Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23964
Title: การสอนวิชาภาษาไทยด้วยวิธีสอนแบบสืบสวนสอบสวน ในชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1
Other Titles: Teaching Thai language by the O E P C inquity method in mathayom suksa one
Authors: ยุพดี นาคพีระยุทธ
Advisors: ฐะปะนีย์ นาครทรรค
วิรยุทธ วิเชียรโชติ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2522
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ทดลองนำวิธีสอนแบบสืบสวนมาใช้กับการเรียนการสอนวิชาภาษาไทย และศึกษาผลของการสอนแบบสืบสวนสอบสวน ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความคิดสร้างสรรค์ของนักเรียน เมื่อเปรียบเทียบกับการสอนแบบบรรยาย โดยศึกษากับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1โรงเรียนมัธยมสาธิตรามคำแหง ปีการศึกษา 2522 จำนวน 60 คน ด้วยการสุ่มคละเข้ากลุ่มควบคุม 30 คน และกลุ่มทดลอง 30 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ บทเรียนแบบสืบสวนสอบสวนวิชาภาษาไทย แบบทดสอบผลสัมฤทธิ์วิชาภาษาไทยแบบทดสอบความคิดสร้างสรรค์และแบบประเมินบทเรียนของผู้ทรงคุณวุฒิ วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าเฉลี่ยแล้วนำมาทดสอบค่าที เพื่อเปรียบเทียบความแตกต่างระหว่างค่าเฉลี่ยของแบบทดสอบต่างๆ ผลการวิจัยปรากฏว่า 1. นักเรียนทั้งกลุ่มควบคุมและกลุ่มทดลองมีพัฒนาการดำเนินการเรียนสูงขึ้นที่ระดับความมีนัยสำคัญ 0.01 2. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนทั้ง 2 กลุ่ม ไม่แตกต่างกัน 3. ความคิดสร้างสรรค์ของนักเรียนกลุ่มทดลองสูงกว่ากลุ่มควบคุมที่ระดับความมีนัยสำคัญ .01 4. ผู้ทรงคุณวุฒิเห็นว่าการเรียนการสอนแบบสืบสวนเหมาะสมวิชาภาษาไทยทั้งด้านวรรณคดีไทย และหลักภาษาไทยมาก และบทเรียนนี้มีประโยชน์มาก สมควรที่จะสนับสนุนให้มีการเรียนการสอนด้วยวิธีนี้ต่อไป
Other Abstract: To teach Thai language by the O E P C inquiry method and to compare the results of 2 methods, the O E P C inquiry method and the lecture method that affected the learning achievement and the creative thinking The sample of this study was 60 Mathayom Suksa students of Ramkhamhaeng Demonstration School during the academic year 1979. These students were randomly divided into 2 groups, 30 students in the control group and 30 students in the experimental group. The instruments were composed of the O E P C Inquiry Lesson, the Achievement Test, the Creative Thinking Test and the Rating Scale Evaluation Form to obtain opinions from the specialists on the O E P C Inquiry Lesson. The differences between means of the 2 groups were tested by using t-test. The results were as follows : 1. The achievement of the control group and the experimental group was improved at .01 level of significance. 2. In both groups, there were no statistically significant differences in the achievement. 3. The creative thinking of the experimental group was higher than the control group at .01 level of significance. 4. The specialists agreed that the O E P C inquiry method was suitable for teaching Thai literature and Thai grammar, and the teachers of Thai should be continually encouraged to use this method in their classes.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2522
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23964
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yupadee_Na_front.pdf461.02 kBAdobe PDFView/Open
Yupadee_Na_ch1.pdf625.1 kBAdobe PDFView/Open
Yupadee_Na_ch2.pdf1.6 MBAdobe PDFView/Open
Yupadee_Na_ch3.pdf649.73 kBAdobe PDFView/Open
Yupadee_Na_ch4.pdf698.34 kBAdobe PDFView/Open
Yupadee_Na_ch5.pdf740.37 kBAdobe PDFView/Open
Yupadee_Na_back.pdf2.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.