Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24903
Title: การศึกษาการดำเนินงานนิเทศภายในโรงเรียนประถมศึกษาของโรงเรียน ที่ได้รับการคัดเลือกให้เป็นโรงเรียนที่ดำเนินงานนิเทศภายในดีเด่น ระดับอำเภอ สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดสมุทรปราการ
Other Titles: A study of the operation of supervision in the selected outstanding primary schools in district level under the jurisdiction of Samut Prakan Provincial Primary Education Office
Authors: วรรณี ชาญชิต
Advisors: วไลรัตน์ บุญสวัสดิ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2534
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาถึงการดำเนินงาน และปับหาในการดำเนินงานนิเทศภายในโรงเรียนประถมศึกษาของโรงเรียนที่ได้รับการคัดเลือกให้เป็นโรงเรียนที่ดำเนินงานนิเทศภายในดีเด่นระดับอำเภอ สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดสมุทรปราการ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยมีลักษณะ เป็น แบบสอบถาม แบบสัมภาษณ์มีโครงสร้าง แบบศึกษาเอกสารและส่งไปยังประชากรซึ่งเป็นผู้บริหาร ผู้ช่วยผู้บริหาร ครูผู้สอน จำนวน 443 ฉบับ ได้รับคืน 443 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 100 วิเคราะห์ข้อมูลโดยการแจกแจงความถี่ และหาค่าร้อยละ ผลการวิจัยพบว่า โรงเรียนมีขั้นตอนการดำเนินงานนิเทศภายในโรงเรียน 3 ขั้นตอน คือ การวางแผนโครงการ การดำเนินงานตามแผน และการประเมินผล การวางแผนโครงการ คณะกรรมการนิเทศภายในโรงเรียนทำการศึกษาสภาพปัจจุบัน ปัญหาและความต้องการของโรงเรียน ทำการวิเคราะห์สาเหตุของปัญหา ลำดับความสำคัญของปัญหา กำหนดทางเลือกในการแก้ปัญหา โดยวิธีประชุมปรึกษาหารือ แล้วจัดทำโครงการการนิเทศภายใน การดำเนินงานตามแผนโครงการ ดำเนินงานโดยคณะกรรมการนิเทศภายในโรงเรียนซึ่งมีการประชุม แบ่งงาน มอบหมายงาน และนิเทศชั้นเรียน การประเมินผล คณะกรรมการนิเทศภายในโรงเรียน ประเมินผลระหว่างการปฏิบัติงานและสิ้นสุดโครงการ แล้วนำผลไปพัฒนางาน ปัญหาในการดำเนินงาน โรงเรียนส่วนใหญ่ไม่มีปัญหาในการดำเนินงาน
Other Abstract: The purposes of this research were to study the operation and problems of supervision in selected outstanding primary schools in district level under the Jurisdiction of Samut Prakan Provincial Primary Education Office. Research instruments were questionnaires, structured interview sheet and document study forms. Four hundred and forty-three copies of questionnaires were distributed to administrators, assistants administrators and teachers and they were all completed and returned. Research findings were as follows : the operation of supervision in selected outstanding primary schools were composed of three steps which were project planning, project implementation, and project evaluation. Concerning the project planning step, the school supervisory committee studied schools' current issues and needs, analyzed problems, problems, sequencing and make alternative solution through meetings prior to project preparation. Concerning the implementation step, the school supervisory committee was responsible in all activities which were meeting, delegation and classroom supervision. Concerning the evaluation step, the school supervisory committee conducted both formative and summative evaluation for the purpose of task development. With regards to problems encountered most schools reported that there were no problems in the operation.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2534
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บริหารการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24903
ISBN: 9745788392
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vonnee_ch_front.pdf2.45 MBAdobe PDFView/Open
Vonnee_ch_ch1.pdf4.85 MBAdobe PDFView/Open
Vonnee_ch_ch2.pdf14.41 MBAdobe PDFView/Open
Vonnee_ch_ch3.pdf2.24 MBAdobe PDFView/Open
Vonnee_ch_ch4.pdf18.82 MBAdobe PDFView/Open
Vonnee_ch_ch5.pdf13.92 MBAdobe PDFView/Open
Vonnee_ch_back.pdf8.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.