Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23972
Title: การบริหารงานของหอการค้าไทยและสมาคมการค้า เพื่อการส่งเสริมสินค้าไทยในการส่งออก
Other Titles: The management of chambers of commerce and trade associations in export promotion of Thai products
Authors: ยุพิน พิทยาวัฒนชัย
Advisors: บุญชู พุดหอม
พรหมพิไล คุณาพันธุ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2525
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การส่งเสริมการส่งออกเป็นวิธีหนึ่งที่สามารถแก้ไขปัญหาการขาดดุลการค้าของประเทศไทยได้ แม้ว่าจะมีหน่วยงานของรัฐบาลเป็นผู้รับผิดชอบโดยตรง แต่ภาคเอกชนก็มีความสำคัญอยู่มิใช่น้อยในการส่งเสริมการส่งออก โดยเฉพาะ หอการค้าและสมาคมการค้า ซึ่งเป็นสถาบันที่เกี่ยวข้องกับผู้ผลิตและผู้ค้าโดยตรง วัตถุประสงค์ของวิทยานิพนธ์เรื่องนี้จึงศึกษาถึง การบริหารงานของหอการค้าและสมาคมการค้าเพื่อการส่งเสริมสินค้าไทยในการส่งออก ทั้งในด้านการส่งเสริม สนับสนุน และช่วยเหลือสมาชิกในด้านต่างๆ การให้ข่าวสารทางการค้า การส่งเสริมการตลาดของสมาชิกตลอดจนให้ความร่วมมือระหว่างภาคเอกชนด้วยกันและภาครัฐบาลในการส่งเสริมการส่งออก การศึกษาวิจัยใช้วิธีการสัมภาษณ์ เจ้าหน้าที่ของหอการค้า สมาคมการค้าต่างๆ และหน่วยราชการที่เกี่ยวข้อง เช่น กรมการค้าภายใน กรมการค้าต่างประเทศ กระทรวงพาณิชย์ และศึกษาจากข้อบังคับ รายงานประจำปี พระราชบัญญัติที่เกี่ยวข้อง วารสาร เอกสาร และหนังสือพิมพ์ จากการศึกษาพบว่า หอการค้าและสมาคมการค้าได้มีการดำเนินงานเพื่อส่งเสริมการส่งออก ในด้านการให้ข้อมูลและข้อสนเทศการค้าแก่สมาชิก การรับรองเอกสารการส่งออก การเป็นตัวกลางในการเจรจาและทำสัญญาการค้าระหว่างประเทศ การจัดและส่งคณะผู้แทนทางการค้าเองและร่วมกับรัฐบาลในการขยายและแสวงหาตลาดใหม่ๆ สำหรับสินค้าไทยในต่างประเทศ การต้อนรับคณะผู้แทนทางการค้าจากต่างประเทศที่มาเยือนประเทศไทย การเป็นอนุญาโตตุลาการทางการค้า มีการร่วมมือกับภาครัฐบาลโดยการจัดตั้งคณะกรรมการร่วมให้คำปรึกษาและข้อคิดเห็นต่างๆ ต่อภาครัฐบาลในการส่งเสริมการส่งออก มีปัญหาในการดำเนินงานของสถาบันเหล่านั้นดังต่อไปนี้ 1. ปัญหาการดำเนินงานของหอการค้า มีปัญหาเกี่ยวกับไม่ได้รับความร่วมมือจากสมาชิก ปัญหาการรับรองเอกสารการส่งออกโดยไม่มีการตรวจสอบและปัญหาของหอการค้าต่างประเทศในประเทศไทยที่ไม่มีบทบาทในการส่งเสริมการส่งออกเท่าที่ควร 2. ปัญหาการดำเนินงานของสมาคมการค้า มีปัญหาเกี่ยวกับการเงินซึ่งมีเงินทุนไม่พอในการดำเนินงานโดยเฉพาะสมาคมการค้าเล็กๆ ปัญหาการมีสมาคมการค้าซ้ำซ้อนวัตถุประสงค์อย่างเดียวกัน 3. ปัญหาร่วมของหอการค้าและสมาคมการค้า มีลักษณะที่คล้ายคลึงและต่อเนื่องกัน เช่นปัญหาการส่งเสริมการตลาดของสมาชิกโดยเฉพาะทางด้านการจัดคณะผู้แทนทางการค้า การควบคุมสมาชิกในด้านคุณภาพและมาตรฐานสินค้า การแก้ไขปัญหาการส่งออกของสมาชิก มีปัญหาทางด้านรัฐบาลโดยเฉพาะเกี่ยวกับนโยบายการค้า ซึ่งโต้แย้งกับภาคเอกชนอยู่เสมอ ปัญหาการร่วมมือระหว่างหน่วยราชการกับหอการค้าและสมาคมการค้าที่ยังไม่ได้มีการร่วมมือกันอย่างจริงจัง ปัญหาการให้ข้อมูลและข้อสนเทศทางการค้าซึ่งสมาชิกมักใช้ความสามารถของตนเองมากกว่าที่จะใช้บริการของสถาบันเหล่านี้ ปัญหาการรวมตัวกันของหอการค้าไทยและสมาคมอุตสาหกรรมไทยให้เป็นองค์กรเดียวกัน และปัญหาการควบคุมหอการค้าและสมาคมการค้าให้ปฏิบัติตามกฎหมาย ถึงแม้รัฐบาลจะได้สนับสนุนการจัดตั้งหอการค้าและสมาคมการค้ามาเป็นเวลานาน แต่สถาบันเหล่านี้ยังไม่สามารถพัฒนาตัวเองได้อย่างเต็มที่ เนื่องจากมีปัญหาด้านกฎหมายและปัญหาในการดำเนินงานดังที่ได้กล่าวมาแล้วข้างต้น ดังนั้นหอการค้าและสมาคมการค้าควรที่จะพิจารณาแก้ไข โดยเฉพาะทางด้านการบริหารให้มีประสิทธิภาพมากขึ้น สามารถดำเนินงานการส่งเสริมการส่งออกให้สอดคล้องกับหน่วยงานต่างๆ ของรัฐบาล โดยรัฐบาลควรให้ภาคเอกชนเข้าไปมีส่วนร่วมในการกำหนดนโยบายทางการค้าเพื่อที่จะได้รับทราบข้อเท็จจริง ปัญหาและอุปสรรคการส่งออกในแง่ต่างๆ ด้วยวิธีนี้ภาคเอกชนก็จะสามารถร่วมมือกับภาครัฐบาล มีการดำเนินงานขยายการส่งเสริมการส่งออกให้ได้ผลดียิ่งขึ้นต่อไป
Other Abstract: Export promotion is one of the method to help solving the problems of Thailand’s chronic trade deficit. Although this is the responsibility of the government directly, the private sector has all along played quite an important note in promoting of export, especially the chambers of commerce and trade associations which has direct contact with the producers and traders. The objective of thesis is to study an operation of chambers of commerce and trade associations to export promotion for Thai products, include their promotion, support and assistance to members, to give trade information and data, in promoting members’ market potentialities and to cooperate with the government into export promotion, The research studies by interviewing senior staff of the chambers of commerce and trade associations and the government department concerned. Among these were the Minister of Commerce’s Department of Internal Trade and Department of Foreign Trade Information and date were also obtained from by laws , annual reports f concerned legislations , periodicals, documents and newspapers. From these studies, expressed to the chambers of commerce and trade associations promoted exports by giving trade information and data to members, by certifying export documents, by acting as the principal in negotiation for the conclusion of international and trade agreements, in organizing and sending trade missions and delegation abroad either on their own or in corporation with the government to expand and find new markets for Thai products, by meeting and holding discussion with foreign trade missions and delegations visiting Thailand, to act as arbitrator of trade disputes, to cooperate with the government by setting up joint committees to make proposals and recommendations to the government in promoting exports Some of the problems encountered by these institutions are: 1. The problems of operation of chambers of commerce are mostly concerned the members are not cooperate with them, certification of export documents do not prove really and the foreign chambers of commerce in Thailand have not export promotion. 2. The problems of operation of trade associations are mainly financial that have not enough to operate, especially small trade associations and the duplication of associations in the same objective. 3. Problems common to both the chambers of commerce and trade associations are similar and continuous. Such as the problem of promoting members' markets; especially in organizing trade mission abroad, to control the members in quality and standard commodities, to solve members' export problems. There is the problem of the government, especially trade policies which always encountered with private sector. There are no really cooperation among government offices, chambers of commerce and trade associations the problems on supplement to give trade information and data which the members do not use a service of them besides, there are the problems of the merger of the Thai Chamber of Commerce and the Association of Thai Industries in united organizing and the control of chambers of commerce and trade associations in laws. Although the government has come out in supporting of the chambers of commerce and trade associations for the past years, these institutions have not yet grown to their full status because of legislation and above mentioned problems. Therefore, the chambers of commerce and trade associations should consider reorganizing their administrative set-up , so that they can better promote exports in cooperation with the concerned government offices. Toward this and the government should give opportunity to the private sector to have a joint in the formulation of trade policies so that they may be better acquainted with the problems and obstacles impeding export. This way, the private sector will be in a better position to cooperate with government in further expanding the country’s exports.
Description: วิทยานิพนธ์ (พณ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2525
Degree Level: ปริญญาโท
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23972
ISBN: 9745610798
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yupin_Pi_front.pdf597.96 kBAdobe PDFView/Open
Yupin_Pi_ch1.pdf432.6 kBAdobe PDFView/Open
Yupin_Pi_ch2.pdf1.26 MBAdobe PDFView/Open
Yupin_Pi_ch3.pdf1.89 MBAdobe PDFView/Open
Yupin_Pi_ch4.pdf2.15 MBAdobe PDFView/Open
Yupin_Pi_ch5.pdf1.5 MBAdobe PDFView/Open
Yupin_Pi_ch6.pdf589.8 kBAdobe PDFView/Open
Yupin_Pi_back.pdf2.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.