Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24512
Title: | การเปรียบเทียบการบริหารงานบุคคลของโรงแรมชั้นพิเศษในกรุงเทพมหานคร |
Other Titles: | A comparative study on personnel administration of deluxe hotels in Bangkok metropolis |
Authors: | วรรณวิมล อัมรินทร์นุเคราะห์ |
Advisors: | ศิริโสภาคย์ บูรพาเดชะ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2534 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเปรียบเทียบการบริหารงานบุคคลของโรงแรมขั้นพิเศษในกรุงเทพมหานครในเรื่องเกี่ยวกับการสรรหาและคัดเลือกบุคลากร การฝึกอบรมและพัฒนาบุคคล การจ่ายผลตอบแทน และเปรียบเทียบทัศนคติของพนักงานระดับบริหารและพนักงานระดับปฏิบัติการที่มีต่อการบริหารงานบุคคลของโรงแรมในด้านต่างๆ ดังกล่าวข้างต้น ผลการวิจัยพบว่า 1. การสรรหาและคัดเลือกพนักงานของแต่ละโรงแรมคล้ายคลึงกันโดยมีการใช้ระบบคุณธรรมและระบบอุปถัมภ์ในระดับใกล้เคียงกัน 2. อัตราเงินเดือนของพนักงานมีความสัมพันธ์กับความคิดเห็นของพนักงานที่ว่าอัตราการเข้าออกจากงานของพนักงานมีความสัมพันธ์กับผลตอบแทนที่ได้รับ 3. การเปรียบเทียบทัศนคติของพนักงานที่มีต่อการบริหารงานบุคคลของโรงแรม ปรากฏว่า กลุ่มพนักงานระดับบริหารมีทัศนคติในเชิงบวกต่อการบริหารงานบุคคลด้านการสรรหาและคัดเลือกบุคคล การฝึกอบรมและพัฒนาบุคคล ตลอดจนการจ่ายผลตอบแทนมากกว่ากลุ่มพนักงานระดับปฏิบัติการอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 |
Other Abstract: | The purposes of this thesis were to study personnel administration of the deluxe hotels in Bangkok in terms of recruitment and selection, training and development, and compensation and compare attitudes towards the personnel management of deluxe hotels between executive employees and operating employees. The results indicated that (1) the merit system and patronage system were used closely as moderate agreement in recruitment and selection in personnel management. (2) the salary and benefit rate, and the rate of turnover of the employees in the deluxe hotels are highly related. (3) the differences between the attitudes towards the personnel management in the deluxe hotels of the executive and operating employees were significantly different at the O .OS level of significance. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (บธ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2534 |
Degree Name: | บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | บริหารธุรกิจ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24512 |
ISBN: | 9745785709 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Vonvimon_am_front.pdf | 2.48 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Vonvimon_am_ch1.pdf | 3.15 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Vonvimon_am_ch2.pdf | 3.74 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Vonvimon_am_ch3.pdf | 6.16 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Vonvimon_am_ch4.pdf | 15.33 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Vonvimon_am_ch5.pdf | 10.33 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Vonvimon_am_ch6.pdf | 5.9 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Vonvimon_am_back.pdf | 6.65 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.