสอบหลังเป็นวิธีการวิจัย ทดสอบสมมติฐานโดยการทดสอบที การวิเคราะห์ทางสถิติแสดงให้เห็นว่า ไม่มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญระหว่างคะแนนที่เพิ่มขึ้นของทั้งสองกลุ่มที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ .05 |
Other Abstract: | To study the effects of encounter group on self-concepts of physically handicapped students in Sri Sangwal School. The hypothesis was that the experimental group who participated in encounter group would increase their self-concepts higher than the control group who did not participate in encounter group. The sample was 16 physically handicapped students studying in Mathayom 1-2 in Sri Sangwal School. Subjects were randomly assigned to an experimental group and control group, each group comprising 8 students. The encounter group program included eight sessions, met twice a week for one and a half hours per session. Tennessee Self Concept Scale and Acceptance of Disability Scale- were enployed to assess self-concepts of the subjects, Pretest-Posttest control group design was assigned as research design and statistical procedure. The hypothesis wa3 tested by t-test at the .05 level of Significance. The Statistical analysis, indicated that no significance differences between the gain s-cores of the two group. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2524 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | จิตวิทยาการศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23685 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Manida_Ka_front.pdf | 427.67 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Manida_Ka_ch1.pdf | 1.58 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Manida_Ka_ch2.pdf | 787.48 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Manida_Ka_ch3.pdf | 416.61 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Manida_Ka_ch4.pdf | 547.54 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Manida_Ka_ch5.pdf | 274.96 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Manida_Ka_back.pdf | 1.2 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.