Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26230
Title: ความคิดเห็นของครูที่มีต่อปัญหาทางการเรียน ของนักเรัยนชั้นประถมศึกษาปีที่สอง ในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดนครปฐม
Other Titles: Opinions of teachers concerning learning problems of prathom suksa two students in elementary schools under the auspices of Nakornpathom Office of Provincial Primary Education
Authors: สันทนา นิพนธ์พิทยา
Advisors: สุมน อมรวิวัฒน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2525
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความคิดเห็นของครูที่มีต่อปัญหาทางการเรียน ของนักเรียนที่ได้เลื่อนจากชั้นประถมศึกษาปีที่หนึ่ง ขึ้นชั้นประถมศึกษาปีที่สอง คามเกณฑ์การวัดและประเมินผลของหลักสูตรประถมศึกษา พุทธศักราช 2521 ในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดนครปฐม กลุ่มตัวอย่างประชากร คือครูที่สอนชั้นประถมศึกษาปีที่สอง จำนวน 251 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย เป็นแบบสอบถามที่ผู้วิจัยได้สร้างขึ้นจากาการประมวลข้อมูลต่าง ๆ เกี่ยวกับปัญหาทางการเรียนของนักเรียน ผู้วิจัยนำข้อมูลที่รวบรวมได้มาวิเคราะห์โดยหาค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัย ปัญหาการเรียนโดยทั่วไป นักเรียนมีปัญหามากในเรื่องการใฝ่ความรู้เพิ่มเติมการคิดแก้ปัญหาด้วยคนเองอย่างมีประสิทธิภาพ การมีอุปกรณ์ประกอบการเรียนครบ การใช้แหล่งวิชาเพื่อการค้นคว้าหาความรู้ เช่น ห้องสมุด เป็นต้น และการเรียนตามความสามารถเป็นรายบุคคลโดยวิธีค้นคว้าด้วยตนเอง ปัญหาที่เกิดจากการเรียนใน 4 กลุ่มประสบการณ์ ได้แก่ กลุ่มทักษะ กลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิต กลุ่มสร้างเสริมลักษณะนิสัย และกลุ่มการงานและพื้นฐานอาชีพ นักเรียนมีปัญหาน้อยในเกือบทุกข้อของแต่ละกลุ่มประสบการณ์ ยกเว้นกลุ่มทักษะ (คณิตศาสตร์) มีปัญหามากในเรื่องการอ่านนาฬิกา และบอกเวลา
Other Abstract: The purpose of this research was to study opinions of teachers concerning learning problems of Prathom Suksa Two students who were promoted from Pratthom Suksa One according to the evaluation criteria of the elementary curriculum B.E. 2521 in elementary schools under the auspices of Nakornpathom Office of Privincial Primary Education. The samplings were 251 teachers of Prathom Suksa Two. The instrument used in this research was the questionairs constructed on the student’s learning problems. The data were statistically analyzed to find the percentage, arithematic mean and standard deviation. Results In general learning problems, the students had high level of problems about acquirement of knowledge, efficient ability in problem solving, adequacy of learning aids using of academic resources such as the library, and the problem of individual study. Learning problems in the four clusters of the curriculum contents; Basic Skills (Thai and Mathematics), Life Experiences, Character Development, and Work Oriented Education, the level of the students’ problems were statistically low in nearly all items. Only one item in Mathematics; time telling, the level of problem was high.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2525
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26230
ISBN: 9745619021
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Santana_Ni_front.pdf430.19 kBAdobe PDFView/Open
Santana_Ni_ch1.pdf741.53 kBAdobe PDFView/Open
Santana_Ni_ch2.pdf1.01 MBAdobe PDFView/Open
Santana_Ni_ch3.pdf349.32 kBAdobe PDFView/Open
Santana_Ni_ch4.pdf592.98 kBAdobe PDFView/Open
Santana_Ni_ch5.pdf557.1 kBAdobe PDFView/Open
Santana_Ni_back.pdf855.56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.