Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23805
Title: ประสิทธิผลของหน่วยงานประชาสัมพันธ์เคลื่อนที่ในการให้ความรู้ และทัศนคติด้านการอนุรักษ์ทรัพยากรป่าไม้แก่ประชาชนในหมู่บ้าน จังหวัดเชียงใหม่
Other Titles: Effectiveness of the public relations mobile units in providing knowledge and Villagers attitude on Forest resource conservation in Chiang Mai
Authors: สุพัตรา ผาผุย
Advisors: พีระ จิรโสภณ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2533
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาประสิทธิผลของหน่วยงานประชาสัมพันธ์เคลื่อนที่ของสำนักงานป่าไม้เขตเชียงใหม่ ในการให้ความรู้และทัศนคติด้านอนุรักษ์ทรัพยากรป่าไม้แก่ประชาชนในหมู่บ้านจังหวัดเชียงใหม่ เป็นการวิจัยเชิงกึ่งทดลอง ศึกษาเปรียบเทียบ 3 หมูบ้านคือ หมู่บ้านควบคุมที่ไม่ได้รับการประชาสัมพันธ์ หมู่บ้านทดลอง 1 ที่ได้รับการประชาสัมพันธ์โดยการใช้สื่อมวลชนผสม และหมู่บ้านทดลอง 2 ที่ได้รับการประชาสัมพันธ์โดยการใช้สื่อมวลชนผสมผนวกสื่อบุคคล โดยสุ่มตัวอย่างหมู่บ้านละ 50 คน ผลการวิจัยพบว่า หลังจากได้รับความรู้เรื่องการอนุรักษ์ทรัพยากรป่าไม้จากหน่วยประชาสัมพันธ์เคลื่อนที่ของสำนักงานป่าไม้เขตเชียงใหม่แล้ว ชาวบ้านในหมู่บ้านทดลอง 1 และหมู่บ้านทดลอง 2 มีความรู้เพิ่มขึ้นและเปลี่ยนแปลงทัศนคติในทางที่ดีขึ้นมากกว่าหมู่บ้านควบคุม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ แต่ชาวบ้านในหมู่บ้านทดลอง 1 และชาวบ้านในหมู่บ้านทดลอง 2 มีการเพิ่มความรู้และเปลี่ยนแปลงทัศนคติไม่แตกต่างกัน และจากการทดสอบค่าสหสัมพันธ์พบว่าการใช้ถ่านและฟืนในกลุ่มทดลอง 2 มีความสัมพันธ์กับทัศนคติในการอนุรักษ์ทรัพยากรป่าไม้ในทางลบ และการเคยพบปะพูดคุยกับเจ้าหน้าที่ป่าไม้ของกลุ่มทดลองทั้ง 2 กลุ่มมีความสัมพันธ์กับทัศนคติในการอนุรักษ์ทรัพยากรป่าไม้ในทางบวก ตามความคิดเห็นของชาวบ้านในกลุ่มทดลองทั้ง 2 กลุ่ม ที่มีต่อวิธีการเผยแพร่เรื่องการอนุรักษ์ทรัพยากรป่าไม้ของหน่วยเคลื่อนที่สำนักงานป่าไม้เชียงใหม่ ชาวบ้านในหมู่บ้านทดลอง 1 ที่ได้รับการประชาสัมพันธ์เคลื่อนที่แบบสื่อมวลชนผสมมีความคิดเห็นว่าสื่อที่ให้เข้าใจมากที่สุดคือวิติทัศน์ แต่ชาวบ้านในหมู่บ้านทดลอง 2 ที่ได้รับการประชาสัมพันธ์เคลื่อนที่แบบสื่อมวลชนผสมผนวกสื่อบุคคลมีความคิดเห็นว่าสื่อที่ให้ความเข้าใจมากที่สุดคือ เจ้าหน้าที่ส่งเสริมป่าไม้
Other Abstract: The main objective of the research is to study the effectiveness of the public relations mobile units in providing knowledge and villagers’ attitude on forest resource conservation in Chiang Mai. This research is a quasi-experimental design comparing audiences in three villages. People in the first village did not receive public relations message. The second village is the "first experimental village" which was publicized by multi- mass media and the third village is the "second experimental village" which was publicized by media forum after the public relations process, respondents in each villages were tested and interviews. Sample size of 50 persons per village was used for data collection. It was found that after having been publicized the forest resource conservation messages provided by mobile units of the Forest Chiang Mai Zone, villagers in the first experimental village and the second experimental village significantly increased their knowledge and changed their attitude when compared to the controlled group. However the knowledge and attitude changes on forest resource conservation of villagers in the first experimental group were not different from those in the second group. Usage of charcoal and firewood in second experimental village is the variable that significantly related to attitude in forest resource conservation. Moreover, the frequency of contact with forest officials of two experimental villagers are significantly related to their attitude in forest resource conservation. Respondents of two experimental villages expressed their positive attitude towards mobile units of the Forest Chiang Mai Zone in disseminating information on forest resource conservation. Those in the first experimental village which received knowledge from multi mass media reported that video is most understandable media. However, respondents in the second experimental village which received knowledge from media forum expressed that forest officials can communicate with them better than any other media.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การประชาสัมพันธ์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23805
ISBN: 9745777706
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Supatra_pha_front.pdf3.36 MBAdobe PDFView/Open
Supatra_pha_ch1.pdf6.13 MBAdobe PDFView/Open
Supatra_pha_ch2.pdf12.41 MBAdobe PDFView/Open
Supatra_pha_ch3.pdf3.19 MBAdobe PDFView/Open
Supatra_pha_ch4.pdf9.88 MBAdobe PDFView/Open
Supatra_pha_ch5.pdf5.7 MBAdobe PDFView/Open
Supatra_pha_back.pdf25.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.