Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26269
Title: สมรรถภาพของครูภาษาอังกฤษในโรงเรียนประถมศึกษา
Other Titles: English teachers' competencies in elementary schools
Authors: วิโรจน์ พรมมิเทศ
Advisors: ปานตา ใช้เทียมวงศ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2526
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาหาสมรรถภาพของครูภาษาอังกฤษที่พึงปรารถนา และเพื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นของครูใหญ่ ครูภาษาอังกฤษ และนักเรียน เกี่ยวกับสมรรถภาพของครูภาษาอังกฤษในโรงเรียนประถมศึกษา วิธีดำเนินการวิจัย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย เป็นแบบสอบถามซึ่งแบ่งเป็น 2 ตอน คือ ตอนที่ 1 เกี่ยวกับสถานภาพของผู้ตอบแบบสอบถาม มีลักษณะเป็นแบบเลือกตอบและเติมคำในช่องว่าง ตอนที่ 2 เกี่ยวกับสมรรถภาพของครูภาษาอังกฤษ มีลักษณะเป็นคำถามแบบมาตราส่วนประเมินค่าโดยครอบคลุมเนื้อหา 2 หมวด คือ หมวดงานและหน้าที่ของครูภาษาอังกฤษ และหมวดความรู้และทักษะของครูภาษาอังกฤษ ผู้วิจัยได้นำแบบสอบถามดังกล่าว ไปสอบถามครูใหญ่ 150 คน ครูภาษาอังกฤษ 150 คน และนักเรียน 750 คน ในโรงเรียนประถมศึกษา 150 โรง ซึ่งสังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดเชียงใหม่ รวมตัวอย่างประชากรทั้งสิ้น จำนวน 1,050 คน นำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์ทางสถิติ โดยใช้ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One – way Analysis of Variance) และการทดสอบความแตกต่างระหว่างคู่ของเชฟเฟ (Scheffe’s Test) สรุปผลการวิจัย 1. สมรรถภาพของครูภาษาอังกฤษที่พึงปรารถนา 10 อันดับแรก เรียงตามลำดับค่าเฉลี่ยความจำเป็นมากที่สุด และจำเป็นมาก ดังนี้คือ 1.1 รู้และเข้าใจหลักสูตรวิชาภาษาอังกฤษ 1.2 มีความรับผิดชอบในหน้าที่และงานของตน 1.3 ประพฤติตนให้เด็กเชื่อถือและไว้วางใจ 1.4 มั่นใจในการสอนของตนและกล้าแสดงเป็นตัวอย่างแก่นักเรียน 1.5 ศึกษาคู่มือครูและเนื้อหาก่อนสอน 1.6 เป็นตัวอย่างที่ดีของนักเรียนและบุคคลทั่วไป 1.7 สามารถออกเสียงคำศัพท์และรูปประโยคที่จำเป็นในการเรียนการสอนได้อย่างถูกต้องชัดเจน 1.8 มีความรู้ในเนื้อหาวิชาภาษาอังกฤษเป็นอย่างดี 1.9 มีความรู้และเข้าใจในเนื้อหาที่จะสอนอย่างละเอียด 1.10 เอาใจใส่และสอนซ่อมเสริมให้กับนักเรียนที่เรียนอ่อนหรือขาดเรียน 2. ครูใหญ่ ครูภาษาอังกฤษ และนักเรียน มีความเห็นสอดคล้องต้องกันว่า สมรรถภาพที่จำเป็นมากที่สุดสำหรับครูภาษาอังกฤษ คือ มั่นใจในการสอนของตน และกล้าแสดงเป็นตัวอย่างแก่นักเรียน มีความรับผิดชอบในหน้าที่และงานของตน ประพฤติตนให้เด็กเชื่อถือและไว้วางใจ รู้และเข้าใจหลักสูตรวิชาภาษาอังกฤษ 3. ครูใหญ่ และครูภาษาอังกฤษ มีความเห็นว่า สมรรถภาพที่จำเป็นน้อยสำหรับครูภาษาอังกฤษ คือ สมรรถภาพในการเขียนเรื่องหรือบทความเกี่ยวกับการสอนภาษาอังกฤษออกเผยแพร่ ส่วนนักเรียนเห็นว่า สมรรถภาพในการใช้เครื่องบันทึกเสียงฝึกการฟัง และการสนทนามีความจำเป็นน้อยสำหรับครูภาษาอังกฤษ 4. ผลการเปรียบเทียบความคิดเห็นระหว่างครูใหญ่ ครูภาษาอังกฤษและนักเรียน เกี่ยวกับสมรรถภาพด้านการสอน การวัดผลประเมินผล การแนะนำและติดตามผล การปกครองชั้นเรียน บุคลิกภาพ ความรู้ และทักษะการสอนของครูภาษาอังกฤษไม่แตกต่างกัน กล่าวคือ ตัวอย่างประชากรทั้ง 3 กลุ่ม โดยเฉลี่ยมีความเห็นสอดคล้องกันว่า สมรรถภาพดังกล่าวจำเป็นมากสำหรับครูภาษาอังกฤษ ความคิดเห็นเกี่ยวกับสมรรถภาพด้านการเตรียมการสอน การแสวงหาความรู้ มนุษยสัมพันธ์ และการบริการทางวิชาการ ปรากฏว่า ความคิดเห็นของครูใหญ่กับครูภาษาอังกฤษไม่แตกต่างกัน แต่ความคิดเห็นของครูใหญ่กับนักเรียน และครูภาษาอังกฤษกับนักเรียน แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 กล่าวคือครูใหญ่และครูภาษาอังกฤษโดยเฉลี่ย เห็นว่าสมรรถภาพดังกล่าวจำเป็นสำหรับครูภาษาอังกฤษมากกว่านักเรียน ส่วนความคิดเห็นเกี่ยวกับสมรรถภาพด้านทักษะการใช้ภาษาอังกฤษ ปรากฏว่า ความคิดเห็นของครูใหญ่กับครูภาษาอังกฤษ และครูใหญ่กับนักเรียน แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 แต่ความคิดเห็นของครูภาษาอังกฤษกับนักเรียนไม่แตกต่างกัน กล่าวคือ ครูภาษาอังกฤษและนักเรียนโดยเฉลี่ย เห็นว่าสมรรถภาพดังกล่าวจำเป็นสำหรับครูภาษาอังกฤษมากกว่าครูใหญ่
Other Abstract: The purpose of this research was to study English Teachers’ desirable competencies and to compare the opinions of principals. English teachers and students concerning English teachers’ competencies in elementary schools. Procedures The instrument for the research were questionnaires devided into two parts. The first part concerned the respondents’ background, in choiced and filled types. The second part concerned the English teachers’ competencies, in rating scales which covered two categories : English teachers’ tasks and functions and English teachers’ knowledge and skills. The questionnaires were distributed to 150 principals, 150 English teachers and 750 students in 150 elementary schools under auspices of Chiangmai Office of Provincial Primary Education. The data were statistically analysis by means of percentage, arithmetic mean, standard deviation, one – way analysis of variance and Scheffes’test. Results. 1. Top ten English Teachers’ desirable competencies, the most and more necessary was ranked, as follows : 1.1 knowing the curriculum well, 1.2 having self responsibility, 1.3 well behave, 1.4 being confident and able to set examples for the students, 1.5 studying teachers’ hand book and contents before hand, 1.6 being good models, 1.7 being able to pronounce necessary vocabularies and sentences correctly and clearly, 1.8 knowing English contents well, 1.9 knowing the contents in each lesson well, 1.10 being responsible for students’ learning problems. 2. The principals, the English teachers and the students agreed concordantly that the most necessary competencies for English teachers were : being confident and able to set examples for the students, having responsibility, well behave and knowing the curriculum well. 3. The principals and the English teachers agreed that the less necessary competencies for English teachers were writing articles about English teaching. The students thought that the less necessary competencies for English teachers were using tape recorders in drilling listening and speaking skill. 4. The comparison scores among the opinions of the principals, the English teachers and the students about English teachers’ competencies on teaching, measurement and evaluation, counseling and following up, class controlling, personality, knowledge and teaching skills of English teachers showed no significant differences. The average opinions of all sample groups agreed concordantly that those competencies were much necessary. The opinions of principals and the English teachers on lesson planning, increasing knowledge, human relationship and academic contribution showed no significant differences, but the opinions of the principals and the students, the English teachers and the students showed statistically significant differences at .05 level. The average opinions of the principals and the English teachers agreed that those competencies were more necessary than the students’ opinions. The opinions of the principals and the English teachers, the principals and the students on skills of using English showed statistically significant differences at .05 level, but the opinions between the English teachers and the students showed no significant differences. The average opinions of the English teachers and the students agreed that the competency mentioned above more necessary than the principals’ opinions.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2526
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26269
ISBN: 9745620181
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Wirote_Ph_front.pdf638.75 kBAdobe PDFView/Open
Wirote_Ph_ch1.pdf687.93 kBAdobe PDFView/Open
Wirote_Ph_ch2.pdf1.86 MBAdobe PDFView/Open
Wirote_Ph_ch3.pdf530.85 kBAdobe PDFView/Open
Wirote_Ph_ch4.pdf1.35 MBAdobe PDFView/Open
Wirote_Ph_ch5.pdf1.25 MBAdobe PDFView/Open
Wirote_Ph_back.pdf1.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.